Terug
Gepubliceerd op 01/06/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/04/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Walter Teugels, Voorzitter gemeenteraad
Maarten Mast, Burgemeester
Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Schepenen
Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Raadsleden
Chris Van den Bossche, Algemeen directeur

De gemeenteraad start met één minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van dhr. Frans Van Crombrugge, lid van de landbouwraad.

  • Openbaar

    • Algemene zaken

      • Bekrachtiging Burgemeestersbesluit d.d. 8 april 2021 houdende afwijkende organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 april 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 8 april 2021 houdende afwijkende organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 april 2021.


      • Goedkeuring notulen gemeenteraadszitting d.d. 29 maart 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de notulen goed.

      • Providentia - Algemene Vergadering d.d. 6 mei 2021

        omschrijving/overwegende

        Overwegende dat de gemeente een afgevaardigde dient aan te duiden voor de algemene vergadering van Providentia cvba;

        Gelet op het schrijven van Providentia cvba van 13 april 2021 waarin de gemeente verzocht wordt een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van 6 mei 2021 (via een digitaal platform) met volgende agendapunten:

        1. Jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020, inclusief het bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering (ter kennisname)
        2. Verslag van de commissaris - controleverslag (ter kennisname)
        3. Jaarrekening 2020 (ter goedkeuring)
        4. Aanwending van het resultaat (ter goedkeuring)
        5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening)
        6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening)
        7. Statutaire benoemingen (ter goedkeuring)
        8. Vastlegging zitpenning (ter goedkeuring)
        9. Missie en visie (ter kennisname)
        10. De Woonmaatschappij (ter kennisname)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Schepen Lien Casier, wonende Nieuwbaan 95 te 1785 Merchtem aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Providentia d.d. 6 mei 2021;

        Artikel 2

        Dit besluit over te maken aan Providentia cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse.

      • Fluvius OV - Algemene vergadering tevens Jaarvergadering d.d. 26 mei 2021

        regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 mei 2021 wordt gehouden met als agenda:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris
        4. Statutaire benoemingen
        5. Statutaire mededelingen

        Gelet op het feit dat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;

        Gelet op de beraadslagingen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 mei 2021 met als agendapunten:

        1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris
        2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020
        3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris
        4. Statutaire benoemingen
        5. Statutaire mededelingen

        Artikel 2 - in geval van een fysieke algemene vergadering

        Raadslid Stefaan Van Den Eynde van de gemeente Merchtem die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;

        Artikel 4

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Riobra - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering d.d. 29 juni 2021

        regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Ver­gadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 29 juni 2021 plaatsheeft in de kantoren van Fluvius, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek;            

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 29 juni 2021:

        1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;

        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);

        3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2020;

        4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;

        5. Statutaire benoemingen;

        6. Statutaire mededelingen:

           6.1 Actualisering van het register van de deelnemers;

        Artikel 2

        Raadslid Chantal Mostaert, wonende Heirbaan 49 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 29 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         

      • Fluvius West - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering d.d. 21 juni 2021

        regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Ver­gadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 21 juni 2021 plaatsheeft in "Salons Saint-Germaine, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide";            

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 21 juni 2021:

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;

        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);

        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:111 en volgend WVV;

        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2020;

        5.a. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;

        5.b. Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Kortemark voor de nevenactiviteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van 'licht als dienstverlening';

        6. Statutaire benoemingen;

        7. Statutaire mededelingen:

        Artikel 2

        Raadslid Stefaan Van Den Eynde, wonende Appelkotlaan 18 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 21 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Iverlek - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering d.d. 18 juni 2021

        regelgeving

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 25 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Ver­gadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 18 juni 2021 plaatsheeft in "Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem";            

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 25 maart 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 18 juni 2021:

        1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;

        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);

        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;

        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2020;

        5.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;

        6. Statutaire benoemingen;

        7. Benoeming van een commissaris;

        8. Statutaire mededelingen:

           8.1 Actualisering van het register van de deelnemers

           8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T;

        Artikel 2

        Raadslid Ludwig De Mesmaeker wonende Bleukenweg 64 te 1785 Merchtem, (ludwig.de.mesmaeker@telenet.be) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 18 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • TMVS Dienstverlenende Vereniging - Goedkeuring agendapunten van de algemene vergadering d.d. 15 juni 2021

        omschrijving/overwegende

        Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem is aangesloten bij TMVS dv;

        Gelet op de statuten van TMVS dv;

        Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 1 april 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;

        Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1. Toetreding van deelnemers en overdracht van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
          b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2020
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Aanpassing huishoudelijk reglement
        8. Statutaire benoemingen - raad van bestuur
        9. Varia en mededelingen

        Artikel 2

        De gemeenteraad draagt schepen David De Valck, wonende Stoofstraat 59 te 1785 Merchtem op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering;

        Artikel 3

        Een afschrift van dit besluit zal:

        • hetzij per post t.a.v. FARYS / TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent
        • hetzij per elektronische post, 20210615AVTMVS@farys.be

        gestuurd worden.

      • Haviland - Algemene Vergadering d.d. 16 juni 2021

        regelgeving

        Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;

        Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;

        Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;

        omschrijving/overwegende

        Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;

        Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de effectief  en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;

        Gelet op de oproepingsbrief van 2 april 2021 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 met volgende agendapunten:

        1. hybride vorm van vergaderen AV d.d. 16 juni 2021: goedkeuring;
        2. notulen van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2020: goedkeuring; (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2020 aan de deelnemers bezorgd);
        3. verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2020;
        4. jaarrekening 2020 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2020, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
        5. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020: goedkeuring (art. 41);
        6. verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020: goedkeuring (art. 41);
        7. bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (art. 34);
        8. vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
        9. voorstel statutenwijzigingen: goedkeuring (art. 38);
        10. verlenen volmacht aan notaris Frederika Lens om over te gaan tot de coördinatie van de statuten: goedkeuring (art. 38);
        11. varia.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De agendapunten van de Gewone Algemene Vergaderingen van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 worden goedgekeurd;

        Artikel 2

        De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 goed te keuren;

        Artikel 3

        Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.

      • Kennisname - Iverlek - Syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in 2020

      • Kennisname - Riobra - Syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in 2020

      • Kennisname - Fluvius West - Syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in 2020

    • Financiën

      • Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen

        regelgeving

        Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;

        Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

        Gelet op de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening;

        omschrijving/overwegende

        Overwegende dat de gemeente geconfronteerd wordt met overlast te wijten aan nachtwinkels (nachtlawaai, sluikstorten, alcoholverkoop aan minderjarigen …), shishabars (nachtlawaai, foutparkeren, gebruik van lachgas …) en opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken en rijklare tweedehandsvoertuigen (vervuiling …);

        Overwegende dat deze inrichtingen aldus zorgen voor hinder voor de omwonenden en voor de omgeving;

        Overwegende dat het wenselijk lijkt dat de opening en/of uitbating van dergelijke inrichtingen onderworpen wordt aan een uitbatingsvergunning, verleend door het college van burgemeester en schepenen;

        Overwegende dat ook andere hinderlijke inrichtingen hier aan onderworpen kunnen worden, bv. belwinkels, CBD-winkels, ...

        Overwegende dat dit gereglementeerd kan worden via een uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen;

        Overwegende dat dit reglement een kader schept voor de uitbatingsmodaliteiten van die inrichtingen en tot doel heeft om de inrichtingen te kunnen controleren en om de verstoring van de openbare orde en overlast tegen te gaan;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Het volgende reglement wordt goedgekeurd:

        Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen

        Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving

        Artikel 1

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1) autowrak: een voertuig dat een afvalstof is, m.a.w. waarvan de houder zich ontdoet, zich wil ontdoen of zich moet ontdoen.

        2) belwinkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting om ter plaatse telecommunicatiediensten, zoals telefoon en internet, te gebruiken en waar geen activiteiten als telecomwinkel worden uitgeoefend.

        3) CBD-winkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting waar wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, worden verkocht. Het betreft hier onder meer producten op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol.

        Worden niet beschouwd als CBD-winkel: apothekers en winkels waar de op basis van cannabis verkochte producten zich beperken tot kleding, papier, luiers, touw, meubels, bouwmaterialen en/of biocomposiet.

        3) feitelijke verantwoordelijke: de natuurlijke persoon die voor rekening en risico van de uitbater de inrichting uitbaat.

        4) inrichting: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is.

        5) nachtwinkel: iedere vestigingseenheid waarvan de netto verkoopoppervlakte niet groter dan 150 m² is, die geen andere activiteiten uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen en die op duidelijke en permanente manier de vermelding 'Nachtwinkel' draagt.

        --> Als netto verkoopoppervlakte wordt beschouwd de oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor de consument, met inbegrip van de niet-overdekte oppervlakten. Deze oppervlakte omvat met name de kassazones, de zones die zich achter de kassa's bevinden en de inkomruimte indien deze ook worden aangewend om waren uit te stallen of te verkopen.

        6) publiek toegankelijke inrichting: elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig, op afspraak of sporadisch is.

        Met een publiek toegankelijk inrichting wordt gelijkgeschakeld de inrichting waar het publiek slechts onder bepaalde voorwaarden (tegen betaling of op vertoon van een lidkaart) toegelaten wordt.

        7) rijklaar tweedehandsvoertuig: elk tweedehandsvoertuig, dat is voorzien van de wettelijke vereiste boorddocumenten (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs) of waarvan de eigenaar deze documenten binnen de maand kan voorleggen.

        8) schroot: metaalafval en brokstukken van metalen voorwerpen, ongeacht de restwaarde.

        9) shishabar: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting die bestemd is om - desgevallend sporadisch – waterpijp te roken.

        --> Als waterpijp wordt beschouwd een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.

        10) uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat.

        11) voertuigen: voertuigen die onder categorie M1 of N1 vallen, vermeld in de verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG, alsmede de voertuigen vermeld in de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.

        12) voertuigen buiten gebruik: voertuigen die niet meer kunnen worden gebruikt, maar waarvan het koetswerk nog bestaat, of die nog bruikbaar kunnen gemaakt of die nog dienstig kunnen zijn als onderdelen voor andere voertuigen.

        Hoofdstuk 2. Toepassingsgebied uitbatingsvergunning

        Artikel 2

        Niemand mag zonder voorafgaande uitbatingsvergunning overgaan tot het uitbaten van de volgende inrichtingen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Merchtem:

        1° belwinkel;

        2° CBD-winkel;

        3° nachtwinkel;

        4° de in openlucht gelegen opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken of rijklare tweedehandsvoertuigen.

        5° shishabar.

        Artikel 3

        De uitbatingsvergunning geldt zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit en ongeacht de complementariteit met een andere functie en/of bestemming en ongeacht de ligging.

        In afwijking van het eerste lid geldt de uitbatingsvergunning niet voor de garagehouder, die als hoofdbezigheid de verkoop van nieuwe voertuigen heeft, wiens opslagplaats verbonden is aan een garage, indien ze op hetzelfde kadastraal terrein gelegen zijn.

        Hoofdstuk 3. Procedure

        Artikel 4

        Behoudens wat bepaald is in artikel 26 dient de uitbatingsvergunning aangevraagd en bekomen te worden voorafgaand aan de opening van de inrichting.

        De uitbatingsvergunning wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 5

        Voor het verkrijgen van een uitbatingsvergunning dient de uitbater een aanvraag in bij het college van burgemeester en schepenen, aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De aanvraag kan ook digitaal ingediend worden.

        Na afgifte of indiening van het aanvraagformulier ontvangt de aanvrager een ontvangstbewijs.

        Artikel 6

        De aanvraag is onvolledig wanneer de documenten vermeld in het aanvraagformulier ontbreken.

        De volgende documenten dienen minstens te worden toegevoegd bij de aanvraag:

        • een overzicht van alle (rechts)personen die in welke hoedanigheid ook betrokken zijn bij de uitbating van de inrichting, met opgave van de naam, de voornaam, de nationaliteit en het arbeidsstatuut (werknemer of zelfstandige) en een bewijs van aansluiting/aangifte bij de sociale zekerheid van al deze (rechts)personen indien dit wettelijk verplicht is;
        • een kopie van het actuele UBO-register indien de uitbater een rechtspersoon is;
        • een uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen;
        • een bewijs van de dekking van de burgerlijke en professionele aansprakelijkheid van de inrichting en van alle personen die, ongeacht hun statuut, werken in de inrichting;
        • een kopie van de burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering tegen brand en ontploffing;
        • een bewijs dat de uitbater de inrichting rechtmatig kan gebruiken voor de uitbating ervan (kopie eigendomsakte, huurovereenkomst …).

        Indien één of meerdere documenten zouden ontbreken dan beschikt de aanvrager over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit om de ontbrekende documenten in te dienen.

        De aanvraag is onontvankelijk wanneer de ontbrekende documenten niet zijn ingediend binnen deze termijn van 30 kalenderdagen.

        Artikel 7

        Binnen een termijn van 90 kalenderdagen na de melding van de ontvankelijke aanvraag neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing.

        Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier mag deze termijn éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.

        Om dwingende redenen van algemeen belang, met name de openbare orde en veiligheid, bescherming van consumenten, eerlijkheid van handelstransacties, fraudebestrijding, bescherming van het milieu, wordt bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, de vergunning geacht te zijn geweigerd.

        Hoofdstuk 4. Vergunningsvoorwaarden

        Artikel 8

        § 1. De uitbatingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen en kan enkel worden verleend indien, na een administratief onderzoek, aan de hierna volgende voorwaarden voldaan is.

        1) De inrichting moet voldoen aan alle geldende reglementering m.b.t. de omgeving, meer bepaald inzake stedenbouw en milieu. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een advies van de omgevingsambtenaar of zijn gemachtigde.

        2) De inrichting moet voldoen aan de vigerende brandveiligheidsvoorwaarden en alle ruimtes in de inrichting moeten op een veilige wijze toegankelijk zijn. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een recent brandpreventieverslag van de brandweer.

        3) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig financieel onderzoek.

        Er wordt een onderzoek gedaan naar de betaling jegens de gemeente van alle verschuldigde niet-betwiste facturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de inrichting en de uitbater. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een verslag van de financiële dienst van de gemeente.

        4) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig moraliteitsonderzoek.

        De uitbater dient een uittreksel uit het strafregister, dat ten hoogste drie maanden oud is, mee te delen, zowel van zichzelf en indien de uitbater een rechtspersoon is ook van haar organen en/of vertegenwoordigers als van zijn personeel.

        De uitbater en zijn personeel dienen te beschikken over een geldige verblijfsvergunning of een geldige verblijfskaart en dienen desgevallend in het bezit te zijn van een geldige arbeidsvergunning of beroepskaart.

        Er wordt eveneens nagegaan of de uitbater of een persoon die betrokken is bij de uitbating al eerder betrokken was bij de uitbating van een inrichting, vermeld in artikel 2, waar een bestuurlijke maatregel of een gemeentelijke administratieve sanctie aan werd opgelegd.

        5) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig mobiliteitsonderzoek. De aanvrager dient een nota betreffende de verkeersleefbaarheid mee te delen, waarin wordt aangegeven welke maatregelen de aanvrager en/of de uitbater voorziet om de mogelijke hinder op het vlak van verkeer en parkeerbehoefte te voorkomen of te beperken.

        Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op het advies van de mobiliteitsdienst van de gemeente over de nota.

        6) Het aantal gelijkaardige inrichtingen mag de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet overschrijden: er wordt geen uitbatingsvergunning verleend indien binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur) van de inrichting, een andere gelijkaardige inrichting reeds wordt uitgebaat.

        7) Er mag binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur), geen school, jeugdhuis, jeugdcentrum, lokaal van een jeugdvereniging, bibliotheek of speelplein gevestigd zijn.

        Op verzoek van de aanvrager kan het college van burgemeester en schepenen hiervan op gemotiveerde wijze afwijken indien aangetoond wordt dat de gebruikers van de in het vorige lid vermelde infrastructuur redelijkerwijze de inrichting niet dienen te passeren om de in het vorige lid vermelde infrastructuur te bereiken en de inrichting vanaf deze infrastructuur evenmin zichtbaar is.

        § 2. Het college van burgemeester en schepenen kan in het kader van het administratief onderzoek steeds alle nuttige inlichtingen inwinnen bij de politie of andere bevoegde diensten.

        § 3. De in §§ 1 en 2 vermelde onderzoeken worden uitgevoerd op de inrichtingen, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater, op de feitelijke verantwoordelijke(n) en op het personeel. Deze onderzoeken kunnen uitgebreid worden tot alle natuurlijke personen die betrokken zijn bij de uitbating van de inrichting.

        § 4. Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om in de uitbatingsvergunning bepaalde flankerende maatregelen op te nemen, afhankelijk van specifieke omstandigheden, bv. de aard en ligging van de inrichting.

        Artikel 9

        Voor shishabars gelden de volgende bijkomende voorwaarden:

        1) Een shishabar is enkel mogelijk in een drankgelegenheid.

        2) Het gebruik van een waterpijp is enkel toegestaan in een rookkamer zoals bedoeld in de wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook, waarbij de rookkamer voldoet aan de vigerende technische standaarden.

        3) Het gebruik van een waterpijp is niet toegelaten op terrassen of andere aanhorigheden van de shishabar.

        4) De rookkamer mag niet groter zijn dan maximaal 25% van de totale oppervlakte van de shishabar en dient volledig afgesloten te zijn van de rest van de shishabar.

        5) In alle ruimtes van de shishabar dienen CO-melders geïnstalleerd te zijn.

        Artikel 10

        Wanneer de uitbater de uitbatingsvergunning verkregen heeft, zal hij alle voorwaarden en verplichtingen opgelegd door dit reglement te allen tijde dienen na te leven.

        Hoofdstuk 5. Weigeringsgronden

        Artikel 11

        § 1. Het college van burgemeester en schepenen weigert de uitbatingsvergunning:

        • als de aanvraag onjuiste gegevens bevat;
        • als niet voldaan is aan de wettelijke of reglementaire bepalingen en voorwaarden van toepassing op de inrichting;
        • als één of meerdere onderzoeken, die voorafgaan aan het verlenen van de uitbatingsvergunning, negatief werden geadviseerd;
        • als controle door de ambtenaar van de gemeente en/of de politie werd verhinderd;
        • als de openbare orde, de openbare rust en/of de openbare gezondheid gevaar loopt.

        § 2. In geval van weigering wordt de gemotiveerde beslissing betekend aan de aanvrager.

        § 3. Een nieuwe aanvraag van dezelfde uitbater voor dezelfde inrichting volgend op een geweigerde aanvraag kan ten vroegste zes maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid.

        Hoofdstuk 6. Modaliteiten uitbatingsvergunning 

        Artikel 12

        § 1. De uitbatingsvergunning is geldig voor een termijn van maximaal zes jaar, te rekenen vanaf de kennisgeving van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

        Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om de uitbatingsvergunning te beperken in de tijd.

        § 2. De uitbatingsvergunning kan hernieuwd worden. Uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van de in § 1 vermelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning.

        De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van de duurtijd.

        De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.

        De uitbatingsvergunning kan voor een termijn van zes jaar hernieuwd worden. Zij kan voor minder dan zes jaar hernieuwd worden als bijzondere in de uitbatingsvergunning vermelde omstandigheden die afwijking wettigen.

        De hernieuwing zal worden geweigerd in de volgende gevallen:

        • indien niet voldaan is aan dezelfde voorwaarden als voor de aanvraag van de uitbatingsvergunning;
        • indien de uitbater de wettelijke en reglementaire bepalingen niet naleeft;
        • indien de uitbater niet langer voldoet aan de voorwaarden inzake moraliteit en solvabiliteit;
        • indien de uitbater de op hem van toepassing zijnde wetgeving in het kader van zijn beroepsuitoefening niet naleeft.

        Artikel 13

        De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege:

        • op het moment dat de uitbating van de inrichting, behoudens overmacht, voor een periode van langer dan zes maanden feitelijk is onderbroken;
        • in geval van faillissement;
        • in geval van een veroordeling tot gerechtelijke sluiting of van een sluiting opgelegd door de burgemeester;
        • in geval van een gerechtelijk beroepsverbod voor de uitbater;
        • in geval van ontbinding van de rechtspersoon indien de uitbater een rechtspersoon is;
        • in geval van schrapping of stopzetting van de uitbater of van de betrokken inrichting die blijkt uit de gegevens van de Kruispuntbank van Ondernemingen.

        Artikel 14

        De uitbater brengt het college van burgemeester en schepenen binnen de volgende termijnen op de hoogte van de volgende elementen:

        1) een wijziging van het adres van de woonplaats, rechtsvorm, exploitatiezetel of maatschappelijke zetel van de uitbater: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.

        2) een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke veroordeling ten opzichte van de uitbater of de feitelijke verantwoordelijke: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag waarop het vonnis is uitgesproken.

        3) een uitspraak van het gerecht over de faillietverklaring of het verslag van een uitgesproken faillissement: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag van de uitspraak of het verslag.

        4) een wijziging in de inrichting die een verandering uitmaakt inzake veiligheid, en alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag, met inbegrip van elke bestemmingswijziging: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.

        5) een wijziging van het bestuursorgaan van de rechtspersoon: binnen tien dagen bezorgt de uitbater een uittreksel uit het strafregister van de nieuwe bestuurder of zaakvoerder.

        6) een definitieve stopzetting van de uitbating: binnen de tien dagen na de stopzetting bij een erkend ondernemingsloket.

        Artikel 15

        De uitbatingsvergunning kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater, noch kan zij worden overgedragen naar een andere locatie.

        Artikel 16

        De uitbatingsvergunning dient steeds op eerste verzoek van de politie of de controlerend ambtenaar ter inzage te worden afgegeven.

        Hoofdstuk 7. Uitbatingsvoorwaarden

        Artikel 17

        Dit reglement en de erin vermelde voorwaarden en modaliteiten dienen nageleefd te worden zolang de uitbating van de inrichting duurt.

        Artikel 18

        Alle ruimtes van de inrichting en de voorwerpen in deze ruimtes moeten beantwoorden aan de als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, propere muren, verwijderen van afval).

        De gezondheid van de consumenten en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen.

        Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen.

        De inrichting moet te allen tijde goed onderhouden zijn.

        De inrichting mag geen gebreken vertonen waardoor ze onveilig is of dreigt te worden.

        Het is verboden om ramen van de inrichting tijdens de uitbating ondoorzichtig te maken zodat de inkijk ernstig bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt wordt.

        Artikel 19

        De uitbating van de inrichting mag geen aanleiding geven tot geluidshinder of enige andere vorm van overlast, van aard om de openbare orde te verstoren.

        Artikel 20

        Het is verboden de inrichting tussen 22.00 en 5.00 uur te laten beleveren.

        Artikel 21

        In afwijking van artikel 6, c) van de wet van 10 november 2006 (betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening) wordt de toegang van de consument tot nachtwinkels verboden vóór 18.00 uur en na 24.00 uur.

        Artikel 22

        Voor CBD-winkels gelden de volgende bijkomende uitbatingsvoorwaarden:

        1) Er moet in de CBD-winkel te allen tijde zichtbaar schriftelijke informatie aangeboden worden over de samenstelling van het product, de gezondheidsvoorschriften, de gevaren, het gebruik en de bestemming van de aangeboden producten.

        2) Er moet te allen tijde een geldig gedetailleerd certificaat van ieder product aanwezig zijn in de CBD-winkel, waarbij voor ieder product de bepaling van de hoeveelheid (uitgedrukt in percentages) tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol wordt vermeld en waarbij tevens het proces van decarboxylatie deel uitmaakt van de analyse. Ieder certificaat moet gelinkt zijn aan het lotnummer van deze aangeboden producten. Iedere dosis die in de CBD-winkel afzonderlijk wordt verpakt, moet aantoonbaar aan voormeld lotnummer en certificaat gelinkt worden. Meer bepaald dient het lotnummer op iedere individuele verpakking vermeld, en de verdeling per lot geregistreerd te worden.

        3) De uitbater van een CBD-winkel mag geen producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, onder meer op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol, verkopen aan minderjarigen.

        4) De uitbater van een CBD-winkel mag enkel visuele reclame aanbrengen indien hieruit onmiskenbaar blijkt dat het om de wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis gaat.

        Hoofdstuk 8. Sancties en maatregelen

        Artikel 23

        § 1. Voor zover door wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen geen straffen of sancties zijn voorzien, kunnen de inbreuken tegen de bepalingen van dit reglement gestraft worden met een administratieve sanctie overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:

        1) een administratieve geldboete die maximaal 350 euro bedraagt;

        2) de administratieve schorsing van de uitbatingsvergunning;

        3) de administratieve intrekking van de uitbatingsvergunning;

        4) de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de inrichting.

        § 2. Het college van burgemeester en schepenen kan de uitbatingsvergunning schorsen of intrekken, de inrichting tijdelijk of definitief sluiten:

        • indien de uitbating van een inrichting aanleiding geeft tot geluidshinder;
        • indien de uitbating van een inrichting aanleiding geeft tot enige andere vorm van overlast, van aard om de openbare orde te verstoren;
        • indien geen opgave werd gedaan van gegevens of opgave werd gedaan van onjuiste gegevens in de vergunningsaanvraag of bij wijzigingen van de opgegeven gegevens waardoor de veiligheid in het gedrang kan komen;
        • in geval van vaststellingen waaruit blijkt dat niet meer voldaan is aan de voorwaarden vermeld in dit reglement. 

        § 3. Het opleggen van administratieve sancties gebeurt volgens de bepalingen en op grond van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. 

        Artikel 24

        De politie kan bij vaststelling van uitbating zonder uitbatingsvergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.

        Hoofdstuk 9. Inwerkingtreding - overgangsbepaling

        Artikel 25

        Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2021.

        Artikel 26

        § 1. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, beschikken over een termijn van zes maanden vanaf de inwerkingtreding van dit reglement om te voldoen aan de verplichtingen van dit reglement.

        Binnen die termijn van zes maanden dient de uitbater een uitbatingsvergunning aan te vragen. Deze aanvraag geldt als tijdelijke uitbatingsvergunning tot de definitieve vergunning wordt verleend of geweigerd.

        § 2. Naast de stukken, vermeld in artikel 6, dient de uitbater van de inrichting, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat wordt op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, de volgende documenten mee te delen:

        • een attest van de RSZ waaruit blijkt dat de uitbater in orde is met zijn bijdragen aan de sociale zekerheid;
        • een attest waaruit blijkt dat voldaan werd aan de voorschriften inzake btw.

        Aanvullend aan de weigeringsgronden, vermeld in artikel 11, kan de uitbatingsvergunning geweigerd worden indien op advies van de politie blijkt dat de uitbating van de inrichting reeds geleid heeft tot een ernstige verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust en/of reeds een bedreiging vormde voor de openbare gezondheid en de uitbater niet aantoont dat hij de nodige maatregelen heeft genomen om dit in de toekomst te vermijden.

        § 3. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, zijn vrijgesteld van de afstandsregelingen zoals voorzien in artikel 8, § 1, 6) en 7).

      • Belasting op de uitbatingsvergunningen

        regelgeving

        Gelet op artikel 170, §4 van de Grondwet;

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur;

        Gelet op artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet;

        Gelet op de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in de handel, ambacht en dienstverlening, met latere wijzigingen;

        Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;

        Gelet op het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van heden;

        omschrijving/overwegende

        Overwegende dat de volgende inrichtingen een uitbatingsvergunning nodig hebben:

        1. belwinkel;
        2. CBD-winkel;
        3. nachtwinkel;
        4. de in openlucht gelegen opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken of rijklare tweedehandsvoertuigen (niet voor garagehouders die als hoofdbezigheid de verkoop van nieuwe voertuigen heeft);
        5. shishabar;

        Overwegende dat deze inrichtingen zorgen voor overlast, hinder, sluikstorten, vervuiling, verkeersproblemen en verhoogde veiligheidsrisico’s;

        Overwegende dat de uitbatingsvergunning daarom wordt gekoppeld aan twee belastingen:

        1. een éénmalige belasting op de afgifte van een uitbatingsvergunning (6.000,00 euro);
        2. een jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning (1.500,00 euro);
        financiële impact

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Met ingang van 1 mei 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2024 wordt een belasting gevestigd op de afgifte van een uitbatingsvergunning en een jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning;

        Artikel 2

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1. Uitbatingsvergunning: de vergunning die wordt afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in het kader van het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen;
        2. Afgifte van een uitbatingsvergunning: de eerste toekenning van een uitbatingsvergunning voor een bepaalde belastingplichtige voor een uitbating van een inrichting;
          Een hernieuwing van een uitbatingsvergunning geldt niet als een afgifte van een uitbatingsvergunning;
        3. Inrichting, zoals beschreven in het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is;
        4. Uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat;

        Artikel 3

        § 1. De éénmalige belasting op de afgifte van een uitbatingsvergunning bedraagt 6.000,00 euro voor de afgifte van een uitbatingsvergunning;

        § 2. De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning bedraagt 1.500,00 euro voor het hebben van een uitbatingsvergunning op 1 januari van het aanslagjaar;

        Artikel 4

        De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning wordt niet opgelegd in het jaar van de afgifte van de uitbatingsvergunning;

        De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning is ondeelbaar: de stopzetting of vermindering van de uitbating, het verval van rechtswege, de administratieve schorsing of intrekking van de uitbatingsvergunning of de tijdelijke of definitieve sluiting van de inrichting tijdens het aanslagjaar kan niet leiden tot een vermindering of kwijtschelding van de belasting;

        Artikel 5

        § 1. De belasting op de afgifte van een uitbatingsvergunning is verschuldigd door de uitbater op wiens naam de uitbatingsvergunning wordt toegekend;

        § 2. De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning is verschuldigd door de houder van de uitbatingsvergunning op 1 januari van het aanslagjaar;

        Artikel 6

        De in artikel 3 vermelde tarieven worden gekoppeld aan de evolutie van de consumptieprijsindex. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast volgens de volgende formule:

        [huidig tarief] x consumptieprijsindexcijfer van de maand december die aan de aanpassing voorafgaat / consumptieprijsindexcijfer van de maand december 2020;

        Artikel 7

        De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen;

        Artikel 8

        De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet;

        Artikel 9

        § 1. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen;

        § 2. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
        De indiening van het bezwaarschrift kan gebeuren door verzending, door overhandiging of via een duurzame drager;

        Artikel 10

        Dit belastingreglement treedt in werking op 1 mei 2021;

        Artikel 11

        Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur;

        Artikel 12

        De toezichthoudende overheid wordt conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur op de hoogte gebracht van de bekendmaking van onze besluiten. 

    • Infrastructuur

      • Goedkeuring aanvullend verkeersreglement N211 Wolvertemsesteenweg - invoeren parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen op alle parkeerstroken tussen bebouwde kom Merchtem-centrum (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) en intrekking gemeenteraadsbeslissingen d.d. 29 februari 2016 en 24 augustus 2020

        regelgeving

        Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;

        Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

        Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;

        Gelet op de dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure voor aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 februari 2016 - goedgekeurd bij besluit van de secretaris-generaal departement MOW op 12 mei 2016 - houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement N211 Wolvertemsesteenweg: invoeren parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen op de parkeerstrook vanaf huisnr. 135 t.e.m. huisnr. 111;

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 augustus 2020 - goedgekeurd bij besluit van de secretaris-generaal departement MOW op 30 september 2020 - houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement N211 Wolvertemsesteenweg: invoeren parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen op alle parkeerstroken tussen Langevelde (KP 17.1) en de Linthoutstraat (KP 15.3);

        Gezien het college van burgemeester en schepenen van mening is dat het parkeren van vrachtwagens en leggers op wegen met een toegelaten snelheid hoger dan 50 km/u niet aangeraden is en de veiligheid van zowel het doorgaand verkeer als van de geparkeerde vrachtwagens/leggers in het gedrang kan brengen;

        Gezien op de N211 Wolvertemsesteenweg vanaf het einde van de bebouwde kom tot de gemeentegrens Meise een snelheidsregime van 70 km/u geldt;

        Overwegende dat het parkeren op de parkeerstroken langsheen de N211 Wolvertemsesteenweg - vanaf de bebouwde kom van Merchtem-centrum (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - vaak voor overlast en hinder zorgt voor de aangelanden;

        Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van mening is om ook op de parkeerstrook tussen Langevelde en huisnr. 116 parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen toe te laten;

        Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer tijdens het overleg met het gemeentebestuur op 28 januari 2021 geen bezwaar heeft op het invoeren van deze bijkomende maatregel;

        Gezien door het invoeren van deze verkeersmaatregel op alle parkeerstroken - vanaf de bebouwde kom van Merchtem-centrum (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - dezelfde parkeerreglementering zal gelden;

        Gezien het aan te raden is de eerder genomen gemeenteraadsbeslissingen m.b.t. deze parkeerreglementering in te trekken en één aanvullend verkeersreglement te laten goedkeuren dat betrekking heeft op alle parkeerstroken in de Wolvertemsesteenweg buiten de bebouwde kom;

        Gezien op alle parkeerstroken in de N211 Wolvertemsesteenweg - tussen de bebouwde kom (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen zal worden ingevoerd;

        Overwegende dat deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden op elke parkeerstrook met de verkeersbord E9b en onderbord GXa aan het begin van de strook en met de verkeersbord E9b en onderbord GXb op het einde van de strook, uitgezonderd op de locaties waar al een parkeerverbod geldt;

        Gezien de parkeerbevoegdheid op gewestwegen bij het gemeentebestuur ligt;

        Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op een gewestweg;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Onthouders: Ludwig De Mesmaeker
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 onthouding
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraadsbeslissingen d.d. 29 februari 2016 en 24 augustus 2020 worden ingetrokken;

        Artikel 2

        Op alle parkeerstroken in de N211 Wolvertemsesteenweg - tussen de bebouwde kom (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - wordt enkel parkeren toegelaten voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen;

        Artikel 3

        Deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden op elke parkeerstrook met de verkeersbord E9b en onderbord GXa aan het begin van de strook en met de verkeersbord E9b en onderbord GXb op het einde van de strook;

        Artikel 4

        Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse overheid, afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

      • Kennisname verzoekschrift Warm Merchtem op basis van art. 39 en art. 40 van het huishoudelijk reglement

        regelgeving

        Gelet op artikel 28 van de Grondwet;

        Gelet op artikel 304 § 2 en 5 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 zoals gewijzigd;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 houdende vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad;

        Gelet op artikels 39 en 40 van dit huishoudelijk reglement m.b.t. verzoekschriften;

        Gelet op het aangetekend verzoekschrift  ingediend d.d. 9 april 2021 door WARM Merchtem, p.a. Hans Ingels, Peperstraat 63 te 1785 Merchtem;

        Gezien de gemeenteraad binnen 3 maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord dient te verstrekken aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen is ondertekend, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, zijnde de heer Hans Ingels;

        Gezien verzoeker vraagt om grondig over de volgende 17 punten te debatteren en apart ter stemming te brengen:

        1. Het participatie/consultatieproces aangepast, verlengd en volledig transparant/openbaar gemaakt wordt om een genuanceerder debat toe te laten. Dit uiteraard met het nodige respect voor de privacy;
        2. Transparant alle mogelijke maatregelen te willen nemen/acties te ondernemen die ervoor zorgen dat er een nieuw voorontwerp van mobiliteitsplan ter consultatie aan de bevolking wordt voorgelegd (o.a. bevestiging van spoor 2 of wordt het toch spoor 1, en de hierbij horende argumentatie). Indien spoor 2 toch behouden blijft, vragen we om een grondig in diepte uitgewerkte verbredings- en verdiepingsmatrix op te stellen;
        3. Om dit te bewerkstelligen dienen de verkeersmetingen opnieuw uitgevoerd worden post-Covid om de realiteit te weerspiegelen;
        4. We vragen om af te stappen van een autoluw centrum, maar wel degelijk een correcte en eerlijke spreiding van de lasten te bewerkstelligen. Hierdoor blijft het centrum per wagen vlot bereikbaar en worden de lasten billijk verdeeld en niet enkel afgewimpeld op de bewoners die langs de beoogde Noord- en Zuidas wonen;
        5. Het voorontwerp van een mobiliteitsplan wordt duidelijk en transparant gekoppeld aan het beleid inzake ruimtelijke ordening (o.a. analyse/impact ruimtelijke planning in Merchtem op mobiliteit en andere dossiers, verbetervoorstellen en verwachte resultaten van die voorstellen, overzichtstabel,...);
        6. Het expliciet opnemen van vrachtverkeer/zwaar transport met daarin o.a.: hoe wordt de kanalisatie beoogd, hoe gaat men vrachtwagens weren uit Merchtem, het invoeren en handhaven van tonnenmaat, het invoeren van tolheffing,... Dit alles uiteraard op basis van waarheidsgetrouwe relevante meetgegevens;
        7. De veiligheid van fietsers overal gegarandeerd wordt door het aanleggen van volwaardige gescheiden fietspaden en dus niet langer nog fietssuggestiestroken aan te leggen;
        8. Het uitbreiden van de zone 30 over het ganse betrokken gebied (= bebouwde kom Merchtem);
        9. Het verzorgen/installeren van structurele en permanente controlemaatregelen (bijv. trajectcontrole, slimme verkeersborden,...), bovenop de voorziene gemeenschapswachten;
        10. Er dient gestreefd te worden om alle schoolomgevingen even veilig te maken (inclusief die wegen en kruispunten die de schoolgaande jeugd gebruikt om hun school te vervoegen). Dit grondig en transparant voor te bereiden door minstens een aantal openbare plenaire (online) meetings te houden met alle betrokken schooldirecties;
        11. Het parkeerbeleid wordt herzien door het minder of zelfs niet schrappen van de bestaande parkeerplaatsen. Indien er plaatsen geschrapt worden, dan dient dit te geargumenteerd te gebeuren. De toegang tot de stationsparking moet ook kunnen gebeuren via het stationsplein;
        12. Het openbaar vervoer correct bestudeerd wordt en waarbij concrete en structurele maatregelen worden voorgesteld, om deze transportwijze aan belang te doen winnen;
        13. Er daadwerkelijk rekening gehouden wordt met de noden van de betrokken/getroffen middenstand en de vrije beroepen en dit door minstens een aantal openbare plenaire (online) meetings te houden;
        14. In het voorontwerp dienen de beoogde doelstellingen duidelijk te gekoppeld te worden aan de voorgestelde acties (welke acties/voorstellen dragen bij tot het behalen van welke doelstellingen...) EN een relatietabel opgesteld te worden om duidelijk de aandachtspunten per thema (routes zwaar vervoer, ruimtelijke planning, leefbaarheid, veiligheid...) op te kaderen/linken;
        15. We vragen dat alle voorstellen/acties/ingrepen opgelijst worden in een overzichtstabel en dit per straat (inclusief de vooropgestelde timing van uitvoering en de voorziene budgettering). Aan deze tabel wordt een kaart gevoegd met waarop alle ingrepen duidelijk zichtbaar/leesbaar vermeld staan;
        16. Het toevoegen van een risicoanalyse aan het nieuwe plan, met daarin de vermoedelijke risico's en beoogde positieve gevolgen die deze ingrepen/acties met zich mee zullen brengen voor de betrokken straat, zijstraten en het totale plan. Alle aandachtspunten/aangehaalde knelpunten van de projectstuurgroep (PSG) dienen deel uit te maken van deze risicoanalyse met daarbij een duidelijke argumentatie waarom bepaalde pijnpunten die naar voor geschoven werden in de PSG niet weerhouden werden in het mobiliteitsplan en/of waarom er geen oplossingen voor geformuleerd werden.
        17. Indien er geopteerd wordt om niet in te gaan op de vragen geformuleerd in punten 1 t.e.m. 4, vragen we om de voorstellen 5 t.e.m. 16 toe te passen/uit te voeren op het door de gemeenteraad gekozen voorontwerp;
        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift.

    • Omgeving

      • Toelage voor het aanpassen, verbouwen of bouwen van handelszaken in functie van de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers/andersvaliden

        regelgeving

        Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;

        Gelet op de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid d.d. 5 juni 2009, van kracht sedert 1 maart 2010;

        omschrijving/overwegende

        Overwegende dat er handelszaken zijn die, zowel vanop het openbaar domein, als binnenin onvoldoende toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers/andersvaliden;

        Overwegende dat hieraan tegemoet dient te worden gekomen;

        motivering

        Overwegende dat aanpassingswerken of nieuwbouwwerken i.f.v. toegankelijkheid een bepaalde kost voor de eigenaar of uitbater met zich meebrengen;

        Overwegende dat deze werken i.f.v. toegankelijkheid een meerwaarde betekenen voor het maatschappelijk belang;

        financiële impact

        Overwegende dat de gemeente de financiële inspanningen die hieraan verbonden zijn voor de betrokken handelaars, (deels) wil betoelagen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Definities

        Vlaamse stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid: Deze verordening is vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering d.d. 05/06/2009, verschenen in het Belgisch Staatsblad d.d. 02/09/2009 en is van kracht sedert 01/03/2010. Het bepaalt de normen die ervoor zorgen dat publieke gebouwen beter bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen;

        Artikel 2

        Voorwaarden betoelaagbare werken

        Het gemeentebestuur verleent een toelage voor het treffen van voorzieningen voor rolstoelgebruikers/andersvaliden bij aanpassing of verbouwing van bestaande handelszaken (inbegrepen vrije beroepen en diensten) of bij nieuwbouw ervan. De uitgevoerde werken moeten voldoen aan de normen inzake integrale toegankelijkheid, zoals bepaald in de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid d.d. 05/06/2009;

        1° Er worden 3 categorieën van werken betoelaagd:

        1. A1 - Het voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers/andersvaliden;
        2. A2 - Het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers/andersvaliden door het vernieuwen of verbouwen van de inkomdeur/etalage;
        3. A3 - Het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers/andersvaliden door het verlagen van de inkomdorpel of het voorzien van een helling binnen de rooilijn.

        2° De volgende prioriteiten zijn in acht te nemen:

        1. A1 is betoelaagbaar indien voldaan is of wordt aan A2 en A3;
        2. A2 is betoelaagbaar indien aan A3 voldaan is of wordt, en wanneer de meest cruciale plaatsen van de handelsruimte ook toegankelijk zijn (kassa, paskamer, etc.);
        3. A3 is betoelaagbaar indien aan A2 voldaan is of wordt;

        3° Ongeacht of er volgens de verordening een verplichting geldt om de publieke ruimte toegankelijk te maken, gelden de bepalingen van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening om de toelage te verkrijgen. De integrale tekst en een checklist zijn te raadplegen op www.toegankelijkgebouw.be.

        Werken waarbij toepassing werd gemaakt van artikel 33 (afwijkingen) worden niet betoelaagd.

        1. A1 - Toilet: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
        2. A2 - Inkomdeur/etalage: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
        3. A3 - Inkomdorpel of helling: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
        4° De werken moeten stedenbouwkundig vergund zijn: Werken die vergunningsplichtig zijn en uitgevoerd werden zonder omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kunnen niet betoelaagd worden. Ze moeten tevens uitgevoerd worden conform de omgevingsvergunning. 
        5° De verbouwingswerken mogen slechts aanvangen na de principiële toekenning van de toelage of na het expliciet akkoord van het gemeentebestuur. De aanvraag wordt onderworpen aan een voorafgaande controle van de bestaande toestand. Verbouwingswerken die bij de voorafgaande controle aangevangen of uitgevoerd zijn, zijn uitgesloten van betoelaging, tenzij de oorspronkelijke toestand voldoende kan aangetoond worden. 
        6° De werken moeten binnen een redelijke termijn uitgevoerd worden: De uitvoeringstermijn voor alle werken is bepaald op 2 jaar gerekend vanaf de datum van principiële toekenning van de toelage. Binnen deze termijn moeten de facturen van de werken ingediend zijn. 
        Artikel 3
        Voorwaarden aanvrager
        1° De toelage kan aangevraagd worden door de bouwheer die de werken uitvoert en bekostigt. Het kan zowel gaan om de uitbater van de handelszaak, de eigenaar van het gebouw of de bouwheer. 
        Artikel 4 
        Voorwaarden handelspand
        De toelage wordt verleend voor de werken die uitgevoerd worden aan een bestaand of nieuw handelspand, die aan alle hieronder vermelde punten voldoet:
        1° De handelszaak mag niet seizoensgebonden zijn of een seizoenhandel betreffen en moet gedurende het ganse jaar geopend blijven;
        2° Bij vensterverkoop moet voldaan worden aan de reglementering ter zake;
        3° Werken aan handelszaken waarvoor een precaire vergunning wordt verleend, zijn van betoelaging uitgesloten;
        4° Ze moet stedenbouwkundige vergund zijn en conform de vergunning uitgevoerd zijn of geacht worden stedenbouwkundig vergund te zijn;
        Dit moet blijken uit een onderzoek naar de stedenbouwkundig vergunde toestand uitgevoerd door de dienst omgeving, ofwel moet deze het voorwerp uitmaken van een nieuwe (aanvraag tot) omgevingsvergunning.
        Artikel 5 
        De toelage
        1° De toelage wordt als volgt aangevraagd: Bij verbouwingswerken moet de aanvraag ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen voor aanvang van de werken, door middel van een formulier ter beschikking gesteld door het gemeentebestuur. Indien het gaat om nieuwbouw is het toegestaan dat de specifieke betoelaagbare werken reeds zijn aangevat. De aanvraag moet een gedetailleerde beschrijving van de werken bevatten. Tekeningen van de uit te voeren werken moeten aantonen dat voldaan wordt aan de geldende normen.
        2° De premie wordt principieel toegekend: De premie wordt principieel toegekend op basis van de gegevens op het aanvraagformulier. De btw is volledig ten laste van de aanvrager. Wanneer wordt vastgesteld dat aan alle voorwaarden wordt voldaan, wordt aan de aanvrager kenbaar gemaakt dat hij principieel in aanmerking komt voor de premie. Indien voor uitvoering van de werken een omgevingsvergunning vereist is, kan de premie pas principieel toegekend worden wanneer de omgevingsvergunning verleend is. Bij verbouwingswerken mogen de werken slechts aanvangen na de principiële toekenning van de toelage of na het expliciet akkoord van het gemeentebestuur nadat de voorafgaande controle van de bestaande toestand door de betrokken dienst heeft plaats gehad.
        3° Bedrag van de toelage: De toelage, die per geval slechts eenmaal per handelszaak verkregen kan worden, bedraagt forfaitair:
        1. In geval A1:       750,00 euro
        2. In geval A2:       750,00 euro
        3. In geval A3:       750,00 euro

        De maximale toelage bedraagt 2.250,00 euro (3 x 750,00 euro). Met een maximum van de werkelijk betaalde kosten, die bewezen worden met facturen van de geregistreerde aannemers(s). 

        4° Toekenning en uitbetaling: De toelage wordt definitief toegekend en uitbetaald na vaststelling dat de werken definitief en oordeelkundig zijn uitgevoerd en na voorlegging van de officiële facturen van de uitvoerende aannemer(s). Deze facturen moeten voldoende gedetailleerd worden zodat de ambtenaren van de gemeentelijke dienst Omgeving, de gegevens kunnen controleren. De btw is volledig ten laste van de aanvrager. Het definitieve premiebedrag kan maximaal 10% meer bedragen dan het bedrag dat principieel werd toegezegd, met inachtname van het max. premiebedrag vermeld onder 3°.

        Artikel 6

        Voorwaarden, verbintenissen en terugbetaling

        1° Controle gegevens: De aanvrager geeft toestemming aan de gemeentelijk ambtenaar om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de premieaanvraag, voor het controleren van de verstrekte gegevens. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op toelage mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, brengt verval van het recht op toelage of beperking van het toelagebedrag mee.

        2° terugvordering premie: De aanvrager-premiegerechtigde verbindt zich er toe het bedrag van de toelage vermeerderd met 15% terug te betalen indien de uitgevoerde (betoelaagde) werkzaamheden worden gewijzigd of de bestemming van het goed verandert in de zin dat de handelszaak niet meer toegankelijk is voor publiek, binnen een termijn van vijf jaar ingaande op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin de premie definitief wordt toegekend.

        Artikel 7

        Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd elk specifiek geval te evalueren en een beslissing te nemen op basis van de evaluatie;

        Artikel 8

        Dit reglement treedt in werking vanaf goedkeuring reglement.

      • Goedkeuring aankoop perceel grond gelegen ter hoogte van de Reedijk, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 522g

        regelgeving

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;

        omschrijving/overwegende

        Gezien het perceel grond ter hoogte van de Reedijk, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 522 G, eigendom is van Agnes Van Ginderachter, Assestraat 159, 2620 Hemiksem en deze eigenaar dit perceel wenst te verkopen;

        motivering

        Gezien de gemeente interesse heeft om deze grond te verwerven en bovenvermelde eigenaar bereid is om deze aan de gemeente te verkopen;

        financiële impact

        Gelet op het schattingsverslag opgemaakt door Herwig De Smedt op 7 april 2021;

        Gezien het perceel grond verpacht is aan Josse Van Den Houte;

        Gezien de eigenaars bereid zijn om dit perceel grond aan de gemeente te verkopen voor de totale prijs van € 100.000;

        Gezien er voldoende kredieten zijn;

        Gezien het vereiste visum werd afgeleverd door de financieel directeur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Onthouders: Tom Van Gestel, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de aankoop goed van een perceel grond goed gelegen ter hoogte van de Reedijk, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, met een oppervlakte van 16728 m², eigendom van Agnes Van Ginderachter, Assestraat 159, 2620 Hemiksem, verpacht aan Josse Van Den Houte, tegen de totale prijs van € 100.000;

        Artikel 2

        De ontwerpakte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad.

    • Onderwijs

      • Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool

        regelgeving

        Gelet op artikel 110/1 tot en met artikel 110/27 van de codex secundair onderwijs;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002, betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op de omzendbrief SO/2012/01, inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs voor inschrijvingen, moet de school zijn capaciteit meedelen voor de start van de inschrijving. Dit is gebeurd via de ABOC vergadering op 12 november 2020;

        In punt 3.4 van de omzendbrief SO/2012/01 staat te lezen dat het schoolbestuur de capaciteit(en) na de start van de inschrijvingen mag verhogen. Net zoals bij inschrijvingen
        door vrijgekomen plaatsen moet de volgorde van de niet-gerealiseerde inschrijvingen op het registerblad, gerespecteerd blijven;

        Het schoolbestuur doet dit tot en met de vijfde schooldag van oktober van het schooljaar waarop de inschrijvingen betrekking hebben;

        motivering

        De inschrijvingen verliepen heel vlot en reeds na enkele minuten was de capaciteit bereikt. Daarom vraagt de school een verhoging van de capaciteit aan welke is besproken op de schoolraad van 16 maart 2021 en ABOC van 18 maart 2021.

        • Het eerste leerjaar A-stroom: 60 leerlingen (+20 leerlingen, oprichten van een derde klas)
        • Het eerste leerjaar B-stroom: 26 leerlingen (+2 leerlingen)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool:

        • Het eerste leerjaar A-stroom: 60 leerlingen (+20 leerlingen, oprichten van een derde klas)
        • Het eerste leerjaar B-stroom: 26 leerlingen (+2 leerlingen)
      • Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische School Merchtem

        regelgeving

        Gelet op artikel 110/1 tot en met artikel 110/27 van de codex secundair onderwijs;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002, betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten;

        omschrijving/overwegende

        Gelet op de omzendbrief SO/2012/01, inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs voor inschrijvingen, moet de school zijn capaciteit meedelen voor de start van de inschrijving. Dit is gebeurd via de ABOC vergadering op 12 november 2020;

        In punt 3.4 van de omzendbrief SO/2012/01 staat te lezen dat het schoolbestuur de capaciteit(en) na de start van de inschrijvingen mag verhogen. Net zoals bij inschrijvingen
        door vrijgekomen plaatsen moet de volgorde van de niet-gerealiseerde inschrijvingen op het registerblad, gerespecteerd blijven;

        Het schoolbestuur doet dit tot en met de vijfde schooldag van oktober van het schooljaar waarop de inschrijvingen betrekking hebben;

        motivering

        De inschrijvingen verliepen heel vlot en reeds na enkele minuten was de capaciteit bereikt. Daarom vraagt de school een verhoging van de capaciteit aan welke is besproken op de schoolraad van 16 maart 2021 en ABOC van 18 maart 2021.

        • Het eerste leerjaar A-stroom: 45 leerlingen (+5 leerlingen, oprichten van een derde klas)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
        Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool:

        • Het eerste leerjaar A-stroom: 60 leerlingen (+20 leerlingen, oprichten van een derde klas)
        • Het eerste leerjaar B-stroom: 26 leerlingen (+2 leerlingen)

Namens de gemeenteraad,

Namens Gemeenteraad,

Chris Van den Bossche
Algemeen directeur

Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad