Terug
Gepubliceerd op 24/08/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/08/2021 - 20:30

Reglement camera's op het grondgebied van de gemeente Merchtem

Aanwezig: Walter Teugels, Voorzitter gemeenteraad
Maarten Mast, Burgemeester
Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Schepenen
Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Raadsleden
Chris Van den Bossche, Algemeen directeur
regelgeving

Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;

Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016, betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

Wet op het politieambt ( 5/08/1992);

Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;

Wet tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera's (21/03/2007);

Ministeriële omzendbrief over de wet van 21/03/2017 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (10/12/2009);

Ministeriële omzendbrief over de wijziging van de omzendbrief van 10/12/2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (13/05/2011);

Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (10/02/2008);

Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s ( 02/07/2008);

Art. 42 §3 van het Gemeentedecreet of art. 40 §3 Decreet lokaal bestuur (vanaf 01/01/2019);

omschrijving/overwegende

De gemeente beschikt sinds 2021 over een operationeel cameranetwerk bestaande uit overzichtscamera's en ANPR camera's;

De gemeente is de verwerkingsverantwoordelijke;

Voor dit netwerk werd een positief advies afgeleverd door de korpschef (11/08/2021);

De gemeenteraad geeft de opdracht om een DPIA uit te voeren (dit is een analyse om privacy risico's van de gegevensverwerking in kaart te brengen);

In 2019, 2020 en 2021 besliste de gemeente om bovenstaande camera's aan te kopen. Voor het gebruik van deze camera’s is het noodzakelijk dat een aangepast reglement wordt goedgekeurd;

motivering

De overzichtscamera’s zijn een middel om:

  • sluikstorters te betrappen en te sanctioneren
  • het veiligheidsgevoel van de bevolking te verhogen
  • de verstoringen van de openbare orde en veiligheid op te volgen
  • de strijd tegen vandalisme en inbraken aan te gaan
  • de reeds bestaande camera-infrastructuur te optimaliseren

Cameratoezicht werkt ontradend en afschrikkend;

Cameratoezicht verhoogt de efficiëntie en leidt tot een meer gerichte inzet van middelen (vb. mankracht);

Opgeslagen beelden kunnen verwerkt / opgeslagen worden voor de opsporing en vervolging van criminaliteit;

De ANPR camera’s met nummerplaatherkenning zullen ingezet worden in het kader van verkeersveiligheid. De camera’s zullen bijdragen tot het beter naleven van de verkeersregels en ze zullen de verkeersveiligheid verhogen. Deze zijn ook een middel om overtreders te sanctioneren;

De tijdelijke vaste bewakingscamera's in niet-besloten plaatsen kunnen worden verplaatst op het volledige grondgebied van de gemeente Merchtem;

Publieke stemming
Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  1. Wet van 30 juli 2018: Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
  2. Camerawet: de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, zoals gewijzigd bij de wet van 21 maart 2018;
  3. Verwerkingsverantwoordelijke: degene, die het doel en de middelen voor de verwerking bepaalt;
  4. Verwerker: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt;
  5. GBA: de Gegevensbeschermingsautoriteit;
  6. Cameratoezicht: toezicht met behulp van camera- en videotechnieken voor veiligheidsdoeleinden;
  7. Verwerking van beelden: elk opnamesysteem, analoog of numeriek, al dan niet onderbroken, met of zonder bewaring van deze opnames, op welke drager dan ook;
  8. Tijdelijke vaste bewakingscamera: de vaste camera die verplaatst kan worden van een plaats die onder toezicht staat naar een andere plaats die onder toezicht staat, afhankelijk van de ernst en de frequentie van overlast, schade of misdrijven, zonder dat deze camera gedurende de vaststellingen verplaatst kan worden.

Artikel 2. Doel van de verwerking van beelden

De verwerking van beelden omvat volgende doelstelling:

  • voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van misdrijven tegen de veiligheid van personen of goederen;
  • voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast;
  • verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen;
  • verhogen van de pakkans van de daders van die misdrijven bij de bestrijding van de criminaliteit;
  • opsporen en identificeren van daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers;
  • optimaliseren van de ingezette gemeentelijke preventieve maatregelen in combinatie met politietoezicht;
  • goed voorbereid uitvoeren en optreden van politie bij interventie n.a.v. ordeverstoringen en in het bijzonder bij geweldsdelicten;
  • voorkomen, vaststellen en bewijzen van sluikstorten;
  • voorkomen, vaststellen en bewijzen van diefstal;
  • vaststellen en sanctioneren van verkeersovertredingen.

Artikel 3. Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van beelden

§1. De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over passanten van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.

§2. De bewakingscamera’s kunnen worden geplaatst op locaties waar mogelijke misdrijven op de openbare ruimte worden vastgesteld of verwacht.

§3. Er wordt op toegezien dat de bewakingscamera's niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verwerkingsverantwoordelijke niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verwerkingsverantwoordelijke van de betrokken plaats.

Artikel 4. Soorten van gegevens, wijze van verkrijging

§1. De verwerking van beelden van de bewakingscamera’s bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn.

§2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte die eveneens in real time kunnen opgevolgd worden en/of waarvan de opnames nadien kunnen worden geraadpleegd (indien de opname nog beschikbaar is - maximaal 1 maand, tenzij gebruikt als bewijs)

§3. Bewakingscamera's mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s is verboden.

Artikel 5. Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden

§1. De verwerkingsverantwoordelijke van de beelden is de gemeente Merchtem.

§2. De gemeente neemt passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen voor de opslag en het transport van de beelden, waar onder toegangsrechtenbeheer.

§3. De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen.

§4. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.

Artikel 6. Toegang tot de beelden

§1. De Beelden worden bewaard op de servers van de leverancier (ANPR) of op de servers van de gemeente (overzichtscamera’s). De gemeente sluit met de leverancier volgens de principes van de AVG een verwerkingsovereenkomst af.

§2. Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden de hiertoe gemachtigde personen onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke:

- diensthoofd mobiliteit gemeente Merchtem
- gemeenschapswachten gemeente Merchtem
- diensthoofd ICT gemeente Merchtem

Ook de verwerkers van de beelden hebben toegang tot de beelden: G4S, Politie en Haviland. Met deze partijen werd een verwerkersovereenkomst afgesloten. Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.

§3. De gemeente waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.

§4. In het geval van een onderzoek naar overlast, kan de verwerker de verkregen gegevens enkel doorgeven aan de politie of aan Haviland voor het opmaken van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving.

Artikel 7. Gebruik digitale opname door de politie

§1. De politie kan de gemachtigde personen verzoeken om een kopie van de digitale opname door te geven enkel indien zich een incident heeft voorgedaan dat valt onder de cameradoestellingen. Dit gebeurt op eenvoudig verzoek ter plaatse of via mail, en met toepassing van passende beveiligingsmaatregelen.

§2. De politie beperkt zich bij het bekijken van en zoeken naar de opname tot de beelden die betrekking hebben op het aan de orde zijnde gebeurtenis.
De politie kan fotoafdrukken van de digitale opname laten maken ten behoeve van een opsporingsonderzoek. De politie kan werkkopieën van de opname maken voor eigen gebruik.

Artikel 8. Verbanden met andere persoonsregistraties

§1. De verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.

§2. De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.

Artikel 9. Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties

§1. Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.

§2. Enkel in het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving kunnen gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeenschapswacht-vaststellers.

Artikel 10. Verwijdering en vernietiging van gegevens

§1. De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand, tenzij als bewijs.

§2. Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.

§3. Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.

Artikel 11. Informatieplicht

De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen.

CAMERABEWAKING

Wet 21/03/2007

Verantwoordelijke: Gemeentebestuur Merchtem
Nieuwstraat 1 – 1785 Merchtem

E-mail: privacy@merchtem.be

Artikel 12. Inzagerecht

Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang en recht op kopij tot de beelden.
Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke conform artikel 12 van de Camerawet van 21/03/2007, zoals gewijzigd in 2018. Het verzoek dient voldoende details te bevatten over de plaats, de datum en het tijdstip waarop beelden vermoedelijk werden gemaakt. Het verzoek wordt ingediend bij gemeentebestuur Merchtem, Nieuwstraat 1 – 1785 Merchtem, e-mail: privacy@merchtem.be

Artikel 13. Goedkeuring en inwerkingtreding

De gemeenteraad geeft een positief advies bij de aanvraag van de verwerkingsverantwoordelijke en keurt het reglement goed. Dit reglement treedt in werking op 24 augustus 2021.

Artikel 14. Bekendmaking

Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig art. 285 van het decreet Lokaal bestuur.