De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs, goedgekeurd op 17 december 2010;
Gelet op het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16;
Gelet op het ontwerp van decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs 17 februari 2023 (2022-2023);
Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Overwegende dat op 30 mei 2023 het overleg in de schoolraad plaatsgevonden heeft en op 8 juni 2023 de onderhandelingen met vakorganisaties (ABOC).
Gezien beide structuren hun akkoord gaven en het gemeentebestuur het resultaat opvolgt om de schoolreglementen van de gemeentelijke technische tuinbouwschool en de gemeentelijke technische en beroepsschool aan te passen voor het schooljaar 2023-2024;
Elk schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolreglement op waarin de rechten en plichten van elke leerling worden vastgelegd;
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de
ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement dat goedgekeurd werd op 20 juni 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te
verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe
regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging KOV dient als basis voor het schoolreglement.
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook louter tekstueel worden gecorrigeerd.
De wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan de ouders/meerderjarige leerlingen, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving, de desbetreffende onderwijsdecreten en de noodzakelijke verfijningen en verduidelijkingen om de goede werking in de school te bevorderen.
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon secundair onderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2022 , wordt opgeheven;
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt vastgesteld;
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door de school duidelijk en transparant gecommuniceerd aan de ouders.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het protocol van 8 juni 2023 van het ABOC;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond de rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement werd herwerkt naar inhoud(geactualiseerd);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen
Op te heffen
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Goed te keuren
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
Artikel 4
Een afschrift te bezorgen van dit besluit te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding;
Gelet op het decreet van augustus 2021 betreffende Wijziging van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs van 27 maart 1991;
Gelet op de wet van 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op het decreet 2004 participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2011 betreffende het arbeidsreglement;
Gelet op het protocol van 08 juni 2023 (ABOC vergadering) van het afzonderlijk bijzonder comité;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet secundair onderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegen dat in het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 20 juni 2022 bij hoofdstuk 14, punt 14.3 bij artikel 182 een toevoeging werd gedaan i.v.m. een lokaal afsprakenkader deconnectie en het afsprakenkader zelf in bijlage werd toegevoegd aan het arbeidsreglement;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personeelsleden die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke secundaire scholen
op te heffen.
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke secundaire scholen
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de raad het opportuun acht om de seniorenverenigingen te ondersteunen;
Overwegende de aanvragen als bijlage bij het besluit;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget van 2023, op budgetcode 0943-00/6493000;
Enig artikel
De toelage voor 2023 voor de seniorenverenigingen wordt toegekend aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 386;
Gelet op de statuten van de vzw De Elm als bijlage bij dit besluit;
Overwegende dat de Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 13 proefprojecten voor een brede eerstelijnspraktijk heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de minister met deze projecten de samenwerking tussen huisartsen en andere zorgverleners wil bevorderen, en dat in samenspraak met het lokaal bestuur;
Overwegende dat ik het voorjaar 2022 in Vlaanderen 6 proefprojecten brede eerstelijnspraktijken van start gingen, met name in Vorselaar, Diegem, Merchtem, Wommelgem, Genk en Sint-Truiden;
Overwegende dat in Merchtem daartoe de vzw De Elm werd opgericht met als doel 'de samenwerking binnen de eerstelijnszorg te bevorderen. De vereniging kan aan alle activiteiten deelnemen, of zelf activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar belangeloze doelstellingen, met inbegrip van activiteiten van commerciële en winstgevende aard, voor zover de opbrengst hiervan integraal besteed wordt aan de doelstellingen waarvoor zij werd opgericht';
Overwegende dat de statuten zijn gewijzigd conform de nieuwe regelgeving;
De gewijzigde statuten van vzw De Elm als bijlage bij dit besluit worden goedgekeurd.
Gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand (Cultuur Noordrand) werd goedgekeurd.
Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering –Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media- waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.
Brief van de Vlaamse Overheid – Departement cultuur, jeugd, sport en media- Afdeling subsidiëren en erkennen- waarbij de werkingssubsidies t.b.v. € 100.000 van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand op 26 februari 2020 werd goedgekeurd.
Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Participatiedecreet van 18 januari 2008.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio. ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
De betrachting van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie om drempels naar vrijetijdsparticipatie (ruimer dan enkel cultuur) voor mensen in armoede weg te werken sluit perfect aan bij deze strategische uitdaging, maar is ook binnen de bredere regionale werking van het IGS een logische stap. De verkennende gesprekken naar aanloop van de oprichting van de IGS Cultuur Noordrand resulteerden in een vraag naar prioritaire aandacht voor kwetsbare bevolkingsgroepen in de Cultuurnota.
“Er gebeurt ook op dit terrein best al veel in de regio, maar er is vooralsnog geen gezamenlijke strategische gerichtheid om hier vanuit cultuur en in samenwerking met andere sectoren impactvol op in te zetten.”
Laat deze structurele samenwerking nu precies zijn wat we met het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie willen verwezenlijken. De afsprakennota RNVTP Noordrand is een subsidieaanvraag voor de creatie van een regionaal en structureel samenwerkingsverband met als doel het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede, het verbreden van het vrijetijdsaanbod en het stimuleren van vrijetijdsparticipatie.
Volgens het participatiedecreet van 18 januari 2008 bevat het lokaal netwerk volgende verplichte partners:
• Gemeentelijke diensten of dienst, bevoegd voor vrijetijd (minstens de cultuur-, jeugd- en sportdienst moeten deel uitmaken van het lokaal netwerk);
• Het OCMW;
• De vereniging van personen in armoede die actief zijn in de gemeente of bij afwezigheid van zulke partner, andere relevante organisaties die in hun werking onder meer personen in armoede hebben.
Daarnaast kunnen andere gemeentelijke diensten of andere externe leden deel uitmaken van het netwerk. Dit is echter niet verplicht.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een regionaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een armoedepartner beschikken. De in de regio aanwezige verenigingen waar armen het woord nemen volstaan voor de totaliteit van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Op basis van het positief advies van de adviesgroep (04/05/2023) en raad van bestuur (11/05/2023) Cultuur Noordrand;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen (15/06/2023);
Vlaams trekkingsrecht 3.044,00 euro en cofinanciering lokaal bestuur minstens 6.089,00 euro.
Artikel 1
Gemeente Merchtem verklaart zich akkoord om toe te treden, vanaf 2024, tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand.
Artikel 2
De Afsprakennota Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (RNVTP) Noordrand (zie bijlage) wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het budget per doelstelling/actie voor het jaar 2024 (zie excel/begroting in bijlage) wordt goedgekeurd. Deze cijfers gelden ook voor 2025.
Artikel 4
De Afsprakennota RNVTP Noordrand zal worden ingediend door IGS Cultuur Noordrand in KIOSK uiterlijk 1/10/2023. Cultuur Noordrand is jaarlijks ook verantwoordelijk voor de verantwoording.
Artikel 5
Karin Mariën, diensthoofd sociale dienst zal zetelen in het RNVTP voor de dienst welzijn en Astrid van Nierop, diensthoofd algemeen beleid vanuit de dienst vrije tijd.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 1 september 2022 houdende goedkeuring voorstelplan van de verschillende 3,5 ton zones buiten Merchtem-centrum;
Gezien in deze beslissing een nieuwe zone 1 is gecreëerd houdende invoeren tonnenmaatbeperking van 3,5 ton "Uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen" in de volgende straten:Zone Molenbaan, Huibout, Peisegemstraat, Meerstraat, deel Leireken, François Beuckelaersstraat, Benoit Ballonstraat, Middelstraat, Processiebaan, Madeliefjesstraat, Steenhuffelstraat en Steenhuffelstraat/Boskantstraat;
Gezien deze zone zal worden afgebakend aan het begin van de zone met de borden ZC21 3,5 ton met vermelding "Uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen" en aan het einde van de zone met de borden ZC21/ 3,5 ton;
Gelet op het gunstig overleg met Buggenhout om ook in zijstraat Kasteelstraat & Bouw een 3t5-zone te gaan invoeren;
Gelet op het gunstig overleg met Londerzeel;
Gelet op landbouwzone in Peizegem;
Gelet op het signalisatieplan ter verduidelijking;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op gemeentewegen;
Artikel 1
Een tonnenmaatbeperking van 3,5 ton "Uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen" wordt ingevoerd in de volgende straten: Zone Molenbaan, Huibout, Peisegemstraat, Meerstraat, deel Leireken, François Beuckelaersstraat, Benoit Ballonstraat, Middelstraat, Processiebaan, Madeliefjesstraat, Steenhuffelstraat en Steenhuffelstraat/Boskantstraat;
Artikel 2
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van de verkeersborden, aan het begin van de zone met de borden ZC21/ 3,5 ton met vermelding "Uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen" en aan het einde van de zone met de borden ZC21/ 3,5 ton, en dit ter hoogte van:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure voor aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 maart 2013 houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement aanbrengen voetgangersoversteekplaatsen op de N211 Wolvertemsesteenweg t.h.v. de Onze Lieve Vrouwstraat en op de N290 Stoofstraat t.h.v. huisnrs. 25-27;
Gelet op het addendum aan het structureel overleg tussen gemeente en AWV d.d. 21 februari 2023;
Gezien in het addendum het onderstaande is opgenomen door het AWV:
"De telling van de oversteekbewegingen over de N290 Brusselsesteenweg t.h.v. het sportcomplex zijn uitgevoerd. In het drukste uur werden 26 oversteekbewegingen geteld. In de verwachting dat dit aantal nog kan en zal toenemen, willen we hier een VOP toestaan, ook al ligt deze slechts op 50 meter van de VOP aan de Kalkovenlaan. Als de gemeente het AR hiervoor opmaakt, zal de VOP aangebracht worden. Op dat ogenblik zullen de VOP's, die nu door de fietssuggestiestroken gedeeltelijk overschilderd werden, weer vervolledigd worden. Wel hebben we begrepen dat de VOP aan de HUBO verwijderd mocht worden. Dus gaat het om de VOP's aan het kruispunt met de Mieregemstraat en met de Puursstraat.";
Gezien de VOP in de N290 Brusselsesteenweg zal worden aangebracht in het verlengde van het voetpad van de parking sportcomplex;
Gezien de VOP ter hoogte van huisnrs. 25-27 zal gesupprimeerd worden;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op een gewestweg;
Artikel 1
In de N290 Brusselsesteenweg t.h.v. huisnr. 60 wordt een voetgangersoversteekplaats aangebracht in het verlengde van het voetpad van de parking sportcomplex;
Artikel 2
In de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25 maart 2023 wordt onderstaande zin geschrapt:
"De VOP op de N290 Stoofstraat t.h.v. de huisnrs. 25-27 wordt geregulariseerd.";
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de dienstorder MOW/MIN/2010/01 van 11 januari 2010 betreffende de procedure voor aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 28 april 2008 houdende goedkeuring aanvullend verkeersreglement Wolvertemsesteenweg:
Instellen van een dubbelrichtingsfietspad langs de linkerkant vanaf het kruispunt met de Burchtlaan tot aan Wolvertemsesteenweg nr. 9;
Aanbrengen van fietsoversteek t.h.v. huisnr. 9;
Gelet op het addendum aan het structureel overleg tussen gemeente en AWV d.d. 21 februari 2023;
Gezien in het addendum het onderstaande is opgenomen door het AWV:
"VOP aan de Bleukenweg: met deze VOP willen we de fietser komende van de Burchtlaan een zo veilig mogelijke oversteek bieden om de N211 richting Wolvertem te volgen. Daarvoor hadden we besproken om de huidige VOP aan de bushalte te verplaatsen en dus te combineren. Waar de VOP nu ingetekend is, lijkt ons dat te ver van het kruispunt met de Bleukenweg, waardoor de busgebruikers er geen of uitzonderlijk gebruik van zullen maken. Ook mogelijke voetgangers uit de Bleukenweg naar de halte richting Wolvertem zullen de extra afstand naar de VOP niet doen. Een ideale oplossing ligt niet meteen voor het grijpen. Wij suggereren om de VOP aan de oostzijde van de Bleukenweg te leggen. Dat impliceert wel - en dat is zeker een nadeel van deze oplossing - dat het fietspad over de Bleukenweg dubbelrichting wordt.";
Gezien conform de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2008 het fietspad langs de linkerzijde vanaf het kruispunt met de Burchtlaan tot de Wolvertemsesteenweg huisnr. 9 al een dubbelrichtingsfietspad was;
Gezien de fietsoversteek t.h.v. huisnr. 9 door het AWV al enkele jaren geleden is verwijderd;
Gezien op deze locatie nu een VOP is;
Gezien op voorstel van het AWV het aan te raden is de VOP aan de bushalte (huisnr. 9) te verwijderen en een nieuwe VOP aan te brengen direct aan de oostzijde van de Bleukenweg;
Gezien de fietsers komende vanuit het centrum hier kunnen afstappen, oversteken en zo via de fietsoversteekplaats zich kunnen begeven naar het dubbelrichtingsfietspad van de Bleukenweg;
Gezien het einde van het dubbelrichtingsfietspad t.h.v. de nieuw aan te brengen VOP zal gesignaleerd worden met het verbodsbord C11;
Gezien het begin van het dubbelrichtingsfietspad t.h.v. de nieuw aan te brengen VOP zal gesignaleerd worden met het gebodsbord D7;
Gezien het aan te raden is de gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2008 volledig op te heffen en de maatregel m.b.t. het dubbelrichtingsfietspad op te nemen in deze nieuwe beslissing;
Gelet op het signalisatieplan ter verduidelijking;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen betrekking hebben op een gewestweg;
Artikel 1
In de N211 Wolvertemsesteenweg wordt de bestaande voetgangersoversteekplaats t.h.v. huisnr. 9 verplaatst naar de oostzijde van de Bleukenweg, juist voorbij de fietsoversteekplaats van de Bleukenweg in de voorrang;
Het fietspad langs de linkerzijde vanaf het kruispunt met de Burchtlaan tot aan de nieuw aan te brengen VOP in de N211 Wolvertemsesteenweg, juist voorbij de Bleukenweg, wordt ingesteld als dubbelrichtingsfietspad;
Artikel 2
Het begin van het dubbelrichtingsfietspad t.h.v. de nieuw aan te brengen VOP zal gesignaleerd worden met het gebodsbord D7;
Het einde van het dubbelrichtingsfietspad t.h.v. de nieuw aan te brengen VOP zal gesignaleerd worden met het verbodsbord C11;
Artikel 3
De gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2008 wordt opgeheven;
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 266 en 267;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen), en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “STUDIEOPDRACHT: NIEUWBOUW GBS DE PLATAAN” wordt geraamd op 1.126.805,00 euro exclusief btw of 1.363.434,05 euro inclusief 21% btw;
Overwegende dat deze raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Gelet op de aankondiging van opdracht 2022/S 210-603398 op 31 oktober 2022 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie;
Gelet op het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 2 februari 2023 betreffende de goedkeuring van de kwalitatief geselecteerde kandidaten:
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2023 betreffende de goedkeuring van de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Overwegende dat de offertes het bestuur ten laatste op 15 mei 2023 dienden te bereiken;
Overwegende dat de verbintenistermijn van 180 kalenderdagen eindigt op 11 november 2023;
Overwegende dat 3 offertes werden ontvangen :
Gelet op de mondelinge presentatie van de offertes op 8 juni 2023 door de inschrijvers, en de beoordeling ervan door de gunningscommissie (samengesteld uit vertegenwoordigers van bestuur, diensten, school en Haviland - Cel Gemeentelijke Bouwwerken);
Gelet op het verslag van nazicht van de offertes van 6 juli 2023, opgesteld door Haviland - Cel Gemeentelijke Bouwwerken;
Overwegende dat de gunningscommissie onder begeleiding van Haviland - Cel Gemeentelijke Bouwwerken voorstelt om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de gunningscriteria), zijnde TM ZAMPONE-ARK, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek, tegen een ereloonpercentage van 9,4%;
Gelet op de raming voor de totale kostprijs van het project (exclusief btw en erelonen), zijnde 10.326.600,30 euro exclusief btw of 10.946.196,32 inclusief btw;
Gezien het ereloon voor de studieopdracht aldus kan geraamd worden op 970.700,40 euro exclusief btw of 1.174.547,40 euro inclusief btw;
Gelet op de vraag van de Aankoopdienst aan de Financieel directeur voor het nodige visum voor de gunning van de opdracht;
Gelet op het antwoord van de Financieel directeur met de mededeling :
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 266 en 267 met de volgende bepaling :
Als de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad.
De verbintenis kan pas worden aangegaan nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van die beslissing van het college van burgemeester en schepenen;
Gezien het College van Burgemeester en Schepenen van mening is dat de studieopdracht "Nieuwbouw GBS De Plataan" dringend dient gegund te worden en dat de nodige kredieten hiervoor dienen voorzien te worden in de meerjarenplan-aanpassing;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 augustus 2023 houdende: overrulen beslissing Financieel directeur betreffende de opdracht ‘Studieopdracht "Nieuwbouw GBS De Plataan"- Goedkeuring gunning;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien dienen te worden in het meerjarenplan;
De gemeenteraad neemt – in het kader van de Studieopdracht "Nieuwbouw GBS De Plataan" : Goedkeuring gunning – kennis van de gemotiveerde beslissing van de Financieel directeur om geen visum te verlenen en de gemotiveerde Collegebeslissing van 3 augustus 2023 houdende overrulen beslissing Financieel directeur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het proces-verbaal van meting en afpaling opgemaakt door Hans Van den Eynde, landmeter-expert, op 30 december 2022;
Gelet op het feit dat de gemeente deze strook wenst in te lijven om reden van openbaar nut;
Gezien er voor het perceel grond gelegen Brusselsesteenweg-Kasteelstraat een omgevingsvergunning werd aangevraagd (2022/68) en in deze omgevingsvergunning werd opgelegd dat de werkzaamheden pas kunnen starten nadat de strook grond tussen de huidige en ontworpen rooilijn gratis aan de gemeente werd afgestaan;
Gelet op het ontwerp van akte van gratis grondafstand opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de Kasteelstraat, gekadastreerd onder sectie I, deel van nummer 364 L P0000;
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de Kasteelstraat, gekadastreerd onder sectie I, deel van nummer 364 L P0000 met een oppervlakte van 17 ca, wordt goedgekeurd.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 28 augustus 2023.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad