De gemeenteraad start met één minuut stilte naar aanleiding van het overlijden van dhr. Leopold Feytens ere-gemeenteraadslid / OCMW-raadslid.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding (verder genoemd decreet rechtspositie personeel gesubsidieerd onderwijs), de hoofdstukken Vbis en Vter;
Gelet op het protocol van 9 november 2023 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
De volgende functiebeschrijving voor de scholengemeenschap BLOM wordt goedgekeurd:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 182;
Gelet op het decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding, artikel 19, 37 bis §1, 40, 41 en 42;
Gelet op het decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs, de artikelen 73§1, 1°en 2°, na wijziging;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de artikelen 11, 13, 14, 15, 16, 17 §1, 18, 20, 22 en 26;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2018 houdende de vaststelling van het algemeen kader voor de selectieprocedure van directeur basisonderwijs;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 november 2021 houdende vaststelling aanpassing rechtspositieregeling gemeente- en OCMW personeel;
Gelet op het protocol van 9 november 2023 van het afzonderlijk bijzonder onderhandelingscomité;
Overwegende dat de gemeenteraadsbeslissing d.d. 26 februari 2018 betreffende de vaststelling van het algemeen kader voor de selectieprocedure van directeur basisonderwijs niet van toepassing is op externe kandidaten;
Overwegende dat de Vlaamse onderwijsregelgeving zeer weinig voorwaarden oplegt voor de aanstellingen van een nieuwe directeur;
Overwegende dat de Vlaamse onderwijsregelgeving geen voorwaarden oplegt voor de selectie van een nieuwe directeur;
Artikel 1
Het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2018 houdende de vaststelling van het algemeen kader voor de selectieprocedure van directeur basisonderwijs wordt opgeheven;
Artikel 2
Dit besluit is niet van toepassing op personeelsleden die tijdelijk aangesteld worden ter vervanging van een tijdelijk afwezige directeur;
Artikel 3
De aanvullende aanwervingsvoorwaarden voor het ambt van directeur van de gemeentelijke basisschool vast te stellen als volgt:
Artikel 4
Er wordt een proefperiode voorzien van 2 jaar. Voor de beoordeling van de proefperiode zal het college geen beroep doen op externen;
Artikel 5
Het programma van de selectieproef bestaat uit een schriftelijk en een mondelinge proef;
Artikel 6
Tussen de bekendmaking van de vacante betrekking per brief en de uiterste datum voor indiening van kandidaturen, verlopen minstens veertien kalenderdagen. De datum van verzending van de kandidatuur/ontvangst kandidatuur wordt beschouwd als de datum waarop de kandidatuur is ingediend. De datum van de poststempel geldt als de datum van verzending. De uiterste datum van kandidaatstelling geldt op straffe van onontvankelijkheid.
De gemeenteraad bekrachtigt de collegebeslissing d.d. 26 oktober 2023 houdende goedkeuring agendapunten en aanduiding gemeentelijk vertegenwoordiger, zijnde schepen David De Valck, voor de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV d.d. 13 november 2023.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Overwegend dat de gemeente Merchtem aangesloten is bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017;
Overwegende dat Intradura een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 13 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 13 december 2023 worden goedgekeurd;
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura d.d. 13 december 2023 goed te keuren.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Gelet op de artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad bepaalt;
Overwegende dat de gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 EN verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger werd aangeduid;
Gelet op de oproepingsbrief van 16 oktober 2023 tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 13 december 2023 worden goedgekeurd;
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale d.d. 13 december 2023 goed te keuren;
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de bepalingen van artikel 432 van het decreet;
Overwegend dat de gemeente Merchtem deelnemer is van het intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035;
Gelet op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 20 december 2023 om 19u (aansluitend op de buitengewone algemene vergadering van 18u30) in crematorium Daelhof en volgende punten omvat:
Artikel 1
Raadslid Mario Vandevelde, wonende Kouter 60 te 1785 Merchtem (e-mail: mario.vandevelde@telenet.be), wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente Merchtem te vertegenwoordigen op de Bijzondere Algemene Vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" d.d. 20 december 2023;
Artikel 2
De agendapunten van de Bijzondere Algemene Vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" d.d. 20 december 2023 worden goedgekeurd;
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente Merchtem is gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” d.d. 20 december 2023 goed te keuren;
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 houdende aanduiding raadslid Stefaan Van Den Eynde als gemeentelijk vertegenwoordiger (lasthebber) van Blijdorp III;
Gelet op het schrijven d.d. 31 oktober 2023 van Blijdorp III met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 19 december 2023 met volgende agendapunten:
Artikel 1
Bovengenoemde agendapunten van de algemene vergadering van Blijdorp III van 19 december 2023 worden goedgekeurd;
Artikel 2
Raadslid Stefaan Van Den Eynde aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger (lasthebber) van de gemeente Merchtem om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 19 december 2023;
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing over te maken aan Blijdorp III, Blijdorpstraat 3 te 9255 Buggenhout.
Ter kennis genomen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd artikel 40 §3;
Gelet op de vraag van Michaël De Neve, Koning Albertstraat 61 te 1785 Merchtem tot het bekomen van een standplaats voor een foodtruck op de parking van de Dendermondestraat, naast de middenschool Sint-Donatus, elke eerste en derde week van de maand, telkens op vrijdagavond van 17u tot 23u en dit vanaf januari 2024;
Gezien Michaël De Neve over de nodige machtigingen voor ambulante handel beschikt;
Gezien het verlenen van een stationeervergunning het meest aangewezen lijkt daar de houder van een stationeervergunning tegenover derden deze vergunning kan inroepen die hij bij eenzijdige administratieve handeling heeft verkregen, maar dat hij tegenover het bestuur geen subjectief recht op behoud van de vergunning kan doen gelden;
Gezien het schepencollege een jaarlijkse vergoeding van 500,00 euro vooropstelt;
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de stationeervergunning goed met betrekking tot het plaatsen van een foodtruck, aangevraagd door Michaël De Neve. De foodtruck zal vanaf januari 2024 elke eerste en derde week van de maand, telkens op vrijdagavond van 17u tot 23u, geplaatst worden.
Artikel 2
De stationeervergunning wordt verleend tegen een jaarlijkse vergoeding van 500,00 euro.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 betreffende de intergemeentelijke samenwerking in het bijzonder
Gelet op het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking van 15 juni 2018
Gelet op het voorontwerp van statuten van de projectvereniging Noordrand
Gelet op het voorontwerp van huishoudelijk reglement van de projectvereniging Noordrand
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2019 betreffende de toetreding tot de projectvereniging Noordrand
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2019 betreffende de toetreding tot de projectvereniging Noordrand
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS'en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuur Noordrand heeft, zoals de meerderheid van de IGS'en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max. 6 jaar. De PV IGS Cultuur Noordrand loopt af in 2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode voor bovenlokale cultuur moet de looptijd van de PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde, wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
Het gaat om een verlenging met 1 jaar, dus tot 31 december 2026, van de huidige werking en dus de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is.
De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.
De duurtijd van de projectvereniging met 1 jaar te verlengen, tot 31 december 2026.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure voor aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 20 december 2021 houdende retributie op het kortparkeren;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 19 juni 2023 houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement Merchtem-centrum invoeren parkeren met een beperkte parkeerduur van 30min, 60min en 120min op verschillende locaties in de bebouwde kom Merchtem-centrum;
Gelet op POV/111/2023 d.d. 9 november 2023 houdende goedkeuring:
"Vanaf 26 oktober 2023 t.e.m. 27 november 2023 wordt in de Oudstrijdersstraat t.h.v. huisnr. 62 een parkeerplaats met een beperkte parkeertijd van 60 minuten ingericht";
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen d.d. 17 augustus 2023 houdende creëren van 3 extra kortparkeerplaatsen van 30 min in de K. Albertstraat rechtover de Post;
Gezien de parkeerbevoegdheid op gewestwegen bij het gemeentebestuur ligt;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op gewest- en gemeentewegen;
Artikel 1
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 19 juni 2023 wordt opgeheven;
Artikel 2
Op onderstaande locaties worden parkeerplaatsen met een beperkte parkeertijd van 60 minuten ingericht:
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 31 januari 2022 houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement parkeerplaatsen voor personen met een handicap langsheen de gemeentewegen, op de gemeentelijke parkings en op de parkings met een openbaar karakter - nieuwe lijst;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 30 januari 2023 houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement gedeelte Stationsstraat - invoeren parkeer- en stationeerverbod langs de zijde met de oneven huisnummers en het supprimeren van de parkeerplaats voor personen met een handicap rechtover huisnr. 45;
Gelet op POV/076/2022 d.d. 24 maart 2022 houdende goedkeuring creëren van 2 bijkomende parkeerplaatsen voor personen met een handicap op het Mieregemplein;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 27 oktober 2022 houdende goedkeuring supprimeren parkeerplaats voor personen met een handicap Meutersweg 25;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 12 januari 2023 houdende goedkeuring creëren parkeerplaats voor personen met een handicap Boesmeer 26;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 25 mei 2023 houdende goedkeuring creëren parkeerplaats voor personen met een handicap Meutersweg 39;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 29 juni 2023 houdende goedkeuring creëren parkeerplaats voor personen met een handicap A. Bursensstraat 36;
Gelet op POV/111/2023 d.d. 9 november 2023 houdende goedkeuring supprimeren parkeerplaats voor personen met een handicap in de Oudstrijdersstraat t.h.v. huisnr. 62 en te vervangen door een parkeerplaats met een tijdsbeperking van 60 minuten t.e.m. 27 november 2023;
Gezien bij het controleren van de parkeerplaatsen voor personen met een handicap ook de volgende plaatsen dienen toegevoegd te worden aan de bestaande lijst;:
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op gemeentewegen;
Artikel 1
De nieuwe lijst met parkeerplaatsen voor personen met een handicap langsheen de gemeentewegen, op de gemeentelijke parkings en op de parkings met een openbaar karakter - aan deze beslissing gehecht - wordt goedgekeurd;
Artikel 2
Deze verkeersmaatregelen zullen gesignaleerd worden met de verkeersborden E9a + picto rolstoel, aangevuld met blauwe markering;
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op artikel 170, §4, van de Grondwet;
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op het decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Overwegende dat de gemeente opteert om de fiscale druk op hetzelfde niveau te behouden als voor het aanslagjaar 2023;
Na beraadslaging,
Artikel 1
Voor het aanslagjaar 2024 worden ten bate van de gemeente 850 opcentiemen geheven op de onroerende voorheffing;
Artikel 2
De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst;
Artikel 3
De toezichthoudende overheid wordt van de bekendmaking op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 50/1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008 en op 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 6 tot en met artikel 25;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode;
Gelet op het besluit van 14 september 2023 van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd goedgekeurd;
Gelet op het positief advies van het erkend representatief orgaan;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem niet meer past in het meerjarenplan 2020-2025 en hierdoor een meerjarenplanaanpassing vereist is;
Overwegende dat het om aanzienlijke wijzigingen gaat ten opzichte van het goedgekeurde meerjarenplan:
Overwegende dat het beschikbaar budgettair resultaat van het lokaal bestuur na aanpassing 6 van het meerjarig beleidsplan voor 2024 2.912.141 euro bedraagt en de autofinancieringsmarge -406.977 euro;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem het financieel evenwicht van het lokaal bestuur in gevaar brengt;
Overwegende dat in omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 de lokale en provinciale overheden verzocht worden om in het jaar van de verkiezingen tot aan de installatie van de nieuwe raden met de nodige omzichtigheid op te treden en in extremis geen beslissingen te nemen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren, wat hierbij toch het geval zou zijn;
Overwegende dat een grondig overleg nodig is met het centraal kerkbestuur om de prioriteiten vast te stellen vooraleer het lokaal bestuur kredieten voorziet in de eigen meerjarenplanning;
Artikel 1
Het budget van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem voor het dienstjaar 2024, wordt niet goedgekeurd.
Artikel 2
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, Provincieplein 1, 3010 Leuven.
Artikel 3
Volgende instanties worden op de hoogte gebracht van deze beslissing:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 50/1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008 en op 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 6 tot en met artikel 25;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het besluit van 14 september 2023 van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, waarbij de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek werd goedgekeurd;
Gelet op het positief advies van het erkend representatief orgaan;
Overwegende dat een budgetwijziging na het advies van het erkend representatief orgaan vóór 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de gemeenteoverheid moet worden ingediend en dat het bijgevolg te laat was om rekening te houden met de budgetwijziging van de kerkfabriek O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem bij de aanpassing 6 van het meerjarenplan van het lokaal bestuur;
Overwegende dat de budgetwijziging 2023 van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem een investeringstekort voorziet van 21.300,84 euro, zonder dat dit tekort voldoende wordt gemotiveerd in de toelichting en dat dus het investeringsbudget niet het noodzakelijk evenwicht vertoont;
Artikel 1
De budgetwijziging van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem voor het dienstjaar 2023, wordt niet goedgekeurd.
Artikel 2
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, Provincieplein 1, 3010 Leuven.
Artikel 3
Volgende instanties worden op de hoogte gebracht van deze beslissing:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 50/1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008 en op 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 6 tot en met artikel 25;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode;
Gelet op het besluit van 5 september 2023 van de kerkraad O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen Peizegem, waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd goedgekeurd;
Gelet op het positief advies van het erkend representatief orgaan;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen Peizegem niet meer past in het meerjarenplan 2020-2025 en hierdoor een meerjarenplanaanpassing vereist is;
Overwegende dat het om aanzienlijke wijzigingen gaat ten opzichte van het goedgekeurde meerjarenplan omdat de gemeentelijke investeringstoelage stijgt van 0 euro naar 100.000 euro;
Overwegende dat het beschikbaar budgettair resultaat van het lokaal bestuur na aanpassing 6 van het meerjarig beleidsplan voor 2024 2.912.141 euro bedraagt en de autofinancieringsmarge -406.977 euro;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen Peizegem het financieel evenwicht van het lokaal bestuur in gevaar brengt;
Overwegende dat in omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 de lokale en provinciale overheden verzocht worden om in het jaar van de verkiezingen tot aan de installatie van de nieuwe raden met de nodige omzichtigheid op te treden en in extremis geen beslissingen te nemen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren, wat hierbij toch het geval zou zijn;
Overwegende dat een grondig overleg nodig is met het centraal kerkbestuur om de prioriteiten vast te stellen vooraleer het lokaal bestuur kredieten voorziet in de eigen meerjarenplanning;
Artikel 1
Het budget van de kerkraad O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen voor het dienstjaar 2024, wordt niet goedgekeurd.
Artikel 2
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, Provincieplein 1, 3010 Leuven.
Artikel 3
Volgende instanties worden op de hoogte gebracht van deze beslissing:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 45 tot en met 50/1;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008 en op 14 december 2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 6 tot en met artikel 25;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 betreffende beslissingen tijdens het jaar van de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads-, provincieraadsverkiezingen en de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn tot aan de installatie van de nieuwe raden en het gebruik van informatiemiddelen tijdens de hele bestuursperiode;
Gelet op het besluit van 4 september 2023 van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd goedgekeurd;
Gelet op het positief advies van het erkend representatief orgaan;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Jan Baptist Ossel niet meer past in het meerjarenplan 2020-2025 en hierdoor een meerjarenplanaanpassing vereist is;
Overwegende dat het wat de investeringen betreft om aanzienlijke wijzigingen gaat ten opzichte van het goedgekeurde meerjarenplan:
Overwegende dat het beschikbaar budgettair resultaat van het lokaal bestuur na aanpassing 6 van het meerjarig beleidsplan voor 2024 2.912.141 euro bedraagt en de autofinancieringsmarge -406.977 euro;
Overwegende dat het budget 2024 van de kerkfabriek Sint Jan Baptist Ossel het financieel evenwicht van het lokaal bestuur in gevaar brengt;
Overwegende dat in omzendbrief KBBJ/ABB 2023/1 van 9 juni 2023 de lokale en provinciale overheden verzocht worden om in het jaar van de verkiezingen tot aan de installatie van de nieuwe raden met de nodige omzichtigheid op te treden en in extremis geen beslissingen te nemen die het beleid van de nieuwe raden of de toekomstige ontwikkeling van de financiën nodeloos zouden verstoren, wat hierbij toch het geval zou zijn;
Overwegende dat een grondig overleg nodig is met het centraal kerkbestuur om de prioriteiten vast te stellen vooraleer het lokaal bestuur kredieten voorziet in de eigen meerjarenplanning;
Artikel 1
Het budget van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, voor het dienstjaar 2024, wordt niet goedgekeurd.
Artikel 2
Tegen deze beslissing kan binnen een termijn van 30 dagen beroep ingesteld worden bij de provinciegouverneur, Provincieplein 1, 3010 Leuven.
Artikel 3
Volgende instanties worden op de hoogte gebracht van deze beslissing:
Bijgevoegd het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Merchtem.
Ter kennis genomen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977, gewijzigd bij het decreet van 29 november 2002 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen;
Gezien er een nieuwe wegenis dient te worden aangelegd vanaf de Mieregemstraat, gelegen tussen de woningen Mieregemstraat 104 en 110 (zie bijgevoegd plan);
Gezien de nodige uitbreiding van de bestaande wegenis;
Gezien aan deze wegenis een nieuwe straatnaam dient gegeven te worden omwille van de goede bereikbaarheid in het algemeen en de optimale bereikbaarheid van de hulpdiensten in het bijzonder;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen en het gunstig advies van de Heemkring Soetendaelle;
Artikel 1
Principieel volgende straatnaam goed te keuren voor de wegenis vanaf de Mieregemstraat, gelegen tussen de woningen Mieregemstraat 104 en 110 (zie bijgevoegd plan): Maria Van Moesekestraat;
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven het advies in te winnen van de gemeentelijke cultuurraad, een openbaar onderzoek in te stellen en na afsluiting hiervan, het dossier voor definitieve goedkeuring van de straatnaam 'Maria Van Moesekestraat' voor te leggen aan de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente eigenaar is van het perceel grond (parking) gelegen tussen de Brusselsesteenweg en de J. Stallaertstraat, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie H, nr. nr. 668c2;
Gelet op de omgevingsvergunning voor het plaatsen van een technische cabine afgeleverd aan Fiberklaar BV aan de J. Stallaertstraat zn. op 24 augustus 2023 (OMV_2023092929);
Aangezien het perceel grond waarop de cabine zal geplaatst worden, eigendom is van de gemeente, wil Fiberklaar zeker zijn dat de cabine daar de volgende jaren mag blijven staan. Dit kan door een recht van opstal te verlenen aan Fiberklaar;
Gelet op de bijgevoegde overeenkomst ter vestiging van een recht van opstal tussen de gemeente Merchtem, eigenaar van de grond en Fiberklaar B.V., de opstalhouder;
De vergoeding van de opstalovereenkomst bestaat uit een eenmalige betaling van de opstalvergoeding, voorzien op € 6.000 en dit bij de aanvang van de opstalovereenkomst;
De raad keurt het ontwerp en de voorwaarden van de opstalrechtovereenkomst (zie bijlage), ten gunste van Fiberklaar (opstalhouder) met zetel gevestigd te Raymonde de Larochelaan 13 te 9051 Gent, goed.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 27 november 2023.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 27 november 2023.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad