De voorzitter opent de zitting op 29/04/2024 om 19:58.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
Gelet op het protocol van 21 maart 2024 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
De volgende functiebeschrijving wordt goedgekeurd:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 182;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 4, na wijziging;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 19 tot en met 21, 23bis en 39 bis tot met 41, na wijziging;
Gelet op het protocol van 21 maart 2024 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 17 augustus 2023 de wens heeft uitgedrukt om na de periode van drie opeenvolgende schooljaren afwezigheid (i.c. van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024) van de vast benoemde directeur de betrekking van directeur van de GTTM vacant te verklaren wegens langdurige afwezigheid vanaf 1 september 2024;
Overwegende dat de vast benoemde directeur zich schriftelijk akkoord heeft verklaard met dit besluit;
Overwegende dat het voor de goede werking van de gemeentelijke tuinbouwschool noodzakelijk is om een directeur aan te stellen met ingang van 1 september 2024;
Overwegende dat de Vlaamse onderwijsregelgeving zeer weinig voorwaarden oplegt voor de aanstellingen van een nieuwe directeur;
Overwegende dat de Vlaamse onderwijsregelgeving geen voorwaarden oplegt voor de selectie van een nieuwe directeur;
Overwegende dat de gemeenteraad een algemeen kader voor de selectieprocedure van directeur secundair onderwijs dient vast te stellen;
Artikel 1
De aanvullende aanwervingsvoorwaarden voor het ambt van directeur voor het gemeentelijke secundair onderwijs vast te stellen als volgt:
Artikel 3
Het programma van de selectieproef bestaat uit een schriftelijk en een mondelinge proef;
Artikel 4
Tussen de bekendmaking van de vacante betrekking per brief en de uiterste datum voor indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De datum van verzending van de kandidatuur/ontvangst kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. De datum van de poststempel geldt als de datum van verzending. De uiterste datum van kandidaatstelling geldt op straffe van onontvankelijkheid.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de raad het opportuun acht om de seniorenverenigingen te ondersteunen;
Overwegende de aanvragen als bijlage bij het besluit;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2024, op budgetcode 0943-00/6493000;
De toelage voor 2024 voor de seniorenverenigingen wordt toegekend aan:
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Afd. 2 art. 404;
Gelet op de statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 oktober 2022;
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden;
Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters West als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 november 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd;
De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK;
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen tot Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 24 oktober 2022;
In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026;
Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 29 februari 2024. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgens formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten;
De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 13 december 2023) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 29 februari 2024) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad;
Beschikbare stukken:
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid;
Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente;
De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 25 november 2019;
De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0.11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019);
Artikel 1
Het activiteitenverslag 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren;
Artikel 2
De jaarrekening 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren;
Artikel 3
De begroting 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren;
Artikel 4
De planning 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren;
Artikel 5
Kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters West voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2023.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem vennoot is van de cv Zefier;
Gelet op de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij beslist werd schepen Steven Elpers aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente Merchtem en raadslid Jean De Block als plaatsvervangend volmachtdrager, om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cv Zefier;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Artikel 1
Schepen Steven Elpers, wonende Hunsberg 60 te 1785 Merchtem, aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente Merchtem om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van cv Zefier;
Artikel 2
Om zich, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 13 juni 2024, zijnde
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 24 juni 2024 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 24 juni 2024:
Artikel 2
Raadslid Chantal Mostaert, wonende Heirbaan 49 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
Artikel 2
Raadslid Stefaan Van Den Eynde van de gemeente Merchtem die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 18 juni 2024 plaatsheeft op "Domein Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 29 maart 2024 overgemaakt werd;
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023;
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T;
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
7. Statutaire benoemingen;
8. Statutaire mededelingen;
Artikel 2
De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin;
Artikel 3
Raadslid Stefaan Van Den Eynde, wonende Appelkotlaan 18 te 1785 Merchtem, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Iverlek;
Gelet op het feit dat de agenda met de documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem per aangetekend schrijven van 2 april 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Iverlek die op 26 juni 2024 plaatsheeft in "Quartier Papier, Fabrieksstraat 55/59 te 1930 Zaventem";
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente Merchtem per brief van 2 april 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Iverlek in zijn zitting van 18 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024;
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in voormelde zitting van 18 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Iverlek of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Iverlek recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur);
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Iverlek van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023;
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Iverlek afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Iverlek met betrekking tot het boekjaar 2023;
5. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas;
6.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
7. Statutaire benoemingen;
8. Benoeming van een commissaris;
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissing genomen in de agendapunten 5 en 8 en desgevallend 6 en 7 bij authentieke akte te doen vaststellen;
10. Statutaire mededelingen;
Artikel 2
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Iverlek;
De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen;
Artikel 3
Raadslid Ludwig De Mesmaeker, wonende Bleukenweg 64 te 1785 Merchtem, (ludwig.de.mesmaeker@telenet.be) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van Poolstok;
Overwegende dat de gemeente een afgevaardigde dient aan te duiden voor de Algemene Vergadering van Poolstok;
Gelet op het schrijven (e-mail) d.d. 8 april 2024 van Poolstok waarin de gemeente verzocht wordt een vertegenwoordiger aan te duiden voor de Algemene Vergadering van 31 mei 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 1
Diensthoofd Algemeen Beleid, Astrid van Nierop, aan te duiden als vertegenwoordiger van de Algemene Vergadering van Poolstok die doorgaat op 31 mei 2024;
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing over te maken per mail aan info@poolstok.be.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 1
De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 19 juni 2024 worden goedgekeurd;
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 19 juni 2024 goed te keuren;
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 40 en 41 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Overwegende dat de gemeente Merchtem overeenkomstig het aantal deelbewijzen recht heeft op 3 stemmen;
Overwegende dat de gemeenteraad een afgevaardigde dient aan te duiden die de gemeente zal vertegenwoordigen op deze algemene vergadering;
Gelet op de uitnodiging van EthiasCo d.d. 8 april 2024 voor de algemene vergadering die doorgaat op 13 juni 2024 en met volgende agenda:
Artikel 1
De agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo die doorgaat op 13 juni 2024 worden goedgekeurd;
Artikel 2
Schepen Julie Asselman aan te duiden voor de algemene vergadering van EthiasCo op 13 juni 2024;
Artikel 3
Afschrift van dit besluit over te maken aan EthiasCo.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op de richtsnoeren informatieveiligheid 3.0 van de gegevensbeschermingsautoriteit;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op het decreet van 18 juli 2008 betreffende de elektronische bestuurlijke gegevensverkeer zoals gewijzigd bij het AVG-decreet en het bestuursdecreet;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming;
Overwegende het jaarverslag informatieveiligheid 2022 Merchtem opgesteld door de functionaris gegevensbescherming als bijlage bij dit besluit;
Kennis te nemen van het jaarverslag informatieveiligheid 2023 Merchtem opgesteld door de functionaris gegevensbescherming.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (decreet buitenschoolse opvang en activiteiten);
Overwegende dat het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten tot doel heeft:
Overwegende dat de rol van het lokaal bestuur bestaat uit:
Overwegende dat het lokaal bestuur subsidies zal krijgen om voldoende opvangaanbod voor de gezinnen te garanderen, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
Overwegende dat het kwaliteitslabel waarvan hierboven sprake garandeert dat de opvang die de organisator aanbiedt, voldoet aan volgende voorwaarden met betrekking tot de omgang met de kinderen:
Overwegende dat momenteel in Merchtem enkel Infano buitenschoolse opvang met een kwaliteitslabel aanbiedt (Zonnetje in Peizegem, vergunning voor 20 plaatsen);
Overwegende dat alle scholen in Merchtem buitenschoolse opvang op de school zelf aanbieden, behalve op woensdag wanneer de opvang centraal in De Plataan wordt georganiseerd, maar dat die opvang niet voldoet aan de voorwaarden voor het kwaliteitslabel;
Overwegende dat het bestuur het bestaande aanbod aan buitenschoolse opvang en activiteiten in kaart heeft gebracht en op basis daarvan een lastenboek uitwerkt;
Overwegende dat dit lastenboek besproken werd in een werkgroep bestaande uit het lokaal bestuur, alle Merchtemse scholen en hun oudercomités;
Overwegende dat het de bedoeling is dat de nieuwe buitenschoolse opvang opstart vanaf 1 september 2025 en dat daarvoor een dienstverlener wordt gezocht die zijn werking vanaf 1 januari 2025 kan voorbereiden;
Overwegende dat dit project financiële gevolgen zal hebben voor de volgende legislatuur en het dus aangewezen is om de principes van het project voor te leggen aan de gemeenteraad;
Overwegende dat de financiële gevolgen van het project moeilijk in te schatten zijn omdat ze afhankelijk zijn van een aantal variabelen:
Overwegende dat Infano momenteel ongeveer 90.000 euro per jaar ontvangt, maar dat die subsidies vanaf 2026 aan het lokaal bestuur worden toegewezen;
Overwegende het lokaal bestuur momenteel reeds 9.677,01 euro per jaar ontvangt, maar dat die subsidie momenteel wordt opgespaard om bij te dragen aan de opstartkosten van het project;
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de organisatie van de buitenschoolse opvang met ingang van 1 september 2025 volgens volgende principes:
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, inzonderheid artikels 40 en 41;
Overwegende dat de Kerkfabriek OLV TER NOODT, met maatschappelijke zetel Kerkstraat 9 te 1785 Merchtem,hierna genoemd "de kredietnemer",
besloten heeft bij Belfius Bank NV, RPR Brussel, BTW BE 0403.201.185, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 te 1210 Brussel, hierna genoemd "Belfius Bank”,
een krediet aan te gaan ten belope van 337.000,00 EUR, bestemd voor de financiering van een krediet voor de restauratie aan het hoofdkerkgebouw (datum kredietbrief : 2 april 2024).
Overwegende dat dit krediet met referentie RT22/08/WH/5239101/2 ten belope van 337.000,00 EUR (driehonderd zevenendertigduizend euro) dient gewaarborgd te worden door de gemeente Merchtem.
Overwegende dat gemeente Merchtem het opportuun acht om dit overbruggingskrediet te waarborgen en dat het hier een verbonden kerkbestuur betreft.
De gemeenteraad verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten (verwijlinteresten inbegrepen), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
De gemeenteraad machtigt Belfius Bank op het debet van haar rekening-courant, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
De gemeente verbindt zich, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen kredieten bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
De Gemeenteraad machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de gemeente aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
De gemeente kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. De gemeente ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden.
De gemeente staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. De gemeente verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de gemeente kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de gemeente eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de gemeente zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransactie.
Indien deze gemeentelijke waarborg ten voordele van Belfius Bank op een later tijdstip verhoogd, verlengd, of op enige andere manier gewijzigd dient te worden, wordt het college van burgemeester en schepenen van de gemeente uitdrukkelijk gemachtigd om deze beslissing te nemen krachtens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.
Ter kennis genomen.
Gelet op artikel 177, 266 en 267 van het Decreet over het lokaal bestuur;
In de betrokken periode dient er een visum gevraagd worden voor alle uitgaven boven 8.500€ excl. BTW behalve deze die uitgesloten zijn van de visumverplichting.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering met betrekking tot de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole door de financieel directeur volgens artikels 177, 266 en 267 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gezien de gemeente eigenaar is van het perceel grond gelegen te Merchtem, Kwekelaarstraat 4, afdeling 3, sectie H, nr. 231D, waarop een recht van opstal werd verleend ten voordele van Thermae Sports;
Gezien de gemeente ook eigenaar is van vier percelen grond, gelegen te Merchtem, Brusselsesteenweg, afdeling 3, sectie H, nrs. 233F, 254V, 262M en 233E, voor een totale oppervlakte van 14.141 m²;
Gezien de gemeente een deel van deze grond wenst in te richten als parking, aansluitend op de parking van Thermae Sports;
Gezien de gemeente hiervoor een toegang/doorgang wenst te voorzien vanop de parking van Thermae Sports, over een breedte van zes meter en een recht van doorgang over de volledige parking zoals grafisch geschetst op bijgevoegd plan;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst "vestiging erfdienstbaarheid", opgemaakt door de dienst grondgebiedzaken;
Gezien de vestiging van erfdienstbaarheid van overgang en doorgang is aanvaard zonder vergoeding;
Het ontwerp van overeenkomst "vestiging erfdienstbaarheid" als bijlage wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het metings- en verdelingsplan opgemaakt door Ward Van Den Broeck, landmeter-expert, op 20 december 2023;
Gelet op het feit dat de gemeente deze strook wenst in te lijven om reden van openbaar nut;
Gelet op de omgevingsvergunning voor het slopen van verschillende gebouwen, het verkavelen van twee percelen naar drie loten, één lot voor het oprichten van een woning in gesloten verband, één lot voor het oprichten van een woning in halfopen verband en een reeds bebouwd lot dat uit de verkaveling wordt gesloten, voor Nieuwbaan 1 (OMV_2022091312-VK 793), afgeleverd op 19 mei 2023 aan Simul Invest, waarbij werd opgelegd dat de strook grond tussen de huidige en ontworpen rooilijn gratis aan de gemeente dient afgestaan te worden;
Gelet op de belofte van grondafstand ondertekend door Ralph Ortega en Benjamin Dubourg voor Simul Invest op 20 februari 2023;
Gelet op het ontwerp van akte van gratis grondafstand opgemaakt door Steven Podevyn, notaris te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van Nieuwbaan 1, kadastraal gekend als sectie D, deel van nummer 280D3P0000, met een oppervlakte van zeven centiare (7 ca);
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door Steven Podevyn, notaris te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen Nieuwbaan 1, kadastraal gekend als sectie D, deel van nummer 280D3P0000, met een oppervlakte van zeven centiare, wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en zijn latere wijzigingen;
Overwegende dat het volkstuinpark werd opgericht in 2012;
Gelet de problematiek rond het composteren op het volkstuinpark en aangebrachte constructies tussen de tuinhuisjes;
Gezien dat het nodig is om hiervoor het huishoudelijk reglement aan te passen;
Gelet dat artikel 4 werd aangepast aan de problematiek van het composteren;
Gelet op de aanpassing aan artikel 5 voor wat betreft de beplantingen en constructies tussen de tuinhuisjes;
Het aangepast huishoudelijk reglement van het volkstuinpark, als bijlage, wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40, § 3 en artikel 41, lid 2, 14° van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 119, 119bis en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening;
Gelet op het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 april 2021;
Overwegende dat de gemeente geconfronteerd wordt met overlast te wijten aan nachtwinkels (nachtlawaai, sluikstorten, alcoholverkoop aan minderjarigen …), shishabars (nachtlawaai, foutparkeren, gebruik van lachgas …) en opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken en rijklare tweedehandsvoertuigen (vervuiling …);
Overwegende dat deze inrichtingen aldus zorgen voor hinder voor de omwonenden en voor de omgeving;
Overwegende dat het wenselijk lijkt dat de opening en/of uitbating van dergelijke inrichtingen onderworpen wordt aan een uitbatingsvergunning, verleend door het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat ook andere hinderlijke inrichtingen hier aan onderworpen kunnen worden, bv. belwinkels, CBD-winkels, ...
Overwegende dat dit gereglementeerd kan worden via een uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen;
Overwegende dat dit reglement een kader schept voor de uitbatingsmodaliteiten van die inrichtingen en tot doel heeft om de inrichtingen te kunnen controleren en om de verstoring van de openbare orde en overlast tegen te gaan;
Gelet op de vraag van N-VA Merchtem d.d. 19 april 2024 om een categorie van inrichtingen toe te voegen aan het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen van 26 april 2021;
Overwegende dat de gemeenteraad bij eenparigheid van stemmen in haar zitting van 26 april 2021 het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen goedkeurde;
Overwegende dat dit reglement, in overeenstemming met artikel2, van toepassing is op een limitatief aantal omschreven inrichtingen;
Overwegende dat de uitbating van een massagesalon daar niet bij werd opgenomen;
Overwegende dat de fractie van N-VA tijdens de zitting van 29 april 2024 aan dit reglement de uitbating van een massagesalon wil toevoegen, zodat deze eveneens onderworpen zijn aan de regels zoals omschreven in het uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen van 26 april 2021;
Overwegende dat N-VA Merchtem dit reglement op een beperkte categorie massagesalons wil toepassen;
Overwegende dat N-VA Merchtem volgende massagesalons wil vrijstellen van uitbating:
Overwegende dat N-VA Merchtem tot slot aan dit reglement wenst toe te voegen dat in de aanvraag voor de uitbatingsvergunning de aanvrager bewijs moet leveren van aansluiting van de verzekering voor de burgerlijke en beroepsaansprakelijkheid bij een verzekeringsmaatschappij erkend door de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA), voor alle personen die werken in het massagesalon, ongeacht hun arbeidsstatuut;
Overwegende dat deze vraag tot toevoeging door N-VA Merchtem wordt gesteld omwille van vermoedens bij inwoners dat er in hun buurt (ad hoc) massagesalons actief zijn met een obscuur karakter;
Gelet op bovenstaande wil N-VA Merchtem; door deze toevoeging, een reglementair kader in voeren dat een gelijk speelveld creëert voor elke practicus;
Artikel 1
De raad, keurt met éénparigheid van stemmen, de door N-VA Merchtem voorgestelde toevoegingen aan het gemeentelijk uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen goed;
Artikel 2
Het volgende reglement wordt dan ook goedgekeurd:
Uitbatingsreglement voor bepaalde inrichtingen
Hoofdstuk 1. Begripsomschrijving
Artikel 1
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1) autowrak: een voertuig dat een afvalstof is, m.a.w. waarvan de houder zich ontdoet, zich wil ontdoen of zich moet ontdoen.
2) belwinkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting om ter plaatse telecommunicatiediensten, zoals telefoon en internet, te gebruiken en waar geen activiteiten als telecomwinkel worden uitgeoefend.
3) CBD-winkel: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting waar wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, worden verkocht. Het betreft hier onder meer producten op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol.
Worden niet beschouwd als CBD-winkel: apothekers en winkels waar de op basis van cannabis verkochte producten zich beperken tot kleding, papier, luiers, touw, meubels, bouwmaterialen en/of biocomposiet.
3) feitelijke verantwoordelijke: de natuurlijke persoon die voor rekening en risico van de uitbater de inrichting uitbaat.
4) inrichting: een plaats die men geografisch gezien kan identificeren door een adres en die voor de consument toegankelijk is.
5) nachtwinkel: iedere vestigingseenheid waarvan de netto verkoopoppervlakte niet groter dan 150 m² is, die geen andere activiteiten uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen en die op duidelijke en permanente manier de vermelding 'Nachtwinkel' draagt.
--> Als netto verkoopoppervlakte wordt beschouwd de oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor de consument, met inbegrip van de niet-overdekte oppervlakten. Deze oppervlakte omvat met name de kassazones, de zones die zich achter de kassa's bevinden en de inkomruimte indien deze ook worden aangewend om waren uit te stallen of te verkopen.
6) publiek toegankelijke inrichting: elke inrichting of deel van een inrichting waar andere personen dan de uitbater en de personen die betrokken zijn bij de uitbating, toegang kunnen hebben, ook als dit slechts eenmalig, op afspraak of sporadisch is.
Met een publiek toegankelijk inrichting wordt gelijkgeschakeld de inrichting waar het publiek slechts onder bepaalde voorwaarden (tegen betaling of op vertoon van een lidkaart) toegelaten wordt.
7) rijklaar tweedehandsvoertuig: elk tweedehandsvoertuig, dat is voorzien van de wettelijke vereiste boorddocumenten (inschrijvingsbewijs, gelijkvormigheidsattest, keuringsbewijs) of waarvan de eigenaar deze documenten binnen de maand kan voorleggen.
8) schroot: metaalafval en brokstukken van metalen voorwerpen, ongeacht de restwaarde.
9) shishabar: iedere voor het publiek toegankelijke inrichting die bestemd is om - desgevallend sporadisch – waterpijp te roken.
--> Als waterpijp wordt beschouwd een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.
10) uitbater: de natuurlijke persoon of personen, de feitelijke vereniging of de rechtspersoon voor wiens rekening en risico de inrichting wordt uitgebaat.
11) voertuigen: voertuigen die onder categorie M1 of N1 vallen, vermeld in de verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG, alsmede de voertuigen vermeld in de verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers.
12) voertuigen buiten gebruik: voertuigen die niet meer kunnen worden gebruikt, maar waarvan het koetswerk nog bestaat, of die nog bruikbaar kunnen gemaakt of die nog dienstig kunnen zijn als onderdelen voor andere voertuigen.
Hoofdstuk 2. Toepassingsgebied uitbatingsvergunning
Artikel 2
Niemand mag zonder voorafgaande uitbatingsvergunning overgaan tot het uitbaten van de volgende inrichtingen, gelegen op het grondgebied van de gemeente Merchtem:
1° belwinkel;
2° CBD-winkel;
3° nachtwinkel;
4° de in openlucht gelegen opslagplaatsen voor schroot, voertuigen buiten gebruik, autowrakken of rijklare tweedehandsvoertuigen.
5° shishabar
6° Massagesalons, met uitzondering van:
Artikel 3
De uitbatingsvergunning geldt zowel in het kader van hoofdactiviteit als in het kader van nevenactiviteit en ongeacht de complementariteit met een andere functie en/of bestemming en ongeacht de ligging.
In afwijking van het eerste lid geldt de uitbatingsvergunning niet voor de garagehouder, die als hoofdbezigheid de verkoop van nieuwe voertuigen heeft, wiens opslagplaats verbonden is aan een garage, indien ze op hetzelfde kadastraal terrein gelegen zijn.
Hoofdstuk 3. Procedure
Artikel 4
Behoudens wat bepaald is in artikel 26 dient de uitbatingsvergunning aangevraagd en bekomen te worden voorafgaand aan de opening van de inrichting.
De uitbatingsvergunning wordt toegekend door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5
Voor het verkrijgen van een uitbatingsvergunning dient de uitbater een aanvraag in bij het college van burgemeester en schepenen, aan de hand van een daartoe voorzien aanvraagformulier. De aanvraag kan ook digitaal ingediend worden.
Na afgifte of indiening van het aanvraagformulier ontvangt de aanvrager een ontvangstbewijs.
Artikel 6
De aanvraag is onvolledig wanneer de documenten vermeld in het aanvraagformulier ontbreken.
De volgende documenten dienen minstens te worden toegevoegd bij de aanvraag:
Indien één of meerdere documenten zouden ontbreken dan beschikt de aanvrager over een termijn van 30 kalenderdagen na mededeling van dit feit om de ontbrekende documenten in te dienen.
De aanvraag is onontvankelijk wanneer de ontbrekende documenten niet zijn ingediend binnen deze termijn van 30 kalenderdagen.
Artikel 7
Binnen een termijn van 90 kalenderdagen na de melding van de ontvankelijke aanvraag neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing.
Indien gerechtvaardigd door de complexiteit van het dossier mag deze termijn éénmaal worden verlengd voor maximaal dezelfde duur.
Om dwingende redenen van algemeen belang, met name de openbare orde en veiligheid, bescherming van consumenten, eerlijkheid van handelstransacties, fraudebestrijding, bescherming van het milieu, wordt bij het uitblijven van een beslissing binnen de vastgestelde of verlengde termijn, de vergunning geacht te zijn geweigerd.
Hoofdstuk 4. Vergunningsvoorwaarden
Artikel 8
§ 1. De uitbatingsvergunning wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen en kan enkel worden verleend indien, na een administratief onderzoek, aan de hierna volgende voorwaarden voldaan is.
1) De inrichting moet voldoen aan alle geldende reglementering m.b.t. de omgeving, meer bepaald inzake stedenbouw en milieu. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een advies van de omgevingsambtenaar of zijn gemachtigde.
2) De inrichting moet voldoen aan de vigerende brandveiligheidsvoorwaarden en alle ruimtes in de inrichting moeten op een veilige wijze toegankelijk zijn. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een recent brandpreventieverslag van de brandweer.
3) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig financieel onderzoek.
Er wordt een onderzoek gedaan naar de betaling jegens de gemeente van alle verschuldigde niet-betwiste facturen en aanslagbiljetten, van welke aard ook, die betrekking hebben op de inrichting en de uitbater. Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op een verslag van de financiële dienst van de gemeente.
4) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig moraliteitsonderzoek.
De uitbater dient een uittreksel uit het strafregister, dat ten hoogste drie maanden oud is, mee te delen, zowel van zichzelf en indien de uitbater een rechtspersoon is ook van haar organen en/of vertegenwoordigers als van zijn personeel.
De uitbater en zijn personeel dienen te beschikken over een geldige verblijfsvergunning of een geldige verblijfskaart en dienen desgevallend in het bezit te zijn van een geldige arbeidsvergunning of beroepskaart.
Er wordt eveneens nagegaan of de uitbater of een persoon die betrokken is bij de uitbating al eerder betrokken was bij de uitbating van een inrichting, vermeld in artikel 2, waar een bestuurlijke maatregel of een gemeentelijke administratieve sanctie aan werd opgelegd.
5) Alle uitbatingen zijn onderworpen aan een gunstig mobiliteitsonderzoek. De aanvrager dient een nota betreffende de verkeersleefbaarheid mee te delen, waarin wordt aangegeven welke maatregelen de aanvrager en/of de uitbater voorziet om de mogelijke hinder op het vlak van verkeer en parkeerbehoefte te voorkomen of te beperken.
Het college van burgemeester en schepenen baseert zich hiervoor op het advies van de mobiliteitsdienst van de gemeente over de nota.
6) Het aantal gelijkaardige inrichtingen mag de ruimtelijke draagkracht van het gebied niet overschrijden: er wordt geen uitbatingsvergunning verleend indien binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur) van de inrichting, een andere gelijkaardige inrichting reeds wordt uitgebaat.
7) Er mag binnen een straal van 500 meter, gemeten vanaf de toegang(sdeur), geen school, jeugdhuis, jeugdcentrum, lokaal van een jeugdvereniging, bibliotheek of speelplein gevestigd zijn.
Op verzoek van de aanvrager kan het college van burgemeester en schepenen hiervan op gemotiveerde wijze afwijken indien aangetoond wordt dat de gebruikers van de in het vorige lid vermelde infrastructuur redelijkerwijze de inrichting niet dienen te passeren om de in het vorige lid vermelde infrastructuur te bereiken en de inrichting vanaf deze infrastructuur evenmin zichtbaar is.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan in het kader van het administratief onderzoek steeds alle nuttige inlichtingen inwinnen bij de politie of andere bevoegde diensten.
§ 3. De in §§ 1 en 2 vermelde onderzoeken worden uitgevoerd op de inrichtingen, op de uitbater, op de organen en/of vertegenwoordigers van de uitbater, op de feitelijke verantwoordelijke(n) en op het personeel. Deze onderzoeken kunnen uitgebreid worden tot alle natuurlijke personen die betrokken zijn bij de uitbating van de inrichting.
§ 4. Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om in de uitbatingsvergunning bepaalde flankerende maatregelen op te nemen, afhankelijk van specifieke omstandigheden, bv. de aard en ligging van de inrichting.
Artikel 9
Voor shishabars gelden de volgende bijkomende voorwaarden:
1) Een shishabar is enkel mogelijk in een drankgelegenheid.
2) Het gebruik van een waterpijp is enkel toegestaan in een rookkamer zoals bedoeld in de wet van 22 december 2009 betreffende een regeling voor rookvrije plaatsen en ter bescherming van de bevolking tegen tabaksrook, waarbij de rookkamer voldoet aan de vigerende technische standaarden.
3) Het gebruik van een waterpijp is niet toegelaten op terrassen of andere aanhorigheden van de shishabar.
4) De rookkamer mag niet groter zijn dan maximaal 25% van de totale oppervlakte van de shishabar en dient volledig afgesloten te zijn van de rest van de shishabar.
5) In alle ruimtes van de shishabar dienen CO-melders geïnstalleerd te zijn.
Artikel 10
Wanneer de uitbater de uitbatingsvergunning verkregen heeft, zal hij alle voorwaarden en verplichtingen opgelegd door dit reglement te allen tijde dienen na te leven.
Hoofdstuk 5. Weigeringsgronden
Artikel 11
§ 1. Het college van burgemeester en schepenen weigert de uitbatingsvergunning:
§ 2. In geval van weigering wordt de gemotiveerde beslissing betekend aan de aanvrager.
§ 3. Een nieuwe aanvraag van dezelfde uitbater voor dezelfde inrichting volgend op een geweigerde aanvraag kan ten vroegste zes maanden na de datum vermeld in de weigeringsbeslissing worden ingediend, op straffe van onontvankelijkheid.
Hoofdstuk 6. Modaliteiten uitbatingsvergunning
Artikel 12
§ 1. De uitbatingsvergunning is geldig voor een termijn van maximaal zes jaar, te rekenen vanaf de kennisgeving van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om de uitbatingsvergunning te beperken in de tijd.
§ 2. De uitbatingsvergunning kan hernieuwd worden. Uiterlijk zes maanden vóór het verstrijken van de in § 1 vermelde termijn moet de uitbater schriftelijk een aanvraag indienen bij het college van burgemeester en schepenen tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning.
De uitbater die nalaat binnen de voormelde termijn een hernieuwing van de uitbatingsvergunning aan te vragen, verliest zijn uitbatingsvergunning op de vervaldag van de duurtijd.
De aanvraag tot hernieuwing van de uitbatingsvergunning geldt als voorlopige vergunning tot de definitieve inwilliging of weigering wordt verleend.
De uitbatingsvergunning kan voor een termijn van zes jaar hernieuwd worden. Zij kan voor minder dan zes jaar hernieuwd worden als bijzondere in de uitbatingsvergunning vermelde omstandigheden die afwijking wettigen.
De hernieuwing zal worden geweigerd in de volgende gevallen:
Artikel 13
De uitbatingsvergunning vervalt van rechtswege:
Artikel 14
De uitbater brengt het college van burgemeester en schepenen binnen de volgende termijnen op de hoogte van de volgende elementen:
1) een wijziging van het adres van de woonplaats, rechtsvorm, exploitatiezetel of maatschappelijke zetel van de uitbater: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.
2) een in kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke veroordeling ten opzichte van de uitbater of de feitelijke verantwoordelijke: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag waarop het vonnis is uitgesproken.
3) een uitspraak van het gerecht over de faillietverklaring of het verslag van een uitgesproken faillissement: de uitbater bezorgt een kopie van de uitspraak binnen tien dagen na de dag van de uitspraak of het verslag.
4) een wijziging in de inrichting die een verandering uitmaakt inzake veiligheid, en alle wijzigingen van gegevens opgegeven in de aanvraag, met inbegrip van elke bestemmingswijziging: binnen tien dagen na de dag van de wijziging.
5) een wijziging van het bestuursorgaan van de rechtspersoon: binnen tien dagen bezorgt de uitbater een uittreksel uit het strafregister van de nieuwe bestuurder of zaakvoerder.
6) een definitieve stopzetting van de uitbating: binnen de tien dagen na de stopzetting bij een erkend ondernemingsloket.
Artikel 15
De uitbatingsvergunning kan niet worden overgedragen aan een andere uitbater, noch kan zij worden overgedragen naar een andere locatie.
Artikel 16
De uitbatingsvergunning dient steeds op eerste verzoek van de politie of de controlerend ambtenaar ter inzage te worden afgegeven.
Hoofdstuk 7. Uitbatingsvoorwaarden
Artikel 17
Dit reglement en de erin vermelde voorwaarden en modaliteiten dienen nageleefd te worden zolang de uitbating van de inrichting duurt.
Artikel 18
Alle ruimtes van de inrichting en de voorwerpen in deze ruimtes moeten beantwoorden aan de als normaal ervaren vereisten voor frisheid, netheid en hygiëne (bijvoorbeeld: proper vloeroppervlak, propere muren, verwijderen van afval).
De gezondheid van de consumenten en de openbare gezondheid mogen nooit gevaar lopen.
Er moeten voldoende hulpmiddelen en voorzieningen aanwezig zijn die de frisheid, netheid en hygiëne garanderen.
De inrichting moet te allen tijde goed onderhouden zijn.
De inrichting mag geen gebreken vertonen waardoor ze onveilig is of dreigt te worden.
Het is verboden om ramen van de inrichting tijdens de uitbating ondoorzichtig te maken zodat de inkijk ernstig bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt wordt.
Artikel 19
De uitbating van de inrichting mag geen aanleiding geven tot geluidshinder of enige andere vorm van overlast, van aard om de openbare orde te verstoren.
Artikel 20
Het is verboden de inrichting tussen 22.00 en 5.00 uur te laten beleveren.
Artikel 21
In afwijking van artikel 6, c) van de wet van 10 november 2006 (betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening) wordt de toegang van de consument tot nachtwinkels verboden vóór 18.00 uur en na 24.00 uur.
Artikel 22
Voor CBD-winkels gelden de volgende bijkomende uitbatingsvoorwaarden:
1) Er moet in de CBD-winkel te allen tijde zichtbaar schriftelijke informatie aangeboden worden over de samenstelling van het product, de gezondheidsvoorschriften, de gevaren, het gebruik en de bestemming van de aangeboden producten.
2) Er moet te allen tijde een geldig gedetailleerd certificaat van ieder product aanwezig zijn in de CBD-winkel, waarbij voor ieder product de bepaling van de hoeveelheid (uitgedrukt in percentages) tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol wordt vermeld en waarbij tevens het proces van decarboxylatie deel uitmaakt van de analyse. Ieder certificaat moet gelinkt zijn aan het lotnummer van deze aangeboden producten. Iedere dosis die in de CBD-winkel afzonderlijk wordt verpakt, moet aantoonbaar aan voormeld lotnummer en certificaat gelinkt worden. Meer bepaald dient het lotnummer op iedere individuele verpakking vermeld, en de verdeling per lot geregistreerd te worden.
3) De uitbater van een CBD-winkel mag geen producten op basis van cannabis, van welke oorsprong ook, synthetisch of natuurlijk, onder meer op basis van tetrahydrocannabinol en/of cannabidiol, verkopen aan minderjarigen.
4) De uitbater van een CBD-winkel mag enkel visuele reclame aanbrengen indien hieruit onmiskenbaar blijkt dat het om de wettelijk toegelaten producten op basis van cannabis gaat.
Hoofdstuk 8. Sancties en maatregelen
Artikel 23
§ 1. Voor zover door wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen geen straffen of sancties zijn voorzien, kunnen de inbreuken tegen de bepalingen van dit reglement gestraft worden met een administratieve sanctie overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties:
1) een administratieve geldboete die maximaal 350 euro bedraagt;
2) de administratieve schorsing van de uitbatingsvergunning;
3) de administratieve intrekking van de uitbatingsvergunning;
4) de tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de inrichting.
§ 2. Het college van burgemeester en schepenen kan de uitbatingsvergunning schorsen of intrekken, de inrichting tijdelijk of definitief sluiten:
§ 3. Het opleggen van administratieve sancties gebeurt volgens de bepalingen en op grond van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 24
De politie kan bij vaststelling van uitbating zonder uitbatingsvergunning de inrichting onmiddellijk en ter plaatse sluiten.
Hoofdstuk 9. Inwerkingtreding - overgangsbepaling
Artikel 25
Dit reglement treedt in werking op 1 mei 2024.
Artikel 26
§ 1. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, beschikken over een termijn van zes maanden vanaf de inwerkingtreding van dit reglement om te voldoen aan de verplichtingen van dit reglement.
Binnen die termijn van zes maanden dient de uitbater een uitbatingsvergunning aan te vragen. Deze aanvraag geldt als tijdelijke uitbatingsvergunning tot de definitieve vergunning wordt verleend of geweigerd.
§ 2. Naast de stukken, vermeld in artikel 6, dient de uitbater van de inrichting, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat wordt op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, de volgende documenten mee te delen:
Aanvullend aan de weigeringsgronden, vermeld in artikel 11, kan de uitbatingsvergunning geweigerd worden indien op advies van de politie blijkt dat de uitbating van de inrichting reeds geleid heeft tot een ernstige verstoring van de openbare orde, veiligheid en rust en/of reeds een bedreiging vormde voor de openbare gezondheid en de uitbater niet aantoont dat hij de nodige maatregelen heeft genomen om dit in de toekomst te vermijden.
§ 3. De inrichtingen, vermeld in artikel 2, die al uitgebaat worden op datum van de inwerkingtreding van dit reglement, zijn vrijgesteld van de afstandsregelingen zoals voorzien in artikel 8, § 1, 6) en 7).
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 29 april 2024.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 29 april 2024.
De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2024 om 20:35.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad