Terug
Gepubliceerd op 27/04/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/04/2021 - 20:00

Toelage voor het aanpassen, verbouwen of bouwen van handelszaken in functie van de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers/andersvaliden

Aanwezig: Walter Teugels, Voorzitter gemeenteraad
Maarten Mast, Burgemeester
Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Schepenen
Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Raadsleden
Chris Van den Bossche, Algemeen directeur
regelgeving

Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid d.d. 5 juni 2009, van kracht sedert 1 maart 2010;

omschrijving/overwegende

Overwegende dat er handelszaken zijn die, zowel vanop het openbaar domein, als binnenin onvoldoende toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers/andersvaliden;

Overwegende dat hieraan tegemoet dient te worden gekomen;

motivering

Overwegende dat aanpassingswerken of nieuwbouwwerken i.f.v. toegankelijkheid een bepaalde kost voor de eigenaar of uitbater met zich meebrengen;

Overwegende dat deze werken i.f.v. toegankelijkheid een meerwaarde betekenen voor het maatschappelijk belang;

financiële impact

Overwegende dat de gemeente de financiële inspanningen die hieraan verbonden zijn voor de betrokken handelaars, (deels) wil betoelagen;

Publieke stemming
Aanwezig: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter, Chris Van den Bossche
Voorstanders: Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Els Seghers, Anne Del Piero, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders, Michiel De Potter
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Artikel 1

Definities

Vlaamse stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid: Deze verordening is vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering d.d. 05/06/2009, verschenen in het Belgisch Staatsblad d.d. 02/09/2009 en is van kracht sedert 01/03/2010. Het bepaalt de normen die ervoor zorgen dat publieke gebouwen beter bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen;

Artikel 2

Voorwaarden betoelaagbare werken

Het gemeentebestuur verleent een toelage voor het treffen van voorzieningen voor rolstoelgebruikers/andersvaliden bij aanpassing of verbouwing van bestaande handelszaken (inbegrepen vrije beroepen en diensten) of bij nieuwbouw ervan. De uitgevoerde werken moeten voldoen aan de normen inzake integrale toegankelijkheid, zoals bepaald in de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid d.d. 05/06/2009;

1° Er worden 3 categorieën van werken betoelaagd:

  1. A1 - Het voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers/andersvaliden;
  2. A2 - Het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers/andersvaliden door het vernieuwen of verbouwen van de inkomdeur/etalage;
  3. A3 - Het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers/andersvaliden door het verlagen van de inkomdorpel of het voorzien van een helling binnen de rooilijn.

2° De volgende prioriteiten zijn in acht te nemen:

  1. A1 is betoelaagbaar indien voldaan is of wordt aan A2 en A3;
  2. A2 is betoelaagbaar indien aan A3 voldaan is of wordt, en wanneer de meest cruciale plaatsen van de handelsruimte ook toegankelijk zijn (kassa, paskamer, etc.);
  3. A3 is betoelaagbaar indien aan A2 voldaan is of wordt;

3° Ongeacht of er volgens de verordening een verplichting geldt om de publieke ruimte toegankelijk te maken, gelden de bepalingen van de Vlaamse stedenbouwkundige verordening om de toelage te verkrijgen. De integrale tekst en een checklist zijn te raadplegen op www.toegankelijkgebouw.be.

Werken waarbij toepassing werd gemaakt van artikel 33 (afwijkingen) worden niet betoelaagd.

  1. A1 - Toilet: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
  2. A2 - Inkomdeur/etalage: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
  3. A3 - Inkomdorpel of helling: te voldoen aan alle bepalingen van de Vlaamse verordening toegankelijkheid.
4° De werken moeten stedenbouwkundig vergund zijn: Werken die vergunningsplichtig zijn en uitgevoerd werden zonder omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kunnen niet betoelaagd worden. Ze moeten tevens uitgevoerd worden conform de omgevingsvergunning. 
5° De verbouwingswerken mogen slechts aanvangen na de principiële toekenning van de toelage of na het expliciet akkoord van het gemeentebestuur. De aanvraag wordt onderworpen aan een voorafgaande controle van de bestaande toestand. Verbouwingswerken die bij de voorafgaande controle aangevangen of uitgevoerd zijn, zijn uitgesloten van betoelaging, tenzij de oorspronkelijke toestand voldoende kan aangetoond worden. 
6° De werken moeten binnen een redelijke termijn uitgevoerd worden: De uitvoeringstermijn voor alle werken is bepaald op 2 jaar gerekend vanaf de datum van principiële toekenning van de toelage. Binnen deze termijn moeten de facturen van de werken ingediend zijn. 
Artikel 3
Voorwaarden aanvrager
1° De toelage kan aangevraagd worden door de bouwheer die de werken uitvoert en bekostigt. Het kan zowel gaan om de uitbater van de handelszaak, de eigenaar van het gebouw of de bouwheer. 
Artikel 4 
Voorwaarden handelspand
De toelage wordt verleend voor de werken die uitgevoerd worden aan een bestaand of nieuw handelspand, die aan alle hieronder vermelde punten voldoet:
1° De handelszaak mag niet seizoensgebonden zijn of een seizoenhandel betreffen en moet gedurende het ganse jaar geopend blijven;
2° Bij vensterverkoop moet voldaan worden aan de reglementering ter zake;
3° Werken aan handelszaken waarvoor een precaire vergunning wordt verleend, zijn van betoelaging uitgesloten;
4° Ze moet stedenbouwkundige vergund zijn en conform de vergunning uitgevoerd zijn of geacht worden stedenbouwkundig vergund te zijn;
Dit moet blijken uit een onderzoek naar de stedenbouwkundig vergunde toestand uitgevoerd door de dienst omgeving, ofwel moet deze het voorwerp uitmaken van een nieuwe (aanvraag tot) omgevingsvergunning.
Artikel 5 
De toelage
1° De toelage wordt als volgt aangevraagd: Bij verbouwingswerken moet de aanvraag ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen voor aanvang van de werken, door middel van een formulier ter beschikking gesteld door het gemeentebestuur. Indien het gaat om nieuwbouw is het toegestaan dat de specifieke betoelaagbare werken reeds zijn aangevat. De aanvraag moet een gedetailleerde beschrijving van de werken bevatten. Tekeningen van de uit te voeren werken moeten aantonen dat voldaan wordt aan de geldende normen.
2° De premie wordt principieel toegekend: De premie wordt principieel toegekend op basis van de gegevens op het aanvraagformulier. De btw is volledig ten laste van de aanvrager. Wanneer wordt vastgesteld dat aan alle voorwaarden wordt voldaan, wordt aan de aanvrager kenbaar gemaakt dat hij principieel in aanmerking komt voor de premie. Indien voor uitvoering van de werken een omgevingsvergunning vereist is, kan de premie pas principieel toegekend worden wanneer de omgevingsvergunning verleend is. Bij verbouwingswerken mogen de werken slechts aanvangen na de principiële toekenning van de toelage of na het expliciet akkoord van het gemeentebestuur nadat de voorafgaande controle van de bestaande toestand door de betrokken dienst heeft plaats gehad.
3° Bedrag van de toelage: De toelage, die per geval slechts eenmaal per handelszaak verkregen kan worden, bedraagt forfaitair:
  1. In geval A1:       750,00 euro
  2. In geval A2:       750,00 euro
  3. In geval A3:       750,00 euro

De maximale toelage bedraagt 2.250,00 euro (3 x 750,00 euro). Met een maximum van de werkelijk betaalde kosten, die bewezen worden met facturen van de geregistreerde aannemers(s). 

4° Toekenning en uitbetaling: De toelage wordt definitief toegekend en uitbetaald na vaststelling dat de werken definitief en oordeelkundig zijn uitgevoerd en na voorlegging van de officiële facturen van de uitvoerende aannemer(s). Deze facturen moeten voldoende gedetailleerd worden zodat de ambtenaren van de gemeentelijke dienst Omgeving, de gegevens kunnen controleren. De btw is volledig ten laste van de aanvrager. Het definitieve premiebedrag kan maximaal 10% meer bedragen dan het bedrag dat principieel werd toegezegd, met inachtname van het max. premiebedrag vermeld onder 3°.

Artikel 6

Voorwaarden, verbintenissen en terugbetaling

1° Controle gegevens: De aanvrager geeft toestemming aan de gemeentelijk ambtenaar om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de premieaanvraag, voor het controleren van de verstrekte gegevens. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op toelage mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, brengt verval van het recht op toelage of beperking van het toelagebedrag mee.

2° terugvordering premie: De aanvrager-premiegerechtigde verbindt zich er toe het bedrag van de toelage vermeerderd met 15% terug te betalen indien de uitgevoerde (betoelaagde) werkzaamheden worden gewijzigd of de bestemming van het goed verandert in de zin dat de handelszaak niet meer toegankelijk is voor publiek, binnen een termijn van vijf jaar ingaande op 1 januari van het jaar dat volgt op het jaar waarin de premie definitief wordt toegekend.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd elk specifiek geval te evalueren en een beslissing te nemen op basis van de evaluatie;

Artikel 8

Dit reglement treedt in werking vanaf goedkeuring reglement.