De voorzitter opent de zitting op 26/08/2024 om 21:11.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de notulen goed.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Binnen de eerstelijnszone AMALO zetten we, samen met de partners van het CAW & de sociale diensten van de mutualiteiten in op het GBO-project (Geïntegreerd Breed Onthaal).
Het GBO zorgt ervoor dat mensen zonder omwegen bij de juiste hulp belanden.
Het GBO wil iets doen aan onderbescherming en nauw aansluiten bij de vragen en noden van mensen. Het project is gericht op twee belangrijke doelstellingen:
● 1. het realiseren van een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening
● 2. het tegengaan van onderbescherming
Een belangrijke subsidievoorwaarde binnen het project, en uiteraard een belangrijk kernbegrip is gebruikersparticipatie. Dit zowel in het ontwikkelen, implementeren, evalueren en eventueel bijsturen van het samenwerkingsverband GBO. Daarnaast ook participatie van de gebruiker in het eigen hulpverleningstraject.
Met de partners van het GBO van de Eerstelijnszone AMALO werd op 14 januari 2020 een GBO-project ingediend bij de Vlaamse Overheid voor 2020-2025, het werd goedgekeurd op 26 mei 2020.
Gedurende de periode van het project wordt jaarlijks een subsidie ontvangen door Asse (als penhouder) van 25.000 euro.
Bij deze projectaanvraag werd gekozen voor een focus op de doelgroep van kwetsbare gezinnen met jonge kinderen, het coördineren hiervan lag bij Huis van het Kind Asse.
Van 2020 tot 2023 werd besloten om, naast coördinatie en opstart van het project en nauwere samenwerking met alle partners, sterk in te zetten op de uitrol en integratie van de outreachende werking VISIT in de 5 gemeenten, waarbij jaarlijks een personeelsbudget van 10 000 euro voorzien werd voor de taken die hierbij kwamen kijken.
Intussen loopt het project in de 5 gemeenten.
Daarnaast wordt het takenpakket binnen het GBO steeds breder.
Er wordt naar de GBO’s gekeken voor een aanmeldings- en doorverwijzingsprocedure voor alle kwetsbare doelgroepen (niet meer de focus op één doelgroep, zoals ten tijde van onze aanvraag), er is een verplichte samenwerking met VDAB in kader van Gespecialiseerde Trajectbegeleiding van moeilijk toeleidbaren naar de arbeidsmarkt,…
Daarom is de coördinatie vanuit Huis van het Kind niet langer het meest ideale scenario.
Aangezien geen enkele andere partner uit de samenwerking de coördinerende rol op zich kon nemen, en aangezien de Welzijnskoepel West-Brabant al medewerkers heeft die GBO-projecten coördineren, werd bevraagd op zij deze rol op zich kunnen nemen.
Op die manier hebben we een neutrale partner die alle lokale besturen, CAW en sociale diensten van de mutualiteiten kan ondersteunen.
Daarnaast heeft de welzijnskoepel al veel expertise opgebouwd in kader van GBO en hebben zij heel wat tools ter beschikking die kunnen ingezet worden in onze ELZ. Zowel naar inhoudelijke werking, samenwerking, netwerking, …
Daarom wordt voorgesteld om vanuit GBO AMALO een samenwerkingsovereenkomst (als bijlage) aan te gaan met de welzijnskoepel, voor 1/5 VTE.
Door het wegvallen van de personeelskosten die verbonden waren aan de opstart van de VISIT-werking, houdt dit geen extra kosten in, maar is het een verschuiving van deze middelen.
De subsidies blijven toereikend om de volledige werking GBO te garanderen.
De samenwerkingsovereenkomst, als bijlage, met de Welzijnskoepel West-Brabant voor de coördinatie van de GBO-projecten door 1/5 VTE vanuit de Welzijnskoepel West-Brabant wordt goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend om beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur, aangeboden via de “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Gelet op artikel 78, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de gespecialiseerde onderneming Dustin Belgium nv, met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien zijn in het meerjarenplan;
Artikel 1
Het OCMW Merchtem doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur, aangeboden via de “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23);
Artikel 2
Het Vast Bureau OCMW wordt belast met de uitvoering.
Goedkeuring wordt verleend voor het instappen van de gemeente Merchtem in het "Raamcontract Intradura: Inzameling van gemeentelijk restafval(bedrijfsafval) periodiek en tijdelijke opdrachten";
Gelet op artikel 78, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de wetgeving omtrent sortering bedrijfsafval sinds 1-1-2023 strenger is geworden en de ophaling en registratie ervan, specifiek en niet compatibel met huishoudelijk afval;
Overwegende dat het afval van gemeentelijke diensten, scholen, organisaties en evenementen, bedrijfsafval is;
Overwegende dat Intradura bij gemeenten nog rolcontainers restafval gaat ledigen. Dit in 11 gemeenten. In totaal gaat dit over zo’n 143 rolcontainers restafval;
Overwegende dat Intradura deze niet langer volgens de nieuwe wetgeving kan ophalen, verwerken en registreren;
Overwegende dat de dienst afvalpreventie, Intradura vorig jaar het beleid gemeentelijke bedrijfsafval bij haar vennoten heeft onderzocht;
Overwegende dat de dienst afvalpreventie na dit onderzoek en na aftoetsing met haar vennoten op het overleg van de dienst in september en december 2023, de nieuwe rol van Intradura heeft gedefinieerd;
Overwegende dat Intradura op operationeel vlak een extra inspanning wil kunnen aangaan inzake de aparte DIFTAR- inzameling van zwerfvuilstromen;
Overwegende dat voorgesteld werd de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat goedkeuring werd verleend met de voorgestelde ondersteuning door Intradura en de opdracht werd gegeven om de beschreven raamovereenkomst op te stellen en in de markt te zetten op de Raad van Bestuur van Intradura van 18 januari 2024;
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van Intradura van 23 mei 2024 houdende goedkeuring om de opdracht toe te kennen aan het bedrijf Traflux bv, Europark 1003 te 3530 Houthalen, voor 4.445,65 euro (exclusief btw) voor het periodiek inzamelen van het restafval in rolcontainers dat vrijkomt bij de gemeentelijke diensten en non-profit organisaties die de goedkeuring hebben van hun gemeente, alsook het uitvoeren van tijdelijke inzamelingsopdrachten van restafval op tijdelijke locaties zoals bijvoorbeeld tijdelijke sport- en jeugdactiviteiten en andere gemeentelijke evenementen;
Gezien Intradura in deze louter als dossierbeheerder zal handelen en ondersteuning bieden bij de opstart van dit raamcontract. De gegunde verwerker zal binnen dit raamcontract rechtstreeks met de klant (gemeente of instelling) communiceren en factureren;
Gezien de opdracht een looptijd heeft van drie jaar met ingang van 01/07/2024 om te eindigen op 30/06/2027. De opdracht kan evenwel stilzwijgend en eenmalig met één jaar verlengd worden aan dezelfde voorwaarden overeenkomstig artikel 57, tweede lid van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016, dit behoudens andersluidende aangetekende zending van de opdrachtgever uiterlijk drie maanden vóór het einde van de initiële opdracht;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien zijn in het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend voor het instappen van het OCMW Merchtem in het "Raamcontract Intradura: Inzameling van gemeentelijk restafval(bedrijfsafval) periodiek en tijdelijke opdrachten";
Artikel 2
Het Vast Bureau OCMW wordt belast met de uitvoering.
De raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de verkoop goed van de woning gelegen Gasthuisstraat 18.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gezien de woning met loods gelegen Gasthuisstraat 18, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 25G, eigendom is van het OCMW Merchtem;
Gelet op de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 maart 2023 houdende goedkeuring verkoop van een woning met loods gelegen Gasthuisstraat 18 en een woning gelegen Gasthuisstraat 20;
Gezien tijdens de tekoopstelling online en de sluiting van de biedingen op dinsdag 31 oktober 2023, werd vastgesteld dat er geen bod werd uitgebracht op voorschreven onroerend goed en deze woning met loods niet verkocht werd;
Gezien deze woning ondertussen reeds geruime tijd leegstaat en het bijgevolg aangewezen is om deze opnieuw te koop aan te bieden via de procedure Biddit;
Overwegende dat hiervoor opdracht zal gegeven worden aan notarissen Podevyn-Tack ingevolge hun aanstelling als notaris;
Gelet op het proces-verbaal van schatting opgemaakt door Marc Geerts, landmeter-expert op 7 februari 2023;
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist dat de woning met loods gelegen Gasthuisstraat 18, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 25G, te koop zal aangeboden worden via de procedure Biddit;
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de algemeen directeur en de burgemeester mandaat te geven om het hoogste bod te aanvaarden.
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2024 om 21:30.
Namens de raad voor maatschappelijk welzijn,
Namens Raad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn