De gemeenteraad beslist unaniem om volgend punt bij hoogdringendheid aan de vergadering toe te voegen: Goedkeuring uittreding 't Schoolhuis uit de scholengemeenschap AMO.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 houdende afwijkende organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 29 maart 2021.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op artikel 13 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de installatie van de gemeenteraad d.d. 2 januari 2019;
Gelet op het schrijven d.d. 1 maart 2021 van Willem Maetens waarbij hij ontslag neemt als gemeenteraadslid en lid voor de raad van maatschappelijk welzijn;
De raad neemt akte van het ontslag van Willem Maetens als raadslid van de gemeenteraad en lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Gelet op artikelen 14 van het Decreet Lokaal Bestuur (DLB);
Gelet op artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op de installatie van de gemeenteraad d.d. 2 januari 2019;
Gelet op de vaststelling dat er een bloedverwantschap (1°graad) bestaat tussen Mieke Abbeloos, CD&V-PLUS en Toon Luypaert, CD&V-PLUS;
Gelet dat op basis van art. 10 °7 van het DLB en het PV van de gemeenteraadsverkiezingen d.d. 14 oktober 2018 wordt bepaald dat dhr. Toon Luypaert wordt toegelaten tot de eedaflegging aangezien de verkiezingscoëfficiënt van dhr. Toon Luypaert 1170,6667 bedraagt terwijl deze van mevr. Mieke Abbeloos 878,00 bedraagt;
Overwegende Willem Maetens verkozen werd, als eerste opvolger van lijst nr. 3 - CD&V-PLUS - en zetelt in de gemeenteraad sedert 2 januari 2019 ingevolge de mandaatverzaking van Mieke Abbeloos;
Gelet op het schrijven van Willem Maetens d.d. 1 maart 2021 gericht aan de gemeenteraadsvoorzitter houdende zijn ontslag als gemeenteraadslid en lid van de raad voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 29 maart 2021 houdende aktename van het ontslag van Willem Maetens als gemeenteraadslid;
Gezien Michiel De Potter, geboren te Leuven op 1 juli 1983 en wonende Stoofstraat 20 te 1785 Merchtem, tweede opvolger van lijst nr. 3 - CD&V-PLUS - bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waartoe het te vervangen raadslid behoorde, in aanmerking komt voor de opvolging;
Gehoord het verslag van de algemeen directeur betreffende het onderzoek van de geloofsbrieven van voornoemde opvolger waaruit blijkt dat deze nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid, hetzij wegens de uitoefening van een ambt, hetzij wegens bloed- of aanverwant;
Michiel De Potter wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering en in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, de voorgeschreven eed af te leggen:
' Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
De heer Michiel De Potter wordt tot gemeenteraadslid titularis aangesteld.
Gelet op artikel 6 §7 van het Decreet lokaal beleid;
De raad stelt de rangorde als volgt vast:
In gemeenteraad sinds | Behaalde stemmen | |
1. De Valck David | 29/09/1998 | 979 |
2. Elpers Steven | 04/01/2001 | 900 |
3. Vandevelde Mario | 02/01/2007 | 754 |
4. Abbeloos Tonia |
02/01/2007 | 689 |
5. Mostaert Chantal | 02/01/2007 |
339 |
6. Verspecht Joris | 02/01/2007 tot 19/06/2017 02/01/2019 |
946 |
7. Mast Maarten |
02/01/2013 | 1091 |
8. Casier Lien | 02/01/2013 | 762 |
9. Teugels Walter | 02/01/2013 | 439 |
10. De Mesmaeker Ludwig | 26/09/2016 | 229 |
11. Asselman Julie | 02/01/2019 | 932 |
12. Dours Toon | 02/01/2019 | 873 |
13. Luypaert Toon | 02/01/2019 | 562 |
14. Robberechts Luc | 02/01/2019 | 505 |
15. Van Den Eynde Stefaan | 02/01/2019 | 486 |
16. Hellinckx Nathalie | 02/01/2019 | 484 |
17. Seghers Els | 02/01/2019 | 474 |
18. Del Piero Anne |
02/01/2019 | 471 |
19. Van Gestel Tom | 02/01/2019 | 418 |
20. Wijns Francis | 02/01/2019 | 391 |
21. Vandenbossche Tom | 02/01/2019 | 390 |
22. De Block Jean | 02/01/2019 | 264 |
23. De Bosscher Reinhoud | 02/01/2019 | 246 |
24. Vrijders Luc | 24/11/2020 | 315 |
25. De Potter Michiel | 29/03/2021 | 371 |
Gelet op de artikel 326 tot en met 334 van het decreet lokaal bestuur betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op artikelen 302 en 303 van het decreet lokaal bestuur betreffende de klachtenbehandeling;
Gelet op het decreet lokaal bestuur dat bepaald dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling organiseert;
Overwegende het systeem van klachtenbehandeling moet worden georganiseerd op het ambtelijk niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben;
Overwegende een kwaliteitsvol klachtenmanagement een essentieel onderdeel is van elke bestuursorganisatie en de burger een goede en betrouwbare dienstverlening moet kunnen krijgen;
Overwegende de burgers verwachten dat eventuele vragen en bezwaren die ze formuleren correct en deskundig onderzocht en behandeld worden binnen een redelijke termijn;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 augustus 2017 houdende goedkeuring reglement van de klachtenbehandeling;
Overwegende dat er 0 klachten werden ingediend in 2020;
Gelet op het feit dat burgers klachten inzake stedenbouwkundige overtredingen kunnen melden op de dienst stedenbouw;
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat, in kader van de klachtenregistratie, er geen klachten werden geregistreerd in 2020;
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de meldingsregisters als bijlage.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 1 maart 2021 houdende tijdelijk sluiten skatepark van 1 maart 2021 tot en met 8 maart 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 4 maart 2021 houdende intrekking burgemeestersbesluit d.d. 19 oktober 2020 - Verplicht bedekken van neus en mond voor +12-jarigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 4 maart 2021 houdende verplicht bedekken van neus en mond voor +12-jarigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 houdende intrekking burgemeestersbesluit d.d. 4 maart 2021 - Verplicht bedekken van neus en mond voor +12-jarigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 houdende verplicht bedekken van neus en mond voor +12-jarigen.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 houdende weigering Merchtem-Veilig-Mars op vrijdag 19 maart 2021 .
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 houdende negatief brandweer advies Albert Heijn - Kattestraat 1 - geen toelating tot opening.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 17 maart 2021 houdende intrekking burgemeestersbesluit d.d. 16 maart 2021 - Verbod tot opening van een vestiging van supermarktketen Albert Heijn in de commerciële ruimte met adres Dendermondestraat nr. 15 te 1785 Merchtem n.a.v. een negatief brandweeradvies.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, zoals gewijzigd artikel 40 §3;
Overwegende de gemeente Merchtem wil inzetten op lokale economie en daarbij ook startende ondernemers wil ondersteunen om de handelskern te versterken;
Overwegende de gemeente Merchtem een starterspremie wil toekennen aan startende ondernemers;
Gezien de premie voor starters die zich vestigen in een bestaand handelspand dat meer dan 6 maanden leeg staat binnen het kernwinkelgebied zoals vermeld in het reglement € 750,00 bedraagt;
Gezien de premie voor starters die zich vestigen in een bestaand handelspand dat minder dan 6 maanden leeg staat binnen het kernwinkelgebied zoals vermeld in het reglement € 500,00 bedraagt;
Gezien de premie voor starters die zich vestigen in een bestaand handelspand buiten het kernwinkelgebied zoals in het reglement vermeld € 250,00 bedraagt;
Gelet op het reglement en het aanvraagformulier inzake de gemeentelijke starterspremie opgemaakt door de dienst Lokale Economie;
Amendement ingediend door N-VA
Aanpassing reglement:
Hoofdstuk4: artikel 5: premiebedrag
§1 §2 §3 te vervangen door:
De premie voor starters die zich vestigen in een handelspand gevestigd zowel binnen en buiten het kerngebied bedraagt 750,00 euro.
Aanpassing agendapunt:
Artikel 3: De premie voor starters die zich vestigen in een handelspand gevestigd zowel binnen en buiten het kerngebied bedraagt 750,00 euro.
Schrapping van artikel 4 en artikel 5.
Graag vragen we de stemming over deze aanpassingen.
Met 10 stemmen voor (Joris Verspecht, Toon Dours, Luc Robberechts, Els Seghers, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders), 14 stemmen tegen (Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Anne Del Piero, Michiel De Potter), 1 onthouding (Ludwig De Mesmaeker) wordt het amendement verworpen.
Amendement ingediend door PRO Merchtem
Verdubbelen starterspremie voor nieuwe kleinhandels- of horecazaken buiten en binnen het kerngebied die hun zaak rolstoeltoegankelijk maken
Motivatie:
Een drietal jaar geleden kreeg Merchtem een handvest van toegankelijke gemeente na het doorlopen van een 10-stappen plan.
De groep "INTRO" en "On Wheels" screenden elk 10 handelszaken in Merchtem, Peisegem en Brussegem op aangeven van de gemeente.
Zelf heb ik toen een wandeling gemaakt in het centrum en heb ik 41 zaken gevonden die niet toegankelijk waren voor rolstoelgebruikers of andersvaliden. Daar ligt nu juist het probleem.
Voor bestaande handelszaken is er geen verplichting om hun zaak toegankelijk te maken. Dit kan enkel wanneer men een omgevingsvergunning aanvraagt voor nieuwbouw, verbouwing of uitbreiding. Dan gelden de gewestelijke verordeningen voor toegankelijkheid die reeds in voege zijn van 1 maart 2010.
Als je weet dat er bijvoorbeeld in een gemeente als Buggenhout maar liefst 70% van de zaken rolstoelvriendelijk is, dan is er in onze gemeente nog veel ruimte voor verbetering.
Met PRO Merchtem willen wij de handelaars positief aanmoedigen om hier rekening mee te houden bij het openen van een nieuwe zaak.
Daarom stellen wij voor om de starterspremie voor nieuwe zaken te verdubbelen als er kan aangetoond worden dat hun zaak toegankelijk wordt gemaakt voor rolstoelgebruikers en andersvaliden.
Als extra motivatie zouden deze handelszaken ook opgelijst kunnen worden op de website van de gemeente. Hierdoor krijgen andersvaliden een overzicht van locaties waar ze probleemloos de zaak kunnen betreden.
Dit alles met het oog op zoveel mogelijk barrières weg te werken waar rolstoelgebruikers nog steeds dagelijks mee te kampen krijgen.
Met 11 stemmen voor (Joris Verspecht, Ludwig De Mesmaeker, Toon Dours, Luc Robberechts, Els Seghers, Tom Van Gestel, Francis Wijns, Tom Vandenbossche, Jean De Block, Reinhoud De Bosscher, Luc Vrijders), 14 stemmen tegen (Walter Teugels, Maarten Mast, Lien Casier, David De Valck, Steven Elpers, Toon Luypaert, Julie Asselman, Mario Vandevelde, Tonia Abbeloos, Chantal Mostaert, Stefaan Van Den Eynde, Nathalie Hellinckx, Anne Del Piero, Michiel De Potter) wordt het amendement verworpen.
Artikel 1
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 15 december 2014 wordt ingetrokken;
Artikel 2
Het toekennen van een starterspremie voor handelaars die een nieuwe kleinhandelszaak of horecazaak willen starten in de gemeente Merchtem, wordt goedgekeurd en dient aangevraagd te worden binnen de zes maanden na opening. Deze premie kan aangevraagd worden aan het college van burgemeester en schepenen, Nieuwstraat 1 te 1785 Merchtem of via mail economie@merchtem.
Artikel 3
De premie voor starters die zich vestigen in een handelspand dat meer dan 6 maanden leeg staat binnen het kernwinkelgebied zoals vermeld in het reglement bedraagt € 750,00;
Artikel 4
De premie voor starters die zich vestigen in een handelspand dat minder dan 6 maanden leeg staat binnen het kernwinkelgebied zoals vermeld in het reglement bedraagt € 500,00;
Artikel 5
De premie voor starters die zich vestigen in een handelspand buiten het kernwinkelgebied zoals vermeld in het reglement bedraagt € 250,00;
Artikel 6
Het reglement opgemaakt door de dienst Lokale Economie wordt goedgekeurd.
Overwegende dat Havicrem als intergemeentelijk samenwerkingsverband een opdrachthoudende vereniging is die wordt beheerst door het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 6 van de statuten van Havicrem dat vermeldt dat de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 10 juni 2021;
Gelet op artikel 423, 1ste lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat stelt dat de statutair bepaalde duur van een opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die niet langer mag zijn dan 18 jaar;
Gelet op artikel 423, 2de lid van het Decreet over het lokaal bestuur, dat bepaalt dat volgende beslissingen moeten genomen worden met het oog op de verlenging van de bestaansduur van Havicrem:
Gelet op de bepalingen van artikel 432 van het Decreet over het lokaal bestuur;
Overwegend dat de gemeente Merchtem aangesloten is bij de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het Arrondissement Halle-Vilvoorde "Havicrem" die werd opgericht bij onderhandse akte de dato 10 juni 2003 en bekendgemaakt in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003, onder het nummer 03099363;
Gelet op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem die zal gehouden worden op woensdag 9 juni 2021 om 18u30 in crematorium Daelhof en volgende punten omvat:
1. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 16 december 2020
2. Verlenging bestaansduur Havicrem: goedkeuring
3. Voorstel statutenwijziging (art. 6): goedkeuring
Gelet op de beraadslaging en het gemotiveerd besluit van de raad van bestuur van Havicrem op dinsdag 9 maart 2021, aangenomen met eenparigheid van stemmen;
Na beraadslaging en stemming;
Artikel 1
Raadslid Mario Vandevelde, wonende Kouter 60 te 1785 Merchtem (e-mail: mario.vandevelde@telenet.be), wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente Merchtem te vertegenwoordigen op de Bijzondere Algemene Vergadering van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" op 9 juni 2021;
Artikel 2
De agendapunten van de Bijzondere Algemene Vergadering van van de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" d.d. 9 juni 2021 worden goedgekeurd;
Artikel 3
De gemeente verzoekt de intergemeentelijke vereniging "Havicrem" om haar statutaire bestaansduur te verlengen;
Artikel 4
De gemeente gaat akkoord met de verlenging van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem”, voor een duur van 14 jaar ingaand vanaf 10 juni 2021;
Artikel 5
De gemeente verlengt haar deelneming aan de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” voor voormelde periode van14 jaar vanaf 10 juni 2021;
Artikel 6
De gemeente gaat akkoord met volgend voorstel tot wijziging van de eerste zin van artikel 6 van de statuten van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” : Artikel 6. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 14 jaar, die ingaat op tien juni 2021 en verstrijkt op tien juni 2035;
Artikel 7
De vertegenwoordiger van de gemeente Merchtem is gemandateerd om de agendapunten op de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging “Havicrem” dd. 9 juni 2021 goed te keuren;
Artikel 8
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging;
Overwegende dat de gemeente deelnemer is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019 gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652;
Overwegende dat Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde een dienstverlenende vereniging is overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt;
Dat uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd;
Dat de deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering bepaalt;
Overwegende dat de raad van bestuur van Haviland op 22 februari 2021 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging heeft goedgekeurd;
Gelet op de brief van 5 maart 2021 waarbij Haviland de deelnemers in kennis stelt van het voorstel van statutenwijzigingen;
Gelet op de agenda van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 16 juni 2021 en ondermeer volgend agendapunt omvat:
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 februari 2019 waarbij de effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van Haviland werd aangeduid;
Overwegende dat artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikel 1
Het voorstel van statutenwijziging van Haviland zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 22 februari 2021 wordt goedgekeurd;
Artikel 2
De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de statutenwijzigingen op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 16 juni 2021 goed te keuren;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op het decreet van 22 december 2017, en in het bijzonder op artikel 41;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
De gemeenteraad, in openbare zitting vergaderd, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen;
Gelet op het feit dat de gemeente Merchtem vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 16 maart 2021 tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 10 juni 2021;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 februari 2019 waarbij beslist werd schepen Steven Elpers aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente Merchtem en raadslid Jean De Block als plaatsvervangend volmachtdrager, om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier;
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Artikel 1
Schepen Steven Elpers, wonende Hunsberg 60 te 1785 Merchtem, aan te duiden als volmachtdrager van de gemeente Merchtem om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van cvba Zefier;
Artikel 2
Om zich, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 10 juni 2021, zijnde
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op artikel 75 van het Burgerlijk Wetboek;
Gelet op de Wet van 12 juli 2009 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek wat betreft de plaats van het huwelijk;
Gelet op de huidige coronamaatregelen waardoor bij huwelijken het aantal aanwezigen in de bestaande locaties heel beperkt is;
Gezien de gemeente Merchtem over een buitenlocatie beschikt 'Centrumtuin' waar voldoende ruimte, groen en de nodige accommodatie beschikbaar is, geeft deze nieuwe locatie de opportuniteit om de plechtigheid bij te wonen met meer genodigden, uiteraard rekening houdend met de gangbare coronamaatregelen;
Artikel 1
De gemeenteraad keurt, naast de huidige huwelijkslocaties, zijnde de trouwzaal in het August De Boeckhuis en de raadzaal van het gemeentehuis, een derde locatie goed, zijnde 'Centrumtuin';
Artikel 2
Vanaf 1 mei 2021 kunnen huwelijken voltrokken worden in de Centrumtuin, Bogaerdstraat 3, 1785 Merchtem;
Artikel 3
Koppels die reeds een huwelijksaangifte hebben gedaan, worden op de hoogte gebracht dat zij een aanvraag kunnen doen om de nieuwe locatie te kiezen. Aangezien er verschillende huwelijken op 1 dag kunnen plaats vinden, is slechts 1 locatie mogelijk. Het bruidspaar die eerst de datum vastlegt, maakt de keuze voor de locatie;
Artikel 4
De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt de locatie waar het huwelijk zal worden voltrokken. Indien de datum van het vastleggen van de huwelijksdatum reeds werd gereserveerd voor een andere plechtigheid of activiteit, gaan de huwelijken door in één van de andere locaties. Indien gekozen wordt voor de Centrumtuin, kan door uitzonderlijke weersomstandigheden nog beslist worden om het huwelijk te voltrekken in de raadzaal van het gemeentehuis, recht tegenover de Centrumtuin;
Artikel 5
De onkosten verbonden aan het burgerlijk huwelijk/trouwboekje blijven gelijk aan de kosten vermeld in eerdere raadsbesluiten;
Artikel 6
De regelingen van uren en dagen waarop getrouwd kan worden, blijven gelden. De huwelijksplechtigheden kunnen voltrokken worden op vrijdagnamiddag vanaf 13.00 uur tot 16.30 uur en op zaterdagvoormiddag van 9.00 tot 13.00 uur, of ten uitzonderlijke titel op een ander tijdstip mits aanvraag en goedkeuring door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Het eerste aangegeven huwelijk is bepalend voor zowel het volgend huwelijk als voor de locatie. De tijdstippen verschillen onderling 30 minuten;
Artikel 7
Het gemeentebestuur maakt de bekendmaking van dit nieuw huwelijkssysteem kenbaar via de regionale pers.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Aquafin nv aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer), op te treden, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Aangezien Aquafin nv conform het investeringsprogramma voor 2021 en conform het technisch plan de volgende werken dient uit te voeren:
Aangezien de gemeente Merchtem de volgende werken wenst uit te voeren:
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang worden samengevoegd;
Gelet op het protocol van 27 augustus 2008 inzake de samenwerking tussen Aquafin en Fluvius bij rioleringswerken;
Gezien Aquafin, Fluvius en de gemeente beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Aquafin aan te duiden om overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.
Gelet op het bijgaand ontwerp van "Samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire en niet-prioritaire werken - gemeente Merchtem - Aquafin - Fluvius Project 22.766";
Gezien dit in hoofde van Aquafin een onvoorzien gegeven is;
Overwegende dat deze werken niet zonder ernstig bezwaar technisch uitvoerbaar zijn tenzij in samenhang met de geplande/aan de gang zijnde werken in opdracht van Aquafin nv, met name Projectnummer 22.766 Collector Breestraeten - Terlinden;
Overwegende dat de studie voor deze werken als aanvullende opdracht op de studie van hoger vermelde werken kan uitgevoerd worden door het reeds door Aquafin nv aangestelde studiebureau;
Overwegende dat Aquafin nv deze aanvullende opdracht overeenkomstig artikel 42 § 1 1) a van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten aan de door haar reeds aangestelde ontwerper kan toevertrouwen, nl. studiebureau Talboom nv;
Gelet op bijgaand "Addendum bij de overeenkomst van 7 oktober 2020 omtrent de studie van het Aquafinproject 22.766" tussen Aquafin nv, Fluvius, de gemeente Merchtem en studiebureau Talboom nv;
Gezien het dossier nog niet in die mate gevorderd is, kunnen nog voldoende kredieten voorzien worden in het gemeentebudget;
Artikel 1
De bijgaande "Samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire en niet-prioritaire werken - gemeente Merchtem - Fluvius - Aquafin nv - Project 22.766 - Collector Breestraeten - Terlinden" tussen Aquafin nv, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar, Fluvius System Operator cv, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle en de gemeente Merchtem goed te keuren;
Artikel 2
Het bijgaand "Addendum bij de overeenkomst van 7 oktober 2020 omtrent de studie van het Aquafinproject 22.766" tussen Aquafin nv, Fluvius System Operator cv, de gemeente Merchtem en Studiebureau Talboom nv goed te keuren.
Gelet op de bepalingen opgenomen in het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gezien het perceel grond, gelegen hoek Brussegemkerkstraat-Romeinsebaan, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie G, nummer 235P, eigendom is van consoorten Van Haute;
Gelet op de omgevingsvergunning voor het het slopen van een bestaande hoeve, het verkavelen van een perceel in acht loten, vier loten voor een halfopen bebouwing, één lot voor een open bebouwing, een lot voor een tuinzone, een lot dat gevoegd zal worden bij het openbaar domein en een lot dat uit de verkaveling wordt gesloten
Gelet op het proces-verbaal van meting opgemaakt door Herwig De Smedt, landmeter-expert, op 19 mei 2020;
Gelet op het feit dat de gemeente deze strook grond wenst in te lijven om reden van openbaar nut;
Gelet op het ontwerp van akte van gratis grondafstand opgemaakt door notarissen Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen aan de hoek Brussegemkerkstraat-Romeinsebaan, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie G, deel van nummer 0351/DP0000, met een oppervlakte van zevenenzestig centiaren (67 ca),
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt voor notaris Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een perceel grond gelegen aan de Vollickstraat, kadastraal gekend als afdeling 3, sectie G, deel van nummer 0235/00P00000, met een oppervlakte van negenenvijftig centiaren (59 ca), wordt goedgekeurd.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract” een bijzonder bestek met nr. AD/OD/OPMAAK RUP/2020/71 werd opgesteld door de Aankoopdienst;
Overwegende dat deze opdracht als volgt is opgedeeld:
* Basisopdracht (Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract), raming: 55.096,41 euro exclusief btw of 66.666,66 euro inclusief 21% btw;
* Verlenging 1 (Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract), raming: 55.096,41 euro exclusief btw of 66.666,66 euro inclusief 21% btw;
* Verlenging 2 (Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract), raming: 55.096,41 euro exclusief btw of 66.666,66 euro inclusief 21% btw;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 165.289,23 euro exclusief btw of 199.999,98 euro inclusief 21% btw;
Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden;
Overwegende dat de opdracht eventueel twee maal kan verlengd worden met telkens 12 maanden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de aannemingsvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2020, op budgetcode 0200-00/2140000/BESTUUR/CBS/0/IP-2 (actie GBB) van de investeringskrediet en in het budget van de volgende jaren en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. AD/OD/OPMAAK RUP/2020/71 en de raming voor de opdracht “Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract”, opgesteld door de Aankoopdienst. De aannemingsvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De totale raming bedraagt 165.289,23 euro exclusief btw of 199.999,98 euro inclusief 21% btw;
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau;
Artikel 4
Indien de opdracht “Opmaak Ruimtelijke UitvoeringsPlannen - raamcontract” waarvoor de raming paste binnen het te voorzien budget, bij raadpleging van de mededinging het voorziene budget blijkt te overschrijden, zal het college van burgemeester en schepenen de noodzakelijke verhoging van het betrokken krediet ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad bij de eerstvolgende budgetwijziging.
Gelet op het decreet betreffende de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsleden van het Gemeenschapsonderwijs van 27 maart 1991;
Gelet op de omzendbrief PERS/2009/03 rechten en plichten van personeelsleden bij het overnemen van de onderwijsinstellingen, bij de overheveling van een vestigingsplaats of een filiaal naar een instelling van een andere inrichtende macht en bij een samensmelting van filialen tot een nieuwe instelling;
Gelet op de omzendbrief Scholengemeenschappen secundair onderwijs (SO 62) dd. 30 april 1999 (uittreding scholengemeenschap);
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur;
Aangezien er sedert juli 2020 onderhandelingen opgestart zijn met het GO in verband met een mogelijk overdracht van 't Schoolhuis;
Aangezien het gemeentebestuur van Opwijk 't Schoolhuis wenst over te dragen omdat het aanbieden van secundair onderwijs niet tot de kernopdracht behoort van een gemeente. Bovendien is de toekomst van de school meer gegarandeerd;
Vermits 't Schoolhuis zal worden opgenomen in een grotere scholengroep, kan er vanuit het GO een betere ondersteuning aangeboden worden aan de directie en de medewerkers en kan er genoten worden van de voordelen van een schaalvergroting;
Gezien de overdacht zal gebeuren per 1 september 2021 en volgens de bepalingen opgenomen dient te worden in het protocolakkoord;
Gelet op volgende bepalingen die dienen opgenomen te worden in het protocolakkoord betreffende:
De vorm van de overdracht is een overname van een school door een schoolbestuur van een ander onderwijsnet binnen het gemeenschapsonderwijs die niet gepaard gaat met een fusie;
De overheveling van een school naar een ander schoolbestuur heeft ten aanzien van het Agentschap voor onderwijsdiensten steeds uitwerking per 1 september;
Gelet op het vakbondsoverleg (ABOC) dat plaats vond op 10 maart 2021;
Gelet op de toelichting die gegeven werd aan het personeel tijdens de personeelsvergadering op 11 maart 2021;
Gezien het dossier werd toegelicht aan de Schoolraad op 17 maart 2021;
Gezien de uittreding van de gemeente Opwijk uit de Scholengemeenschap AMO besproken werd op het CASS van 17 maart 2021;
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de overname van 't Schoolhuis aan het Gemeenschapsonderwijs per 1 september 2021 en volgens de modaliteiten bepaald in het protocolakkoord;
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de uittreding van het gemeentebestuur Opwijk uit de Scholengemeenschap AMO per 1 september 2021, onder voorwaarde dat het ontslag door de andere schoolbesturen van de scholengemeenschap aanvaard wordt.
De voorbije weken vonden in Merchtem heel wat incidenten plaats die ieder van ons liever niet had gezien (vechtpartijen, vandalisme, sluiting skatepark, toenemend sluikstorten...).
We willen de ogen niet sluiten voor de veiligheidsproblematiek en we willen graag dat de gemeente actie onderneemt om een aantal specifieke probleempunten aan te pakken zoals het sluikstorten, de fietsdiefstallen, bendes die de buurt onveilig maken, problemen in en rond het skatepark.
Om er voor te zorgen dat het beleid zijn effectiviteit niet mist en er een coherent beleid gevoerd wordt doorheen de jaren, wil PRO Merchtem een preventieraad in het leven roepen. Deze raad kan dan adviezen uitbrengen en voorstellen formuleren die de veiligheid ten goede komt.
Volgende onderwerpen kunnen aan bod komen:
De preventieraad moet voor PRO Merchtem representatief zijn (alle geledingen van de bevolking) e, er moet tevens ook voldoende expertise in aanwezig zijn.
Daarom stellen wij voor om hierin vertegenwoordigers uit alle politieke partijen, de zonechef, wijkagenten, gemeenschapswacht, verenigingen die betrokken zijn bij preventiebeleid in op te nemen. Er sluiten best ook afgevaardigden van de scholen, leerlingen, jeugd (bv. skaters, jeugdraadsleden ...) en mensen die interesse hebben in veiligheid en preventie aan.
PRO Merchtem gelooft dat we enkel samen Merchtem terug aangenamer kunnen maken.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audiovisueel zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 29 maart 2021.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audiovisueel zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 29 maart 2021.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad