De gemeenteraad start met één minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van dhr. Frans Van Crombrugge, lid van de landbouwraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 8 april 2021 houdende afwijkende organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 april 2021.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Overwegende dat de gemeente een afgevaardigde dient aan te duiden voor de algemene vergadering van Providentia cvba;
Gelet op het schrijven van Providentia cvba van 13 april 2021 waarin de gemeente verzocht wordt een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van 6 mei 2021 (via een digitaal platform) met volgende agendapunten:
Artikel 1
Schepen Lien Casier, wonende Nieuwbaan 95 te 1785 Merchtem aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Providentia d.d. 6 mei 2021;
Artikel 2
Dit besluit over te maken aan Providentia cvba, Brusselsesteenweg 191 te 1730 Asse.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 22 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 26 mei 2021 wordt gehouden met als agenda:
Gelet op het feit dat de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering statutair en decretaal tijdig bijeengeroepen moet worden en rekening houdend met de meest actuele kennis over de coronasituatie en de daarmee gepaard gaande regels van de overheid, ziet Fluvius Opdrachthoudende Vereniging zich verplicht om deze vergadering op digitale wijze te organiseren;
Gelet op de beraadslagingen;
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 mei 2021 met als agendapunten:
Artikel 2 - in geval van een fysieke algemene vergadering
Raadslid Stefaan Van Den Eynde van de gemeente Merchtem die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 mei 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 29 juni 2021 plaatsheeft in de kantoren van Fluvius, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 29 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2020;
4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
5. Statutaire benoemingen;
6. Statutaire mededelingen:
6.1 Actualisering van het register van de deelnemers;
Artikel 2
Raadslid Chantal Mostaert, wonende Heirbaan 49 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 29 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 21 juni 2021 plaatsheeft in "Salons Saint-Germaine, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 21 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:111 en volgend WVV;
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2020;
5.a. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
5.b. Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Kortemark voor de nevenactiviteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van 'licht als dienstverlening';
6. Statutaire benoemingen;
7. Statutaire mededelingen:
Artikel 2
Raadslid Stefaan Van Den Eynde, wonende Appelkotlaan 18 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 21 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 25 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 18 juni 2021 plaatsheeft in "Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 25 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus Covid-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien het noodzakelijk mocht blijken;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 18 juni 2021:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020;
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2020;
5.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
6. Statutaire benoemingen;
7. Benoeming van een commissaris;
8. Statutaire mededelingen:
8.1 Actualisering van het register van de deelnemers
8.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T;
Artikel 2
Raadslid Ludwig De Mesmaeker wonende Bleukenweg 64 te 1785 Merchtem, (ludwig.de.mesmaeker@telenet.be) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 18 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem is aangesloten bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 1 april 2021, waarin de agenda werd meegedeeld;
Gelet op de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 15 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2
De gemeenteraad draagt schepen David De Valck, wonende Stoofstraat 59 te 1785 Merchtem op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 15 juni 2021, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering;
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal:
gestuurd worden.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 2 april 2021 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 met volgende agendapunten:
Artikel 1
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergaderingen van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 worden goedgekeurd;
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 16 juni 2021 goed te keuren;
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening;
Overwegende dat de gemeente geconfronteerd wordt met overlast te wijten aan nachtwinkels (nachtlawaai, sluikstorten, alcoholverkoop aan minderjarigen …), shishabars (nachtlawaai, foutparkeren, gebruik van lachgas …) en opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken en rijklare tweedehandsvoertuigen (vervuiling …);
Overwegende dat deze inrichtingen aldus zorgen voor hinder voor de omwonenden en voor de omgeving;
Overwegende dat het wenselijk lijkt dat de opening en/of uitbating van dergelijke inrichtingen onderworpen wordt aan een uitbatingsvergunning, verleend door het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat ook andere hinderlijke inrichtingen hier aan onderworpen kunnen worden, bv. belwinkels, CBD-winkels, ...
Overwegende dat dit gereglementeerd kan worden via een uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen;
Overwegende dat dit reglement een kader schept voor de uitbatingsmodaliteiten van die inrichtingen en tot doel heeft om de inrichtingen te kunnen controleren en om de verstoring van de openbare orde en overlast tegen te gaan;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Het volgende reglement wordt goedgekeurd:
Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving
Artikel 1
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1) autowrak: een voertuig dat een afvalstof is, m.a.w. waarvan de houder zich ontdoet, zich wil ontdoen of zich moet ontdoen.
2) belwinkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting om ter plaatse telecommunicatiediensten, zoals telefoon en internet, te gebruiken en waar geen activiteiten als telecomwinkel worden uitgeoefend.
3) CBD-winkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting waar wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, worden verkocht. Het betreft hier onder meer producten op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol.
Worden niet beschouwd als CBD-winkel: apothekers en winkels waar de op basis van cannabis verkochte producten zich beperken tot kleding, papier, luiers, touw, meubels, bouwmaterialen en/of biocomposiet.
3) feitelijke verantwoordelijke: de natuurlijke persoon die voor rekening en risico van de uitbater de inrichting uitbaat.
4) inrichting: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is.
5) nachtwinkel: iedere vestigingseenheid waarvan de netto verkoopoppervlakte niet groter dan 150 m² is, die geen andere activiteiten uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen en die op duidelijke en permanente manier de vermelding 'Nachtwinkel' draagt.
--> Als netto verkoopoppervlakte wordt beschouwd de oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor de consument, met inbegrip van de niet-overdekte oppervlakten. Deze oppervlakte omvat met name de kassazones, de zones die zich achter de kassa's bevinden en de inkomruimte indien deze ook worden aangewend om waren uit te stallen of te verkopen.
6) publiek toegankelijke inrichting: elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig, op afspraak of sporadisch is.
Met een publiek toegankelijk inrichting wordt gelijkgeschakeld de inrichting waar het publiek slechts onder bepaalde voorwaarden (tegen betaling of op vertoon van een lidkaart) toegelaten wordt.
7) rijklaar tweedehandsvoertuig: elk tweedehandsvoertuig, dat is voorzien van de wettelijke vereiste boorddocumenten (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs) of waarvan de eigenaar deze documenten binnen de maand kan voorleggen.
8) schroot: metaalafval en brokstukken van metalen voorwerpen, ongeacht de restwaarde.
9) shishabar: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting die bestemd is om - desgevallend sporadisch – waterpijp te roken.
--> Als waterpijp wordt beschouwd een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.
10) uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat.
11) voertuigen: voertuigen die onder categorie M1 of N1 vallen, vermeld in de verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG, alsmede de voertuigen vermeld in de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.
12) voertuigen buiten gebruik: voertuigen die niet meer kunnen worden gebruikt, maar waarvan het koetswerk nog bestaat, of die nog bruikbaar kunnen gemaakt of die nog dienstig kunnen zijn als onderdelen voor andere voertuigen.
Hoofdstuk 2. Toepassingsgebied uitbatingsvergunning
Artikel 2
Niemand mag zonder voorafgaande uitbatingsvergunning overgaan tot het uitbaten van de volgende inrichtingen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Merchtem:
1° belwinkel;
2° CBD-winkel;
3° nachtwinkel;
4° de in openlucht gelegen opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken of rijklare tweedehandsvoertuigen.
5° shishabar.
Artikel 3
De uitbatingsvergunning geldt zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit en ongeacht de complementariteit met een andere functie en/of bestemming en ongeacht de ligging.
In afwijking van het eerste lid geldt de uitbatingsvergunning niet voor de garagehouder, die als hoofdbezigheid de verkoop van nieuwe voertuigen heeft, wiens opslagplaats verbonden is aan een garage, indien ze op hetzelfde kadastraal terrein gelegen zijn.
Hoofdstuk 3. Procedure
Artikel 4
Behoudens wat bepaald is in artikel 26 dient de uitbatingsvergunning aangevraagd en bekomen te worden voorafgaand aan de opening van de inrichting.
De uitbatingsvergunning wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5
Voor het verkrijgen van een uitbatingsvergunning dient de uitbater een aanvraag in bij het college van burgemeester en schepenen, aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De aanvraag kan ook digitaal ingediend worden.
Na afgifte of indiening van het aanvraagformulier ontvangt de aanvrager een ontvangstbewijs.
Artikel 6
De aanvraag is onvolledig wanneer de documenten vermeld in het aanvraagformulier ontbreken.
De volgende documenten dienen minstens te worden toegevoegd bij de aanvraag:
Indien één of meerdere documenten zouden ontbreken dan beschikt de aanvrager over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit om de ontbrekende documenten in te dienen.
De aanvraag is onontvankelijk wanneer de ontbrekende documenten niet zijn ingediend binnen deze termijn van 30 kalenderdagen.
Artikel 7
Binnen een termijn van 90 kalenderdagen na de melding van de ontvankelijke aanvraag neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing.
Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier mag deze termijn éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.
Om dwingende redenen van algemeen belang, met name de openbare orde en veiligheid, bescherming van consumenten, eerlijkheid van handelstransacties, fraudebestrijding, bescherming van het milieu, wordt bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, de vergunning geacht te zijn geweigerd.
Hoofdstuk 4. Vergunningsvoorwaarden
Artikel 8
§ 1. De uitbatingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen en kan enkel worden verleend indien, na een administratief onderzoek, aan de hierna volgende voorwaarden voldaan is.
1) De inrichting moet voldoen aan alle geldende reglementering m.b.t. de omgeving, meer bepaald inzake stedenbouw en milieu. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een advies van de omgevingsambtenaar of zijn gemachtigde.
2) De inrichting moet voldoen aan de vigerende brandveiligheidsvoorwaarden en alle ruimtes in de inrichting moeten op een veilige wijze toegankelijk zijn. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een recent brandpreventieverslag van de brandweer.
3) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig financieel onderzoek.
Er wordt een onderzoek gedaan naar de betaling jegens de gemeente van alle verschuldigde niet-betwiste facturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de inrichting en de uitbater. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een verslag van de financiële dienst van de gemeente.
4) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig moraliteitsonderzoek.
De uitbater dient een uittreksel uit het strafregister, dat ten hoogste drie maanden oud is, mee te delen, zowel van zichzelf en indien de uitbater een rechtspersoon is ook van haar organen en/of vertegenwoordigers als van zijn personeel.
De uitbater en zijn personeel dienen te beschikken over een geldige verblijfsvergunning of een geldige verblijfskaart en dienen desgevallend in het bezit te zijn van een geldige arbeidsvergunning of beroepskaart.
Er wordt eveneens nagegaan of de uitbater of een persoon die betrokken is bij de uitbating al eerder betrokken was bij de uitbating van een inrichting, vermeld in artikel 2, waar een bestuurlijke maatregel of een gemeentelijke administratieve sanctie aan werd opgelegd.
5) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig mobiliteitsonderzoek. De aanvrager dient een nota betreffende de verkeersleefbaarheid mee te delen, waarin wordt aangegeven welke maatregelen de aanvrager en/of de uitbater voorziet om de mogelijke hinder op het vlak van verkeer en parkeerbehoefte te voorkomen of te beperken.
Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op het advies van de mobiliteitsdienst van de gemeente over de nota.
6) Het aantal gelijkaardige inrichtingen mag de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet overschrijden: er wordt geen uitbatingsvergunning verleend indien binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur) van de inrichting, een andere gelijkaardige inrichting reeds wordt uitgebaat.
7) Er mag binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur), geen school, jeugdhuis, jeugdcentrum, lokaal van een jeugdvereniging, bibliotheek of speelplein gevestigd zijn.
Op verzoek van de aanvrager kan het college van burgemeester en schepenen hiervan op gemotiveerde wijze afwijken indien aangetoond wordt dat de gebruikers van de in het vorige lid vermelde infrastructuur redelijkerwijze de inrichting niet dienen te passeren om de in het vorige lid vermelde infrastructuur te bereiken en de inrichting vanaf deze infrastructuur evenmin zichtbaar is.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan in het kader van het administratief onderzoek steeds alle nuttige inlichtingen inwinnen bij de politie of andere bevoegde diensten.
§ 3. De in §§ 1 en 2 vermelde onderzoeken worden uitgevoerd op de inrichtingen, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater, op de feitelijke verantwoordelijke(n) en op het personeel. Deze onderzoeken kunnen uitgebreid worden tot alle natuurlijke personen die betrokken zijn bij de uitbating van de inrichting.
§ 4. Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om in de uitbatingsvergunning bepaalde flankerende maatregelen op te nemen, afhankelijk van specifieke omstandigheden, bv. de aard en ligging van de inrichting.
Artikel 9
Voor shishabars gelden de volgende bijkomende voorwaarden:
1) Een shishabar is enkel mogelijk in een drankgelegenheid.
2) Het gebruik van een waterpijp is enkel toegestaan in een rookkamer zoals bedoeld in de wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook, waarbij de rookkamer voldoet aan de vigerende technische standaarden.
3) Het gebruik van een waterpijp is niet toegelaten op terrassen of andere aanhorigheden van de shishabar.
4) De rookkamer mag niet groter zijn dan maximaal 25% van de totale oppervlakte van de shishabar en dient volledig afgesloten te zijn van de rest van de shishabar.
5) In alle ruimtes van de shishabar dienen CO-melders geïnstalleerd te zijn.
Artikel 10
Wanneer de uitbater de uitbatingsvergunning verkregen heeft, zal hij alle voorwaarden en verplichtingen opgelegd door dit reglement te allen tijde dienen na te leven.
Hoofdstuk 5. Weigeringsgronden
Artikel 11
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen weigert de uitbatingsvergunning:
§ 2. In geval van weigering wordt de gemotiveerde beslissing betekend aan de aanvrager.
§ 3. Een nieuwe aanvraag van dezelfde uitbater voor dezelfde inrichting volgend op een geweigerde aanvraag kan ten vroegste zes maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid.
Hoofdstuk 6. Modaliteiten uitbatingsvergunning
Artikel 12
§ 1. De uitbatingsvergunning is geldig voor een termijn van maximaal zes jaar, te rekenen vanaf de kennisgeving van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om de uitbatingsvergunning te beperken in de tijd.
§ 2. De uitbatingsvergunning kan hernieuwd worden. Uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van de in § 1 vermelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning.
De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van de duurtijd.
De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.
De uitbatingsvergunning kan voor een termijn van zes jaar hernieuwd worden. Zij kan voor minder dan zes jaar hernieuwd worden als bijzondere in de uitbatingsvergunning vermelde omstandigheden die afwijking wettigen.
De hernieuwing zal worden geweigerd in de volgende gevallen:
Artikel 13
De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege:
Artikel 14
De uitbater brengt het college van burgemeester en schepenen binnen de volgende termijnen op de hoogte van de volgende elementen:
1) een wijziging van het adres van de woonplaats, rechtsvorm, exploitatiezetel of maatschappelijke zetel van de uitbater: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.
2) een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke veroordeling ten opzichte van de uitbater of de feitelijke verantwoordelijke: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag waarop het vonnis is uitgesproken.
3) een uitspraak van het gerecht over de faillietverklaring of het verslag van een uitgesproken faillissement: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag van de uitspraak of het verslag.
4) een wijziging in de inrichting die een verandering uitmaakt inzake veiligheid, en alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag, met inbegrip van elke bestemmingswijziging: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.
5) een wijziging van het bestuursorgaan van de rechtspersoon: binnen tien dagen bezorgt de uitbater een uittreksel uit het strafregister van de nieuwe bestuurder of zaakvoerder.
6) een definitieve stopzetting van de uitbating: binnen de tien dagen na de stopzetting bij een erkend ondernemingsloket.
Artikel 15
De uitbatingsvergunning kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater, noch kan zij worden overgedragen naar een andere locatie.
Artikel 16
De uitbatingsvergunning dient steeds op eerste verzoek van de politie of de controlerend ambtenaar ter inzage te worden afgegeven.
Hoofdstuk 7. Uitbatingsvoorwaarden
Artikel 17
Dit reglement en de erin vermelde voorwaarden en modaliteiten dienen nageleefd te worden zolang de uitbating van de inrichting duurt.
Artikel 18
Alle ruimtes van de inrichting en de voorwerpen in deze ruimtes moeten beantwoorden aan de als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, propere muren, verwijderen van afval).
De gezondheid van de consumenten en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen.
Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen.
De inrichting moet te allen tijde goed onderhouden zijn.
De inrichting mag geen gebreken vertonen waardoor ze onveilig is of dreigt te worden.
Het is verboden om ramen van de inrichting tijdens de uitbating ondoorzichtig te maken zodat de inkijk ernstig bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt wordt.
Artikel 19
De uitbating van de inrichting mag geen aanleiding geven tot geluidshinder of enige andere vorm van overlast, van aard om de openbare orde te verstoren.
Artikel 20
Het is verboden de inrichting tussen 22.00 en 5.00 uur te laten beleveren.
Artikel 21
In afwijking van artikel 6, c) van de wet van 10 november 2006 (betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening) wordt de toegang van de consument tot nachtwinkels verboden vóór 18.00 uur en na 24.00 uur.
Artikel 22
Voor CBD-winkels gelden de volgende bijkomende uitbatingsvoorwaarden:
1) Er moet in de CBD-winkel te allen tijde zichtbaar schriftelijke informatie aangeboden worden over de samenstelling van het product, de gezondheidsvoorschriften, de gevaren, het gebruik en de bestemming van de aangeboden producten.
2) Er moet te allen tijde een geldig gedetailleerd certificaat van ieder product aanwezig zijn in de CBD-winkel, waarbij voor ieder product de bepaling van de hoeveelheid (uitgedrukt in percentages) tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol wordt vermeld en waarbij tevens het proces van decarboxylatie deel uitmaakt van de analyse. Ieder certificaat moet gelinkt zijn aan het lotnummer van deze aangeboden producten. Iedere dosis die in de CBD-winkel afzonderlijk wordt verpakt, moet aantoonbaar aan voormeld lotnummer en certificaat gelinkt worden. Meer bepaald dient het lotnummer op iedere individuele verpakking vermeld, en de verdeling per lot geregistreerd te worden.
3) De uitbater van een CBD-winkel mag geen producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, onder meer op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol, verkopen aan minderjarigen.
4) De uitbater van een CBD-winkel mag enkel visuele reclame aanbrengen indien hieruit onmiskenbaar blijkt dat het om de wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis gaat.
Hoofdstuk 8. Sancties en maatregelen
Artikel 23
§ 1. Voor zover door wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen geen straffen of sancties zijn voorzien, kunnen de inbreuken tegen de bepalingen van dit reglement gestraft worden met een administratieve sanctie overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:
1) een administratieve geldboete die maximaal 350 euro bedraagt;
2) de administratieve schorsing van de uitbatingsvergunning;
3) de administratieve intrekking van de uitbatingsvergunning;
4) de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de inrichting.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan de uitbatingsvergunning schorsen of intrekken, de inrichting tijdelijk of definitief sluiten:
§ 3. Het opleggen van administratieve sancties gebeurt volgens de bepalingen en op grond van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 24
De politie kan bij vaststelling van uitbating zonder uitbatingsvergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.
Hoofdstuk 9. Inwerkingtreding - overgangsbepaling
Artikel 25
Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2021.
Artikel 26
§ 1. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, beschikken over een termijn van zes maanden vanaf de inwerkingtreding van dit reglement om te voldoen aan de verplichtingen van dit reglement.
Binnen die termijn van zes maanden dient de uitbater een uitbatingsvergunning aan te vragen. Deze aanvraag geldt als tijdelijke uitbatingsvergunning tot de definitieve vergunning wordt verleend of geweigerd.
§ 2. Naast de stukken, vermeld in artikel 6, dient de uitbater van de inrichting, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat wordt op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, de volgende documenten mee te delen:
Aanvullend aan de weigeringsgronden, vermeld in artikel 11, kan de uitbatingsvergunning geweigerd worden indien op advies van de politie blijkt dat de uitbating van de inrichting reeds geleid heeft tot een ernstige verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust en/of reeds een bedreiging vormde voor de openbare gezondheid en de uitbater niet aantoont dat hij de nodige maatregelen heeft genomen om dit in de toekomst te vermijden.
§ 3. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, zijn vrijgesteld van de afstandsregelingen zoals voorzien in artikel 8, § 1, 6) en 7).
Gelet op artikel 170, §4 van de Grondwet;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in de handel, ambacht en dienstverlening, met latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, met latere wijzigingen;
Gelet op het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van heden;
Overwegende dat de volgende inrichtingen een uitbatingsvergunning nodig hebben:
Overwegende dat deze inrichtingen zorgen voor overlast, hinder, sluikstorten, vervuiling, verkeersproblemen en verhoogde veiligheidsrisico’s;
Overwegende dat de uitbatingsvergunning daarom wordt gekoppeld aan twee belastingen:
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Artikel 1
Met ingang van 1 mei 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2024 wordt een belasting gevestigd op de afgifte van een uitbatingsvergunning en een jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning;
Artikel 2
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3
§ 1. De éénmalige belasting op de afgifte van een uitbatingsvergunning bedraagt 6.000,00 euro voor de afgifte van een uitbatingsvergunning;
§ 2. De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning bedraagt 1.500,00 euro voor het hebben van een uitbatingsvergunning op 1 januari van het aanslagjaar;
Artikel 4
De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning wordt niet opgelegd in het jaar van de afgifte van de uitbatingsvergunning;
De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning is ondeelbaar: de stopzetting of vermindering van de uitbating, het verval van rechtswege, de administratieve schorsing of intrekking van de uitbatingsvergunning of de tijdelijke of definitieve sluiting van de inrichting tijdens het aanslagjaar kan niet leiden tot een vermindering of kwijtschelding van de belasting;
Artikel 5
§ 2. De jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning is verschuldigd door de houder van de uitbatingsvergunning op 1 januari van het aanslagjaar;
Artikel 6
[huidig tarief] x consumptieprijsindexcijfer van de maand december die aan de aanpassing voorafgaat / consumptieprijsindexcijfer van de maand december 2020;
Artikel 7
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 8
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet;
Artikel 9
§ 1. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen;
§ 2. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
De indiening van het bezwaarschrift kan gebeuren door verzending, door overhandiging of via een duurzame drager;
Artikel 10
Dit belastingreglement treedt in werking op 1 mei 2021;
Artikel 11
Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur;
Artikel 12
De toezichthoudende overheid wordt conform artikel 330 van het decreet lokaal bestuur op de hoogte gebracht van de bekendmaking van onze besluiten.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure voor aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 februari 2016 - goedgekeurd bij besluit van de secretaris-generaal departement MOW op 12 mei 2016 - houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement N211 Wolvertemsesteenweg: invoeren parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen op de parkeerstrook vanaf huisnr. 135 t.e.m. huisnr. 111;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 augustus 2020 - goedgekeurd bij besluit van de secretaris-generaal departement MOW op 30 september 2020 - houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement N211 Wolvertemsesteenweg: invoeren parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen op alle parkeerstroken tussen Langevelde (KP 17.1) en de Linthoutstraat (KP 15.3);
Gezien het college van burgemeester en schepenen van mening is dat het parkeren van vrachtwagens en leggers op wegen met een toegelaten snelheid hoger dan 50 km/u niet aangeraden is en de veiligheid van zowel het doorgaand verkeer als van de geparkeerde vrachtwagens/leggers in het gedrang kan brengen;
Gezien op de N211 Wolvertemsesteenweg vanaf het einde van de bebouwde kom tot de gemeentegrens Meise een snelheidsregime van 70 km/u geldt;
Overwegende dat het parkeren op de parkeerstroken langsheen de N211 Wolvertemsesteenweg - vanaf de bebouwde kom van Merchtem-centrum (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - vaak voor overlast en hinder zorgt voor de aangelanden;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van mening is om ook op de parkeerstrook tussen Langevelde en huisnr. 116 parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen toe te laten;
Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer tijdens het overleg met het gemeentebestuur op 28 januari 2021 geen bezwaar heeft op het invoeren van deze bijkomende maatregel;
Gezien door het invoeren van deze verkeersmaatregel op alle parkeerstroken - vanaf de bebouwde kom van Merchtem-centrum (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - dezelfde parkeerreglementering zal gelden;
Gezien het aan te raden is de eerder genomen gemeenteraadsbeslissingen m.b.t. deze parkeerreglementering in te trekken en één aanvullend verkeersreglement te laten goedkeuren dat betrekking heeft op alle parkeerstroken in de Wolvertemsesteenweg buiten de bebouwde kom;
Gezien op alle parkeerstroken in de N211 Wolvertemsesteenweg - tussen de bebouwde kom (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen zal worden ingevoerd;
Overwegende dat deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden op elke parkeerstrook met de verkeersbord E9b en onderbord GXa aan het begin van de strook en met de verkeersbord E9b en onderbord GXb op het einde van de strook, uitgezonderd op de locaties waar al een parkeerverbod geldt;
Gezien de parkeerbevoegdheid op gewestwegen bij het gemeentebestuur ligt;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op een gewestweg;
Artikel 1
De gemeenteraadsbeslissingen d.d. 29 februari 2016 en 24 augustus 2020 worden ingetrokken;
Artikel 2
Op alle parkeerstroken in de N211 Wolvertemsesteenweg - tussen de bebouwde kom (KP 17.3) en de Linthoutstraat (KP 15.3) - wordt enkel parkeren toegelaten voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen;
Artikel 3
Deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden op elke parkeerstrook met de verkeersbord E9b en onderbord GXa aan het begin van de strook en met de verkeersbord E9b en onderbord GXb op het einde van de strook;
Artikel 4
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse overheid, afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Gelet op artikel 28 van de Grondwet;
Gelet op artikel 304 § 2 en 5 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 houdende vaststelling huishoudelijk reglement gemeenteraad;
Gelet op artikels 39 en 40 van dit huishoudelijk reglement m.b.t. verzoekschriften;
Gelet op het aangetekend verzoekschrift ingediend d.d. 9 april 2021 door WARM Merchtem, p.a. Hans Ingels, Peperstraat 63 te 1785 Merchtem;
Gezien de gemeenteraad binnen 3 maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord dient te verstrekken aan de verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen is ondertekend, aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, zijnde de heer Hans Ingels;
Gezien verzoeker vraagt om grondig over de volgende 17 punten te debatteren en apart ter stemming te brengen:
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift.
Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid d.d. 5 juni 2009, van kracht sedert 1 maart 2010;
Overwegende dat er handelszaken zijn die, zowel vanop het openbaar domein, als binnenin onvoldoende toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers/andersvaliden;
Overwegende dat hieraan tegemoet dient te worden gekomen;
Overwegende dat aanpassingswerken of nieuwbouwwerken i.f.v. toegankelijkheid een bepaalde kost voor de eigenaar of uitbater met zich meebrengen;
Overwegende dat deze werken i.f.v. toegankelijkheid een meerwaarde betekenen voor het maatschappelijk belang;
Overwegende dat de gemeente de financiële inspanningen die hieraan verbonden zijn voor de betrokken handelaars, (deels) wil betoelagen;
Artikel 1
Definities
Vlaamse stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid: Deze verordening is vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering d.d. 05/06/2009, verschenen in het Belgisch Staatsblad d.d. 02/09/2009 en is van kracht sedert 01/03/2010. Het bepaalt de normen die ervoor zorgen dat publieke gebouwen beter bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen;
Artikel 2
Voorwaarden betoelaagbare werken
Het gemeentebestuur verleent een toelage voor het treffen van voorzieningen voor rolstoelgebruikers/andersvaliden bij aanpassing of verbouwing van bestaande handelszaken (inbegrepen vrije beroepen en diensten) of bij nieuwbouw ervan. De uitgevoerde werken moeten voldoen aan de normen inzake integrale toegankelijkheid, zoals bepaald in de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid d.d. 05/06/2009;
1° Er worden 3 categorieën van werken betoelaagd:
2° De volgende prioriteiten zijn in acht te nemen:
3° Ongeacht of er volgens de verordening een verplichting geldt om de publieke ruimte toegankelijk te maken, gelden de bepalingen van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening om de toelage te verkrijgen. De integrale tekst en een checklist zijn te raadplegen op www.toegankelijkgebouw.be.
Werken waarbij toepassing werd gemaakt van artikel 33 (afwijkingen) worden niet betoelaagd.
De maximale toelage bedraagt 2.250,00 euro (3 x 750,00 euro). Met een maximum van de werkelijk betaalde kosten, die bewezen worden met facturen van de geregistreerde aannemers(s).
4° Toekenning en uitbetaling: De toelage wordt definitief toegekend en uitbetaald na vaststelling dat de werken definitief en oordeelkundig zijn uitgevoerd en na voorlegging van de officiële facturen van de uitvoerende aannemer(s). Deze facturen moeten voldoende gedetailleerd worden zodat de ambtenaren van de gemeentelijke dienst Omgeving, de gegevens kunnen controleren. De btw is volledig ten laste van de aanvrager. Het definitieve premiebedrag kan maximaal 10% meer bedragen dan het bedrag dat principieel werd toegezegd, met inachtname van het max. premiebedrag vermeld onder 3°.
Artikel 6
Voorwaarden, verbintenissen en terugbetaling
1° Controle gegevens: De aanvrager geeft toestemming aan de gemeentelijk ambtenaar om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de premieaanvraag, voor het controleren van de verstrekte gegevens. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op toelage mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, brengt verval van het recht op toelage of beperking van het toelagebedrag mee.
2° terugvordering premie: De aanvrager-premiegerechtigde verbindt zich er toe het bedrag van de toelage vermeerderd met 15% terug te betalen indien de uitgevoerde (betoelaagde) werkzaamheden worden gewijzigd of de bestemming van het goed verandert in de zin dat de handelszaak niet meer toegankelijk is voor publiek, binnen een termijn van vijf jaar ingaande op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin de premie definitief wordt toegekend.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd elk specifiek geval te evalueren en een beslissing te nemen op basis van de evaluatie;
Artikel 8
Dit reglement treedt in werking vanaf goedkeuring reglement.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gezien het perceel grond ter hoogte van de Reedijk, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 522 G, eigendom is van Agnes Van Ginderachter, Assestraat 159, 2620 Hemiksem en deze eigenaar dit perceel wenst te verkopen;
Gezien de gemeente interesse heeft om deze grond te verwerven en bovenvermelde eigenaar bereid is om deze aan de gemeente te verkopen;
Gelet op het schattingsverslag opgemaakt door Herwig De Smedt op 7 april 2021;
Gezien het perceel grond verpacht is aan Josse Van Den Houte;
Gezien de eigenaars bereid zijn om dit perceel grond aan de gemeente te verkopen voor de totale prijs van € 100.000;
Gezien er voldoende kredieten zijn;
Gezien het vereiste visum werd afgeleverd door de financieel directeur;
Artikel 1
De raad keurt de aankoop goed van een perceel grond goed gelegen ter hoogte van de Reedijk, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, met een oppervlakte van 16728 m², eigendom van Agnes Van Ginderachter, Assestraat 159, 2620 Hemiksem, verpacht aan Josse Van Den Houte, tegen de totale prijs van € 100.000;
Artikel 2
De ontwerpakte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad.
Gelet op artikel 110/1 tot en met artikel 110/27 van de codex secundair onderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002, betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten;
Gelet op de omzendbrief SO/2012/01, inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs voor inschrijvingen, moet de school zijn capaciteit meedelen voor de start van de inschrijving. Dit is gebeurd via de ABOC vergadering op 12 november 2020;
In punt 3.4 van de omzendbrief SO/2012/01 staat te lezen dat het schoolbestuur de capaciteit(en) na de start van de inschrijvingen mag verhogen. Net zoals bij inschrijvingen
door vrijgekomen plaatsen moet de volgorde van de niet-gerealiseerde inschrijvingen op het registerblad, gerespecteerd blijven;
Het schoolbestuur doet dit tot en met de vijfde schooldag van oktober van het schooljaar waarop de inschrijvingen betrekking hebben;
De inschrijvingen verliepen heel vlot en reeds na enkele minuten was de capaciteit bereikt. Daarom vraagt de school een verhoging van de capaciteit aan welke is besproken op de schoolraad van 16 maart 2021 en ABOC van 18 maart 2021.
Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool:
Gelet op artikel 110/1 tot en met artikel 110/27 van de codex secundair onderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende het inschrijvingsrecht in het basis- en secundair onderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012, betreffende de lokale overlegplatforms inzake gelijke onderwijskansen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002, betreffende de Commissie inzake leerlingenrechten;
Gelet op de omzendbrief SO/2012/01, inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs voor inschrijvingen, moet de school zijn capaciteit meedelen voor de start van de inschrijving. Dit is gebeurd via de ABOC vergadering op 12 november 2020;
In punt 3.4 van de omzendbrief SO/2012/01 staat te lezen dat het schoolbestuur de capaciteit(en) na de start van de inschrijvingen mag verhogen. Net zoals bij inschrijvingen
door vrijgekomen plaatsen moet de volgorde van de niet-gerealiseerde inschrijvingen op het registerblad, gerespecteerd blijven;
Het schoolbestuur doet dit tot en met de vijfde schooldag van oktober van het schooljaar waarop de inschrijvingen betrekking hebben;
De inschrijvingen verliepen heel vlot en reeds na enkele minuten was de capaciteit bereikt. Daarom vraagt de school een verhoging van de capaciteit aan welke is besproken op de schoolraad van 16 maart 2021 en ABOC van 18 maart 2021.
Capaciteitsverhoging van het eerste leerjaar voor de Gemeentelijke Technische Tuinbouwschool:
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad