De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:23.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het document "Rapportering over de organisatiebeheersing 2024-2025", opgemaakt door de algemeen directeur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 217, 218 en 219;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 juni 2019 houdende goedkeuring kader organisatiebeheersing, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 juni 2019 houdende goedkeuring kader organisatiebeheersing, zoals gewijzigd;
Gelet op het document "Rapportering over de organisatiebeheersing 2024-2025" opgemaakt door de algemeen directeur, als bijlage bij dit besluit;
Overwegende de bespreking in het MAT van 22 mei 2025;
Overwegende de bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2025;
Kennis te nemen van het document "Rapportering over de organisatiebeheersing 2024-2025" als bijlage bij dit besluit, opgemaakt door de algemeen directeur.
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende de gemeente een afgevaardigde dient aan te duiden voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening;
Gelet op het aangetekend schrijven d.d. 14 mei 2025 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening met de oproep voor de algemene vergadering van 25 juni 2025 met volgende agendapunten:
Artikel 1
Dhr. David De Valck, schepen, wonende Stoofstraat 59 te 1785 Merchtem aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 25 juni 2025;
Artikel 2
De agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren;
Artikel 3
Afschrift van dit besluit over te maken aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening, Kunstlaan 56 B4C te 1000 Brussel of via e-mail: avgh@quinz.be.
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing d.d. 12 juni 2025 houdende goedkeuring agendapunten en aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus d.d. 17 juni 2025.
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing d.d. 12 juni 2025 houdende goedkeuring agendapunten en aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger, zijnde burgemeester Maarten Mast, voor de algemene vergadering van OFP Prolocus d.d. 17 juni 2025.
De gemeenteraad keurt het aangepaste schoolreglement goed.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
Gelet op het overleg in de schoolraad van 12 juni 2025;
Overwegende de omzendbrief van 5 juni 2012 betreffende het inschrijvingsrecht en de aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs;
Overwegende de aanpassingen aan de ministeriële omzendbrief van 22 juni 2007 betreffende kostenbeheersing in het basisonderwijs;
Overwegende dat tot nu toe de informatie over de kostenbeheersing verspreid stond in zowel het schoolreglement als de afsprakennota, en het schoolbestuur de ouders een duidelijk overzicht moet geven over de bijdrageregeling;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de afsprakennota) aan actualisatie toe is;
Overwegende de besprekingen in het schoolteam en het advies van de directie;
Gelet op het model van schoolreglement van het Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap;
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de afsprakennota, goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 augustus 2024 wordt opgeheven.
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd. De afsprakennota maakt integraal deel uit van het schoolreglement.
Artikel 3
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het protocol van 12 juni 2025 van het ABOC;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond de rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement werd herwerkt naar inhoud (geactualiseerd);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen
Op te heffen
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Goed te keuren
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Artikel 4
Een afschrift te bezorgen van dit besluit te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
De gemeenteraad keurt het arbeidsreglement goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het protocol van 12 juni 2025 van het ABOC;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond de rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement werd herwerkt naar inhoud (geactualiseerd);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen
Op te heffen
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Goed te keuren
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Artikel 4
Een afschrift te bezorgen van dit besluit te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 15 januari 2025 van de kerkraad O.L.Vrouw Onbevlekt Peizegem, waarbij de rekening 2024 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 23.179,18 euro en een investeringsresultaat van 0 euro;
Overwegende dat de nodige bewijsstukken bij de rekening zijn gevoegd;
Overwegende dat er geen budgetoverschrijdingen zijn;
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad O.L. Vrouw Onbevlekt Peizegem, voor het dienstjaar 2024, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 10 maart 2025 van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, waarbij de rekening 2024 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 23.065,95 euro en een investeringsresultaat van 121.288,77 euro;
Overwegende dat er op volgende uitgaveposten krediet overschrijdingen werden vastgesteld:
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, voor het dienstjaar 2024, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 20 maart 2025 van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, waarbij de rekening 2024 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 42.227,64 euro en een investeringsresultaat van 5.744,31 euro;
Overwegende dat de nodige bewijsstukken bij de rekening zijn gevoegd;
Overwegende dat en er geen kredietoverschrijdingen werden vastgesteld;
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, voor het dienstjaar 2024, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Goedkeuring jaarrekening 2024 gemeente Merchtem
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 juni 2025, houdende de vaststelling van de jaarrekening 2024;
Gelet op de notulen van de commissie Financiën - Algemene Zaken d.d. 17 juni 2025, houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2024;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 19 juni 2025, houdende het advies over de jaarrekening 2024;
Artikel 1
De jaarrekening 2024 voor het deel van de gemeente wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Goedkeuring jaarrekening 2024 deel OCMW.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van het vast bureau d.d. 12 juni 2025, houdende de vaststelling van de jaarrekening 2024;
Gelet op de notulen van de commissie Financiën - Algemene Zaken d.d. 17 juni 2025, houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2024;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 19 juni 2025, houdende het advies over de jaarrekening 2024;
Artikel 1
De jaarrekening 2024 voor het deel van het OCMW wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Gunstig advies jaarrekening 2024 AGB.
Gelet op artikel 37 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur; in het bijzonder artikel 243;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van de commissie financiën dd. 17 juni 2025, houdende advies jaarrekening 2024 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 23 juni 2025, houdende advies jaarrekening 2024 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op de notulen van de Raad van Bestuur d.d. 23 juni 2025, houdende vaststelling van de jaarrekening 2024 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Artikel 1
De jaarrekening 2024 van het AGB Merchtem wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders.
Artikel 3
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur verzonden.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage met betrekking tot de voorafgaande krediet-en wetmatigheidscontrole door de financieel directeur.
Gelet op artikel 177, 266 en 267 van het Decreet over het lokaal bestuur;
In de betrokken periode dient er een visum gevraagd worden voor alle uitgaven boven 8.500€ excl. BTW behalve deze die uitgesloten zijn van de visumverplichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering met betrekking tot de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole door de financieel directeur volgens artikels 177, 266 en 267 van het Decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering volgens artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur - Q4 2024.
Ter kennis genomen.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering volgens artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur - Q1 2025.
Ter kennis genomen.
De bijgaande overeenkomst met volgende referentie :
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Aquafin nv aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) op te treden, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Gelet op de Multilaterale Overeenkomst Studiebureaus, afgesloten tussen Aquafin en Ontwerper d.d. 21 mei 2024 wordt zonder hierbij enige afbreuk te doen aan de bepalingen zoals opgenomen in de wet van 17 juni 2016, het K.B. van 18 april 2017 en het K.B. van 14 januari 2013 betreffende de overheidsopdrachten, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, overeengekomen wat volgt:
Voorwerp van de opdracht - De afroep betreft de studie van volgend investeringsproject :
De projectscope omvat alle infrastructuurwerken die technisch en/of maatschappelijk noodzakelijk zijn om het project te realiseren. Dit is onafhankelijk van wie de uiteindelijke opdrachtgever is voor de eventuele onderdelen.
Tijdens de studie zullen Aquafin en eventuele medeopdrachtgevers in functie van de (tussentijdse) studieresultaten de projectscope concretiseren. Hiertoe zal waar noodzakelijk een addendum aan deze overeenkomst toegevoegd worden waarin de projectscope en desbetreffende medeopdrachtgever duidelijk vermeld worden. De ontwerper zal geen ontwerpactiviteiten uitvoeren voor projectdelen en/of medeopdrachtgevers zonder dat deze in deze overeenkomst of haar addenda geconcretiseerd worden.
Voor volgende projectdelen, behorende tot de projectscope wordt de studie uitgevoerd onder de bepalingen van ‘Contractmodules – Technisch en Administratieve bepalingen voor studieopdrachten (TWB1 MLO 3.0 Contractmodules)’ – hierna Bijlage 1 van het bestek ‘MLO 3.0 PROBV202300120 Bestek’.
Gelet op de bepalingen van de bijgaande overeenkomst met volgende referentie :
2) de gemeente Merchtem gevestigd Nieuwstraat 1 te 1785 Merchtem;
3) Fluvius System Operator cv, met maatschappelijke zetel Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle;
enerzijds en
4) de ontwerper Sweco bv, gevestigd Arenbergstraat 11, bus 1 te 1000 Brussel, anderzijds;
Overwegende dat de werken in Merchtem in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd met de andere hiervoor vermelde werken;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het jaar 2025 van het meerjarenplan;
Goedkeuring wordt verleend aan de bijgaande overeenkomst met volgende referentie :
2) de gemeente Merchtem gevestigd Nieuwstraat 1 te 1785 Merchtem;
3) Fluvius System Operator cv, met maatschappelijke zetel Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle;
enerzijds en
4) de ontwerper Sweco bv, gevestigd te Arenbergstraat 11, bus 1 te 1000 Brussel, anderzijds.
De gemeenteraad stelt het RUP Zonevreemde bedrijven definitief vast.
Gelet op de bepalingen opgenomen in het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening, Titel II Planning, Hoofdstuk II - Ruimtelijke Uitvoeringsplannen;
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdend algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 september 1997 betreffende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen en het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 betreffende de definitieve vaststelling van een herziening van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 betreffende de definitieve vaststelling van de tweede herziening van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen;
Gelet op het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant, definitief vastgesteld door de Provincieraad op 19 september 2023;
Gelet op het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan dat door de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant werd goedgekeurd op 19 december 2013;
Gelet op het decreet tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten d.d. 1 juli 2016;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen d.d. 17 februari 2017;
Overwegende de gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de aannemingsvoorwaarden, de raming en de gunningswijze voor de opmaak van de gemeentelijke RUP's;
Overwegende de collegebeslissing d.d. 10 juni 2021 waarbij de opdracht voor het opmaken van de gemeentelijke RUP's gegund wordt aan de onderneming ANTEA Group, Roderveldlaan 1, 2600 Antwerpen;
Overwegende de kennisgeving aan Antea Group via aangetekend schrijven van 14 juni 2021;
Overwegende dat de verlenging van de opdracht aan Antea Group werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 oktober 2022;
Gelet op de opmaak van de startnota en procesnota van RUP Zonevreemde bedrijven, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30 december 2022;
Gelet dat de startnota werd voorgelegd aan de bevolking en de betreffende adviesinstanties via de publieke raadpleging van 30 januari 2023 tot en met 31 maart 2023;
Gelet dat er adviezen werden aangevraagd aan de bevoegde instanties en deze werden ontvangen;
Gelet dat er 41 particuliere partijen een reactie hebben ingediend en dat deze opmerkingen werden verwerkt;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de Gecoro d.d. 11 maart 2024;
Gelet op de opmaak van het voorontwerp-RUP Zonevreemde bedrijven;
Gelet op de plenaire vergadering van 18 maart 2024;
Gelet op de beslissing van de dienst MER op 1 oktober 2024 dat bepaalt dat er geen plan-MER dient opgesteld te worden;
Gelet op het tweede voorontwerp van het RUP Zonevreemde bedrijven;
Gezien dat het Departement Omgeving en de Deputatie hierop hun advies hebben bezorgd;
Overwegende dat het ontwerp van het RUP Zonevreemde bedrijven voorlopig werd vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2024;
Overwegende dat het ontwerp werd onderworpen aan een openbaar onderzoek vanaf 4 oktober 2024 tot en met 3 januari 2025;
Overwegende dat er tijdens het openbaar onderzoek 28 bezwaren/opmerkingen werden ontvangen;
Overwegende dat de Deputatie van de Provincie Vlaams Brabant een voorwaardelijk gunstig advies heeft uitgebracht;
Overwegende dat het Departement Omgeving een voorwaardelijk gunstig advies heeft uitgebracht;
Overwegende dat de Gecoro de bezwaren en adviezen heeft behandeld en besproken in zitting van 25 maart 2025;
Gelet dat het RUP Zonevreemde bedrijven als doel heeft om de ontwikkelingsperspectieven van een aantal zonevreemde bedrijven in de gemeente te kaderen en een planologische oplossing te bieden voor eventuele uitbreidingswensen;
Gelet dat het RUP zal worden gekaderd in de gewenste ruimtelijke structuur van het Gemeentelijk Structuurplan Merchtem en hogere structuur- of beleidsplannen;
Gelet dat naast het differentiëren van de kwantitatieve ontwikkelingsmogelijkheden de opmaak van het RUP zonevreemde bedrijven het instrument vormt om bijkomende kwalitatieve voorwaarden op te leggen aan de ontwikkeling of het verder blijven bestaan van een zonevreemd bedrijf in een bepaalde situatie. Het formuleren van kwalitatieve stedenbouwkundige voorschriften heeft o.m. de kwaliteitsbewaking voor het landschap en de omgeving tot doel;
Artikel 1
Het RUP Zonevreemde bedrijven wordt definitief vastgesteld;
Artikel 2
Het RUP Zonevreemde bedrijven wordt onmiddellijk gepubliceerd op het DSI-loket, en per beveiligde zending opgestuurd naar de provincie Vlaams Brabant en het Departement Omgeving.
De gemeenteraad neemt kennis van dit besluit.
Als bijlage het Ministerieel besluit betreffende het beroep tegen het besluit van de gemeenteraad van de gemeente Merchtem van 19 december 2024 houdende de goedkeuring van de "zaak van de wegen" met betrekking tot de omgevingsvergunningsaanvraag voor wegenis- en rioleringswerken te Groenstraat. Het beroep wordt ongegrond verklaard.
Ter kennisgenomen.
De gemeenteraad keurt de gewijzigde ontwerpakte van aankoop, opgemaakt door notaris Steven Podevyn/Robbe Tack te Merchtem, goed voor vier loten grond (vijf perceeltjes) gelegen ter hoogte van de Middelstraat en de Peisegemstraat, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nrs. 196R/deel, 196S/deel, 197D/deel, 197F/deel en 234N2/deel.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 september 2024 houdende goedkeuring aankoop van vier loten grond (vijf perceeltjes) gelegen ter hoogte van de Middelstraat en de Peisegemstraat, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nrs. 196R/deel, 196S/deel, 197D/deel en 234N2/deel;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2025 houdende goedkeuring ontwerpakte van aankoop van vier loten grond (vijf perceeltjes) gelegen ter hoogte van de Middelstraat en de Peisegemstraat, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nrs. 196R/deel, 196S/deel, 197D/deel en 234N2/deel;
Gelet op het feit dat er in de akte een voorwaarde i.v.m. het verplaatsen van de afsluiting ontbrak;
Gelet op het feit dat notaris Steven Podevyn/Robbe Tack een aangepaste ontwerpakte heeft opgemaakt waarin bovenstaande bepaling werd opgenomen;
De gemeenteraad keurt de gewijzigde ontwerpakte van aankoop van vier loten grond (vijf perceeltjes) gelegen ter hoogte van de Middelstraat en de Peisegemstraat, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, nrs. 196R/deel, 196S/deel, 197D/deel, 197F/deel en 234N2/deel, met gereserveerde perceelidentificatietienummers sectie A, nummer 483AP0000, sectie A, nummer 483BP0000, sectie A, nummer 483CP0000 en sectie A, nummer 483DP0000, opgemaakt door notarissen Podevyn-Tack, met een oppervlakte van respectievelijk 63 ca, 3 a 29 ca, 68 ca en 2 a 76 ca, voor de totale prijs van 19.105,00 euro, goed.
De gemeenteraad gaat akkoord om de overeenkomst als bijlage af te sluiten met de VZW Heemkring Soetendaelle.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en zijn latere wijzigingen;
Overwegende dat het archeologisch ensemble het resultaat is van het archeologisch onderzoek in 2007, project Romeinse villa Dooren - Merchtem-Puursstraat - in kader van Sportcomplex Dooren;
Gelet dat het aangewezen is het ensemble te bewaren als één geheel;
Gelet dat de gemeente eigenaar blijft en alleen de bewaring overdraagt aan vzw Heemkring Soetendaelle;
Gelet dat het archeologisch ensemble zal bewaard worden door vzw Heemkring Soetendaelle, en zal verplaatst worden naar hun archief in het A. De Boeckhuis, Reedijk 1;
Gezien het in bewaring geven van het archeologisch ensemble door vzw Heemkring Soetendaelle geen contractuele kosten met zich meebrengt voor beide partijen;
De gemeenteraad gaat akkoord om de overeenkomst als bijlage af te sluiten met de VZW Heemkring Soetendaelle.
De titel van ere-gemeenteraadslid wordt toegekend.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2019 houdende toekennen van een eretitel voor gewezen schepenen en gemeenteraadsleden;
Gelet op de bevestiging van:
Overwegende dat dhr. Walter Teugels, mevr. Chantal Mostaert en mevr. Tonia Abbeloos voldoen aan de voorwaarden:
Overwegende dat dhr. Walter Teugels van 2013 tot en met 2024 gemeenteraadslid is geweest;
Overwegende dat mevr. Chantal Mostaert van 2007 tot en met 2024 gemeenteraadslid is geweest;
Overwegende dat mevr. Tonia Abbeloos van 2007 tot en met 2024 gemeenteraadslid is geweest;
Artikel 1
De titel van ere-gemeenteraadslid wordt toegekend aan dhr. Walter Teugels, mevr. Chantal Mostaert en mevr. Tonia Abbeloos;
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan dhr. Walter Teugels, mevr. Chantal Mostaert en mevr. Tonia Abbeloos.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2025.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2025.
Ter kennis genomen.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2025.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 juni 2025.
Ter kennis genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2025 om 22:16.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Nathalie Hellinckx
Voorzitter gemeenteraad