De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op de wet betreffende de politie van het wegverkeer van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Gelet op boek XIX “schulden van de consument” van het Wetboek Economisch Recht (WER);
Gelet op de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties en latere wijzigingen, art 5, lid 2;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap en latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008, aangevuld bij decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de goedkeuring van het aanvullend verkeersreglement Merchtem-centrum - invoeren parkeren met een beperkte parkeerduur 30min, 60min en 120min op verschillende locaties in de bebouwde kom Merchtem-centrum vanaf 3 januari 2022;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 houdende retributie op het kortparkeren;
Overwegende dat de wet van 3 mei 2023 een nieuw boek XIX “schulden van de consument” toevoegt aan het Wetboek Economisch Recht (WER);
Overwegende dat dit nieuwe boekdeel de procedures voor het minnelijk innen van schulden die ontstaan zijn door betalingsachterstanden bij consumenten behandelt en dat het noodzakelijk is om onze procedure aan te passen aan de nieuwe regelgeving;
Overwegende dat er voor bedrijven en voor buitenlandse nummerplaathouders een langere opzoekperiode en doorlooptijd van de dossiers noodzakelijk is;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Artikel 1
In het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 houdende retributie op het kortparkeren wordt de derde alinea van artikel 6 opgeheven.
Artikel 2
Aan het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2021 houdende retributie op het kortparkeren wordt volgend artikel 6bis toegevoegd:
"Artikel 6bis
Aanmaningen en invorderingen met betrekking tot onbetaald gebleven retributies gebeuren overeenkomstig de wijze en de tarieven zoals hierna bepaald.
De retributie die niet betaald wordt volgens de richtlijnen vermeld staande op de retributieheffing (afgeleverd door de parkeerwachter op de wagen, of toegestuurd per post) volgt de minnelijke aanmaningsprocedure (hetzij B2B, hetzij B2C), met administratieve kosten ten laste van de wanbetaler:
De gevorderde verwijlintresten worden gerekend vanaf de ingebrekestelling op de nog te betalen som tegen de referentie-intrestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in art 5, lid 2 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betaalachterstand bij handelstransacties (zie ook: Art XIX.4, 1° WER)."
Artikel 3
Het gecoördineerd reglement van de retributie op het kortparkeren als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Dit gemeenteraadsbesluit treedt in werking met ingang van 1 februari 2024.
Artikel 5
Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 25 maart 2003 tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
Gelet op het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten, zoals gewijzigd;
Gelet op de omzendbrief van 8 december 2023 houdende implementatie elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 houdende wijziging op de retributie op het afleveren van administratieve stukken (2020-2024), zoals gewijzigd;
Overwegende dat de aanmaakkosten voor identiteitskaarten bepaald worden door de FOD Binnenlandse zaken;
Overwegende dat vreemdelingen onder de 12 jaar die in België legaal verblijven nu ook, net zoals Belgen (kids-ID), een elektronische kaart kunnen aanvragen (niet verplicht);
Overwegende dat deze aanvragen mogelijk zijn vanaf 15 januari 2024;
Overwegende dat in de omzendbrief van 8 december 2023 de kostprijs van de nieuwe elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar wordt meegedeeld;
Artikel 1
In artikel 3 van het gemeenteraadsbesluit van 28 september 2020 houdende wijziging op de retributie op het afleveren van administratieve stukken (2020-2024) worden volgende wijzigingen aangebracht:
Artikel 2
De gecoördineerde versie van de retributie op het afleveren van administratieve stukken (2020-2024) als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd;
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 februari 2024 en wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Gelet op de grondwet, inzonderheid artikel 170;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012;
Gelet op het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, zoals gewijzigd, hierna afgekort als DGPB;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende coördinatie van de decreetgeving op de ruimtelijke ordening (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening - VCRO), zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid (Vlaamse Codex Wonen van 2021), zoals gewijzigd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2019 houdende gemeentelijke activeringsheffing (2020-2024);
Overwegende dat de gemeente het wenselijk acht om potentiële woonlocaties vrij te maken en om grondspeculatie tegen te gaan;
Overwegende dat het wenselijk is om realiseerbare onbebouwde gronden en onbebouwde kavels te activeren in de gemeente;
Overwegende dat de invoering van een activeringsheffing de gemeente toelaat om de eigenaars van die gronden en kavels daartoe aan te sporen;
Overwegende dat het aangewezen is om de uiterste termijn van aangifte uitdrukkelijk te vermelden in het reglement;
Artikel 1
In artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2019 houdende gemeentelijke activeringsheffing (2020-2024) worden volgende wijzigingen aangebracht:
Artikel 2
De gecoördineerde versie van de gemeentelijke activeringsheffing (2020-2024) als bijlage bij dit besluit wordt goedgekeurd;
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 februari 2024 en wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Bijgevoegd de mail van Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling lokale financiën, m.b.t. de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 6 2020 2025.
Ter kennis genomen.
Ter kennis genomen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gezien de gemeente Kampenhout een raamovereenkomst heeft voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijhorende hardware/software. Door in te tekenen op deze overeenkomst kan gemeente Merchtem aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering;
Gezien de gemeente Merchtem voor de aankoop van hardware en software en/of gebruik wenst te maken van de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering via deze raamovereenkomst, waardoor:
Gezien – conform de bepalingen van het betreffende bijzonder bestek – de percelen werden toegewezen aan de volgende gespecialiseerde ondernemingen:
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het jaar 2024 en de volgende jaren van het meerjarenplan;
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om in te stappen in de opdracht “Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software”;
Artikel 2
De gemeenteraad neemt hierbij kennis dat de opdracht “Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software”, werd toegewezen aan de volgende gespecialiseerde ondernemingen:
Artikel 3
De looptijd van de raamovereenkomst van de opdracht bedraagt vier jaar.
Gelet op de hieronder vermelde Wetten, Koninklijke en Ministeriële Besluiten, Decreten en Algemene Reglementen:
Gezien het bestuur de intentie heeft om een "beweegbank" te plaatsen in Lombardenveld;
Gezien hiervoor een beroep kan worden gedaan op SportVlaanderen als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst “Beweegbank” op basis van een vereenvoudigde aankoopprocedure;
Gezien deze raamovereenkomst een looptijd heeft van 4 jaar en afloopt in mei 2027;
Gezien SportVlaanderen deze raamovereenkomst gegund heeft - op basis van de gunningscriteria aan de volgende gespecialiseerde onderneming Ipitup vzw, Varentstraat 33 te 3118 Werchter;
Gezien er voor dit project de nodige subsidies werden toegekend;
Het gemeentebestuur zal beroep doen op SportVlaanderen als opdrachtencentrale voor afname van de raamovereenkomst “Beweegbank”;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a en d;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gezien Aquafin in het kader van haar opdracht het project 21711 – ‘Aanvoerleiding KWZI Peizegem’ wenst te realiseren, zijn alle betrokken partijen geconsulteerd naar interfererende initiatieven.
Gezien alle partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en het project conform een vooropgestelde timing dient gerealiseerd te worden.
Overwegende dat de kredieten voor deze opdracht worden voorzien in de meerjarenplanning van het desbetreffende jaar;
Artikel 1
Gemeente Merchtem verklaart dat op basis van een overleg tussen de mogelijk betrokken partijen een geïntegreerd projectplan werd opgemaakt. Dit geïntegreerd projectplan is gevoegd in bijlage en maakt integraal deel uit van de engagementsverklaring.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen:
Artikel 2
Gemeente Merchtem engageert zich om het project conform het geïntegreerd projectplan te realiseren en het vastgelegde tijdspad te helpen realiseren en hiervoor tijdig alle beslissingen te nemen en de nodige procedures tijdig op te starten en te doorlopen.
Gemeente Merchtem engageert zich ook om tijdig de nodige acties te nemen om de nodige budgetten te voorzien binnen de gestelde raming en timing.
Een partij die zich bij de start van het project niet engageert om te participeren, kan enkel nog maar toetreden tot het project indien alle partijen hiermee akkoord gaan en de later toetredende partij zich houdt aan het vastgelegde tijdspad. Bovendien gaat deze door het later intreden impliciet akkoord met alle in het project genomen beslissingen en engagementen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op de algemene verordening gegevensbescherming (AFG, GDPR);
Gelet op het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8 § 1;
Gelet op het protocol voor de elektronische uitwisseling van personeelsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Merchtem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform;
Gelet dat het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) als doel heeft alle informatie rond handhaving te centraliseren, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken instanties en autoriteiten;
Gelet dat de aansluiting gefaseerd zal gebeuren en een aantal verplichtingen meebrengt;
Gelet op het advies van de DPO als bijlage bij dit besluit;
Overwegende dat de verplichting tot aansluiting van kracht zal gaan op 25 maart 2024;
Overwegende dat na deze datum de documenten digitaal zullen worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen;
Artikel 1
Het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens - als bijlage - tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente in kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) wordt goedgekeurd;
Artikel 2
Het college van burgmeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Merchtem de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Merchtem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
| Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
| Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
65 EUR, incl. BTW |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Merchtem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Merchtem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Merchtem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Merchtem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 29 januari 2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing houdende goedkeuring van het wegenistracé in het kader van het BPA Puursstraat fase 1, goedgekeurd op 28 april 2014;
Gelet op de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd aan VG Projects en bvba Belium voor het aanleggen van wegenis en riolering, het graven van een infiltratiegracht en infiltratiebekken en het bouwen van een uitstroomconstructie aan de Grote Molenbeek, op 17 juli 2014 (dossiernummer: 2014/54);
Gelet op het feit dat de wegenis dient ingelijfd te worden bij het openbaar domein;
Gelet op de collegebeslissing van 11 april 2019 houdende wegenis- en rioleringswerken verkaveling "Puursstraat" (Molenblock) - goedkeuring voorlopige oplevering;
Gelet op het ontwerp gratis grondafstand voor openbaar nut en overname riolering-nutsvoorzieningen, opgemaakt door notarissen Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de kosteloze overdracht van een perceel grond zijnde de wegzate, genaamd Molenblock, gekadastreerd onder afdeling 2, sectie H, nummer 577 F P0000;
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door notarissen Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de kosteloze overdracht van een perceel grond zijnde de wegzate, genaamd Molenblock, gekadastreerd onder afdeling 2, sectie H, nummer 577 F P0000, met een oppervlakte van 33a67ca, wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 293;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 houdende aanstelling schatter van onroerende goederen i.v.m. de schatting van de waarde van twee niet bebouwde percelen grond gelegen te Brusselsesteenweg kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nrs. 254V en 233F;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 november 2023 houdende aanstelling schatter van onroerende goederen i.v.m. de schatting van de waarde van een bebouwd perceel gelegen te Dorpstraat 42 kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nr. 263M3;
Gelet op de schattingsverslagen van 5 januari 2024, als bijlagen bij dit besluit, opgesteld door Herwig De Smedt, landmeter-expert;
Overwegende dat de twee niet bebouwde percelen grond gelegen te Brusselsesteenweg zn., kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nrs. 254V en 233F, eigendom zijn van de gemeente Merchtem;
Overwegende dat het bebouwd perceel gelegen Dorpstraat 42, kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nr. 263M3, eigendom is van de Aartsbisschoppelijke Colleges en Gestichten van de provincie Vlaams-Brabant, Wollemarkt 15 te 2800 Mechelen;
Overwegende dat het Vrij Katholiek Onderwijs van de gemeente Merchtem over een erfpachtrecht beschikt op het bebouwd perceel gelegen Dorpstraat 42, kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nr. 263M3;
Overwegende dat het Vrij Katholiek Onderwijs van de gemeente Merchtem op zoek is naar een nieuwe, meer geschikte en veiligere locatie voor haar vrije basisschool Rinkeling, momenteel gevestigd Dorpstraat 42, en dat ze hiervoor een ruimtebehoefte van 55 are 65 ca heeft;
Overwegende dat de gemeente een uitbreiding van haar parking voorziet ter hoogte van de Brusselsesteenweg zn. op haar gronden kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nrs. 254V, 233F en 262M, maar hiervoor maar over een gedeelte van de grond dient te beschikken, waardoor er nog een oppervlakte van meer dan 55 are 65 ca beschikbaar blijft;
Overwegende dat de gemeente bezig is met de opmaak van RUP Fragmenten Brussegem, waarbij haar gronden kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nrs. 254V en 233F, (deels) zullen omgezet worden naar zone voor gemeenschapsvoorzieningen;
Overwegende dat de gemeente een deel van haar grond (55 are 65 ca) kan ruilen met de bebouwde grond, hierboven vermeld, waar zich de site van vrije basisschool Rinkeling bevindt, zodanig dat op deze grond een nieuw schoolgebouw kan opgericht worden;
Overwegende dat deze transactie zonder concurrentie verloopt, maar dat deze ruil de mogelijkheid is om aan de behoeften van de school te voldoen, waardoor deze een kwalitatiever schoolgebouw in een veiligere omgeving kunnen oprichten, hetgeen ten goede komt aan de inwoners van de gemeente;
De ruil van bovenbeschreven onroerende goederen geschiedt zonder opleg, gelet op de twee schattingsverslagen en de vereiste oppervlakte voor de school;
Alle kosten verbonden aan deze ruil zijn ten laste van beide partijen;
Artikel 1
De raad keurt de princiepsbeslissing, om het bebouwd perceel gelegen Dorpstraat 42 kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nr. 263M3, eigendom van de Aartsbisschoppelijke Colleges en Gestichten van de provincie Vlaams-Brabant, te ruilen voor een deel, zijnde 55 are 65 ca, van twee niet bebouwde percelen grond gelegen te Brusselsesteenweg kadastraal gekend als Merchtem afdeling 3, sectie H, nrs. 254V en 233F, eigendom van de gemeente Merchtem, goed;
Artikel 2
De in artikel 1 vermelde ruil geschiedt zonder opleg;
Artikel 3
De kosten verbonden aan deze ruil zijn ten laste van beide partijen;
Artikel 4
Deze ruil gebeurt om reden van openbaar nut;
Artikel 5
Notarissen Podevyn-Tack, Spiegellaan 27 te 1785 Merchtem worden gelast met de opmaak van de notariële akte van deze ruil, waarna de ontwerpakte zal voorgelegd worden aan de raad.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad