Het aanvullend verkeersreglement m.b.t. alle fietszones op het grondgebied van de gemeente Merchtem wordt goedgekeurd.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op het Mobiliteitsplan, goedkeuring vaststelling in zitting van de gemeenteraad d.d. 31 januari 2022;
Gelet op de beslissingen van de gemeenteraad d.d. 29 november 2021 houdende goedkeuring aanvullende verkeersreglementen m.b.t. het invoeren van fietsstraten en/of fietszones in de volgende (delen) van straten:
Gelet op de vraag van het college van burgemeester en schepenen om de snelheidszones op het grondgebied van de gemeente Merchtem te herbekijken samen met de fietsstraten en de fietszones;
Gelet op het voorstel om de onderstaande fietsstraten en/of fietszones (deels) te verwijderen:
Gelet op het voorstel om de Drielindenbaan ook te verwijderen als fietsstraat zodra het gedeelte van de OMA-route tot in Asse is afgewerkt en er een veilig alternatief is;
Gezien deze (delen) van straten na verwijdering zullen worden opgenomen in een snelheidszone;
Gelet op het voorstel om van het gedeelte van de Stationsstraat tussen overweg en Oudstrijdersstraat een nieuw stuk fietszone en dit in het kader van Plan Kopenhagen en de veilige fietsverbinding Station - Centrum;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op gemeentewegen;
Artikel 1
In Peizegem worden onderstaande (delen) van straten ingericht als fietszone;
De fietszone Drielindenbaan wordt afgebakend ter hoogte van:
N290 Brusselsesteenweg;
Jan Maervoetstraat;
Molenblock/Voetweg 63;
N211 Wolvertemsesteenweg;
De fietszone St-Guduladreef wordt afgebakend ter hoogte van:
Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden aan het begin en einde van de fietszones door het aanbrengen van de verkeersborden F111 en F113;
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement MOW.