De voorzitter opent de zitting op 26/08/2024 om 19:59.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs, goedgekeurd op 17 december 2010;
Gelet op het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16;
Gelet op het ontwerp van decreet over de Vlaamse toetsen in het onderwijs 17 februari 2023 (2022-2023);
Overwegende dat de beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Overwegende dat op 4 juni 2024 het overleg in de schoolraad plaatsgevonden heeft en op 6 juni 2024 de onderhandelingen met vakorganisaties (ABOC).
Gezien beide structuren hun akkoord gaven en het gemeentebestuur het resultaat opvolgt om de schoolreglementen van de gemeentelijke technische tuinbouwschool en de gemeentelijke technische en beroepsschool aan te passen voor het schooljaar 2024-2025;
Elk schoolbestuur maakt voor elk van zijn scholen een schoolreglement op waarin de rechten en plichten van elke leerling worden vastgelegd;
Het schoolreglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de
ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement dat goedgekeurd werd op 28 augustus 2023 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te
verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe
regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging KOV dient als basis voor het schoolreglement.
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook louter tekstueel worden gecorrigeerd.
De wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan de ouders/meerderjarige leerlingen, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving, de desbetreffende onderwijsdecreten en de noodzakelijke verfijningen en verduidelijkingen om de goede werking in de school te bevorderen.
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon secundair onderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 augustus 2023 , wordt opgeheven;
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt vastgesteld;
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door de school duidelijk en transparant gecommuniceerd aan de ouders.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
Gelet op het overleg binnen de schoolraad van 4 juni 2024;
Gelet op het protocol binnen het ABOC van 6 juni 2024;
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad van 20 juni 2022, wordt opgeheven;
Artikel 2
De hierbij gevoegde schoolreglementen wordt vastgesteld;
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het protocol van 6 juni 2024 van het ABOC;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond de rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat het bestaand arbeidsreglement goedgekeurd d.d. 28 augustus 2023 in zijn geheel werd herwerkt en dit zowel naar vorm als naar inhoud (geactualiseerd);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen:
op te heffen;
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen:
goed te keuren;
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen;
Artikel 4
Een afschrift te bezorgen van dit besluit te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 23 november 2023 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS);
Gelet op
Gelet op de beslissing van de federale regering op 28 april 2006, om de mogelijkheden tot opleggen van administratieve sancties uit te breiden voor een betere bestrijding van verschillende overlast in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van jeugdcriminaliteit;
Gezien de regering derhalve een voltijdse bemiddelaar ter beschikking stelt van de steden en gemeenten van het gerechtelijke arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde (Uitgezonderd de 19 Brusselse gemeenten), voor een vlottere implementering van de bemiddelingsprocedure in kader van de gemeentelijke administratieve sancties;
Gezien de gemeente Merchtem voorziet in administratieve sancties tegen inbreuken op hun reglementen en verordeningen, zoals bepaald door bovengenoemde wet en bovendien een bemiddelingsprocedure voorziet in het kader van administratieve sancties;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 23 juni 2016 betreffende goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Vilvoorde en de gemeente Merchtem, inzake de bemiddelingsprocedure bij gemeentelijke administratieve sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit;
Gezien deze samenwerkingsovereenkomst ingaat op het ogenblik dat de gemeente Merchtem zich akkoord heeft verklaard om deel te nemen aan het project en geldig is voor de duur van het project;
Gezien deze samenwerkingsovereenkomst voorgaande overeenkomsten inzake de bemiddelingsprocedure bij gemeentelijke administratieve sancties vervangt;
Gelet op de collegebeslissing van 18 juli 2024 betreffende samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Vilvoorde en de gemeente Merchtem inzake de bemiddelingsprocedure bij gemeentelijke administratieve sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t. de jeugdcriminaliteit;
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Vilvoorde en de gemeente Merchtem inzake de bemiddelingsprocedure bij gemeentelijke administratieve sancties, in het kader van het veiligheidsbeleid en de aanpak van de federale regering m.b.t de jeugdcriminaliteit;
Artikel 2
Deze samenwerkingsovereenkomst vervangt eerdere samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de bemiddelingsprocedure bij gemeentelijke administratieve sancties;
Artikel 3
Het diensthoofd mobiliteit en integrale veiligheid wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de gemeente Merchtem bij de bemiddelingsgesprekken;
Artikel 4
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone AMOW, de procureur des konings van Halle-Vilvoorde en de personen die door de gemeenteraad werden aangesteld voor vaststelling van overtredingen op de gemeentereglementen.
Gelet op de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 maart 2023 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de goedgekeurde politieverordening POV/190/2022 d.d. 3 augustus 2022 houdende goedkeuring creëren 2 laad- en loszones tussen 9 uur en 11 uur in Krekelendries en Nieuwstraat, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag;
Gezien er momenteel in de Nieuwstraat langs de zijde van de pare huisnrs. en in de Krekelendries vanaf huisnr. 2 tot parking Krekelendries, nog te vaak wordt geleverd op de rijweg en er te weinig gebruik wordt gemaakt van de voorziene laad- en loszones in de Nieuwstraat t.h.v. huisnrs. 13 en 15 en in de Krekelendries t.h.v. huisnrs. 9 en 11;
Gezien door deze leveringen vanop de rijweg het doorgaand verkeer te vaak stropt;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om in de Nieuwstraat langs de zijde van de pare huisnrs. en in de Krekelendries vanaf huisnr. 2 tot parking Krekelendries een stilstaan- en parkeerverbod in te voeren, van maandag t.e.m. zaterdag van 7 uur tot 19 uur;
Gelet op het definitief verslag van het overleg tussen het AWV en gemeente Merchtem d.d. 29 februari 2024, punt g.;
Gezien het AWV geen bezwaar heeft tegen deze voorgestelde verkeersmaatregels;
Gezien dit gesignaleerd zal worden met de parkeerverbodsborden E3 met onderborden GV "VAN MAANDAG TOT EN MET ZATERDAG" en "VAN 7 TOT 19u";
Gezien de laad- en loszones nog ter goedkeuring moeten voorgelegd worden aan de gemeenteraad;
Gezien het in eerste instantie de bedoeling was om deze laad- en loszones op te nemen in het aanvullend reglement d.d. 27 november 2023 m.b.t. het kortparkeren;
Gezien dit nog niet is gebeurd;
Gezien dit gesignaleerd zal worden met de parkeerverbodsborden E1 met onderborden GV "MA-DI-DO-VR" en "VAN 9 TOT 11u";
Artikel 1
In de Nieuwstraat langs de zijde van de pare huisnrs. en in de Krekelendries vanaf huisnr. 2 tot parking Krekelendries wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd, van maandag t.e.m. zaterdag van 7 uur tot 19 uur;
Deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden met de parkeerverbodsborden E3 en onderborden GV "VAN MAANDAG TOT EN MET ZATERDAG" en "VAN 7 TOT 19u":
Artikel 2
In de Krekelendries en de Nieuwstraat worden 2 laad- en loszones gecreëerd d.m.v. het invoeren van een parkeerverbod en dit op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9 uur tot 11 uur;
Deze verkeersmaatregel zal gesignaleerd worden met de parkeerverbodsborden E1 en onderborden GV "MA-DI-DO-VR" en "VAN 9 TOT 11u";
Artikel 3
POV/190/2022 d.d. 3 augustus 2022 houdende goedkeuring creëren 2 laad- en loszones tussen 9 uur en 11 uur in Krekelendries en Nieuwstraat, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag wordt opgeheven;
Artikel 4
Deze beslissing wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het departement MOW.
Gelet op artikel 41van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Het oudercomité Ten Bos wenst een tuinhuis te schenken ter waarde van 2.199€.
Dit zal gebruikt worden als berging voor het speelgoed van de speelplaats.
Overwegende dat het oudercomité Ten Bos een tuinhuis schenkt ten behoeve van de kinderen van de gemeentelijke basisschool Ten Bos;
Overwegende dat het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om schenkingen definitief te aanvaarden;
Artikel 1
De schenking door het oudercomité Ten Bos van 1 tuinhuis (waarde 2.199,-euro) aan de gemeentelijke basisschool Ten Bos, wordt aanvaard.
Artikel 2
Deze beslissing wordt overeenkomstig artikel 285 van het DLB opgenomen op de lijstbesluiten en bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente.
Gelet op artikel 37 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur; in het bijzonder artikel 243;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van de commissie financiën dd. 21 augustus 2024, houdende goedkeuring jaarrekening 2023 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 12 augustus 2024, houdende advies jaarrekening 2023 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Gelet op de notulen van de Raad van Bestuur d.d. 26 augustus 2024, houdende vaststelling van de jaarrekening 2023 Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem;
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van het AGB Merchtem wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de provinciegouverneur verzonden.
Gelet op de organisatie van de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 194;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 2006 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten;
Gelet op het akkoord van de verschillende politieke fracties van de gemeenteraad op 11 juni 2024;
Artikel 1
In dit besluit wordt verstaan onder verkiezingsaffiches: alle affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, opschriften en plakbriefjes die bestemd zijn voor de lokale en provinciale verkiezingen;
Artikel 2
Er worden door de gemeente geen openbare aanplakborden voorzien voor de lokale verkiezingen;
Artikel 3
Op privéterreinen kunnen verkiezingsaffiches worden aangebracht rekening houdende met de geldende regelgeving hieromtrent (stedenbouwkundig, grootte affiches,...);
Artikel 4
De dichtst bijzijnde parkeerplaatsen aan de verschillende stemlocaties dienen te worden voorbehouden voor mindervaliden en ouderen of minder mobiele personen, aangeduid met bord met logo van de gemeente;
Artikel 5
De uren waarop gemotoriseerde optochten verboden zijn, dienen te worden gerespecteerd (geldende regelgeving Vlaamse Regering);
Artikel 6
De voertuigen en/of aanhangwagens waarop verkiezingsaffiches aangeplakt zijn die binnen een straal van 100 meter van elke verkiezingslocatie gestald zijn, worden verwijderd;
Artikel 7
De aanhangwagens zonder nummerplaat worden beschouwd als voorwerpen op de openbare weg die bijgevolg op eenvoudige vraag van de politie door de gemeentediensten kunnen worden weggehaald om vervolgens tijdelijk te stallen op het terrein van de gemeentelijke loods waar ze in de loop van de week na de verkiezingen kunnen worden opgehaald;
Artikel 8
Alle verkiezingsborden/affiches dienen weggehaald te worden vóór 25 oktober 2024.
Gelet op de artikelen 133 en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van 30.000,00 euro niet);
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals later gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Besluit van de administrateur-generaal van 21 januari 2022 tot aanwijzing van de personeelsleden van Wonen in Vlaanderen die bevoegd zijn voor bepaalde taken inzake de kwaliteitsbewaking van woningen en de inventarisatie van woningen die ongeschikt of onbewoonbaar zijn verklaard;
Gelet op het verzoek van de leden van het overleg lokale partners op 03 oktober 2023;
Gelet op het technisch verslag van 17 oktober 2023, opgesteld door Karin Malfait (woningcontroleur 3Wplus);
Gelet op de nota van 15 februari 2024, waarbij er een vergelijking werd gemaakt met de gedetailleerde studie van 19 augustus 2021, opgesteld door Architectenbureau Erfgoed en Visie;
Overwegende het burgemeestersbesluit van 7 maart 2024 tot afbraak van de woning gelegen te Osselstraat 91 en het ontbreken van de uitvoering van deze afbraak binnen de vermelde termijn;
Overwegende de voorafgaandelijke vaststellingen en adviezen van deskundige tot afbraak van de woning;
Overwegende de acute veiligheidsrisico’s voor de bewoners en de gebruikers van de openbare weg;
Gezien de dringende werkzaamheden niet uitgevoerd werden binnen de termijn opgegeven in het burgemeestersbesluit van 7 maart 2024, heeft de burgemeester het recht deze werkzaamheden te laten uitvoeren; Op vertoon van de kostenstaat kunnen de uitgevoerde werkzaamheden verhaald worden op de houder(s) van het zakelijk recht (Artikel 3.12 - Gecodificeerd Decreet over het Vlaamse woonbeleid (17 juli 2020));
Gelet op het bevel van de burgemeester van 20 juni 2024 tot tot de sloop en gunning van de sloopopdracht van het woonhuis in de Osselstraat 91 (toegevoegd als bijlage), houdende :
Gezien de sloop van het woonhuis in de Osselstraat 91 werd uitgevoerd op 27 en 28 juni 2024;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 2024;
De gemeenteraad bekrachtigt het bevel van de burgemeester van 20 juni 2024 tot de sloop en gunning van de sloopopdracht van het woonhuis in de Osselstraat 91.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet), en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 18 januari 2024 houdende goedkeuring gunning van de opdracht “Aanstellen architect voor de afbraak van 4 gemeentelijke gebouwen” aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde Cruysweegs-Halsberghe Architectenbureau bv, Gaverlandstraat 25 A te 9031 Drongen, tegen het offertebedrag van 26.635,00 euro exclusief btw of 32.228,35 euro inclusief btw;
Gezien de volgende gebouwen dienen afgebroken te worden :
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bijzonder bestek met nr. AD/OW/AFBRAAKGEBOUWEN/2024/43 werd opgesteld door de ontwerper;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 197.470,23 euro exclusief btw of 238.938,98 euro inclusief btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het jaar 2024 van het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. AD/OW/AFBRAAKGEBOUWEN/2024/43 en de raming voor de opdracht “Afbraak van 4 gemeentelijke gebouwen”, opgesteld door de ontwerper Cruysweegs-Halsberghe Architectenbureau bv, Gaverlandstraat 25 A te 9031 Drongen. De aannemingsvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 197.470,23 euro exclusief btw of 238.938,98 euro inclusief btw;
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De nodige kredieten zullen voorzien worden in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de gespecialiseerde onderneming Dustin Belgium nv, met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien zijn in het meerjarenplan;
Artikel 1
De gemeente Merchtem doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur, aangeboden via de “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23);
Artikel 2
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gezien het bestuur en nieuwe site met verschillende culturele en jeugd-doeleinden wil laten uitwerken;
Gezien als locatie hiervoor wordt geopteerd voor de gebouwen gelegen in de:
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstelling architect cultuur- en jeugdsite.” een bestek werd opgesteld door de Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 206.611,57 exclusief btw of 250.000,00 inclusief 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Overwegende dat deze raming de limieten van de nationale bekendmaking niet overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bijgaande bestek, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Aanstelling architect cultuur- en jeugdsite", opgesteld door de Aankoopdienst. De raming bedraagt 206.611,57 exclusief btw of 250.000,00 inclusief 21% btw;
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de wetgeving omtrent sortering bedrijfsafval sinds 1-1-2023 strenger is geworden en de ophaling en registratie ervan, specifiek en niet compatibel met huishoudelijk afval;
Overwegende dat het afval van gemeentelijke diensten, scholen, organisaties en evenementen, bedrijfsafval is;
Overwegende dat Intradura bij gemeenten nog rolcontainers restafval gaat ledigen. Dit in 11 gemeenten. In totaal gaat dit over zo’n 143 rolcontainers restafval;
Overwegende dat Intradura deze niet langer volgens de nieuwe wetgeving kan ophalen, verwerken en registreren;
Overwegende dat de dienst afvalpreventie, Intradura vorig jaar het beleid gemeentelijke bedrijfsafval bij haar vennoten heeft onderzocht;
Overwegende dat de dienst afvalpreventie na dit onderzoek en na aftoetsing met haar vennoten op het overleg van de dienst in september en december 2023, de nieuwe rol van Intradura heeft gedefinieerd;
Overwegende dat Intradura op operationeel vlak een extra inspanning wil kunnen aangaan inzake de aparte DIFTAR- inzameling van zwerfvuilstromen;
Overwegende dat voorgesteld werd de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de raming de limieten van de Europese bekendmaking overschrijdt;
Overwegende dat goedkeuring werd verleend met de voorgestelde ondersteuning door Intradura en de opdracht werd gegeven om de beschreven raamovereenkomst op te stellen en in de markt te zetten op de Raad van Bestuur van Intradura van 18 januari 2024;
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van Intradura van 23 mei 2024 houdende goedkeuring om de opdracht toe te kennen aan het bedrijf Traflux bv, Europark 1003 te 3530 Houthalen, voor 4.445,65 euro (exclusief btw) voor het periodiek inzamelen van het restafval in rolcontainers dat vrijkomt bij de gemeentelijke diensten en non-profit organisaties die de goedkeuring hebben van hun gemeente, alsook het uitvoeren van tijdelijke inzamelingsopdrachten van restafval op tijdelijke locaties zoals bijvoorbeeld tijdelijke sport- en jeugdactiviteiten en andere gemeentelijke evenementen;
Gezien Intradura in deze louter als dossierbeheerder zal handelen en ondersteuning bieden bij de opstart van dit raamcontract. De gegunde verwerker zal binnen dit raamcontract rechtstreeks met de klant (gemeente of instelling) communiceren en factureren;
Gezien de opdracht een looptijd heeft van drie jaar met ingang van 01/07/2024 om te eindigen op 30/06/2027. De opdracht kan evenwel stilzwijgend en eenmalig met één jaar verlengd worden aan dezelfde voorwaarden overeenkomstig artikel 57, tweede lid van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016, dit behoudens andersluidende aangetekende zending van de opdrachtgever uiterlijk drie maanden vóór het einde van de initiële opdracht;
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien zijn in het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend voor het instappen van de gemeente Merchtem in het "Raamcontract Intradura: Inzameling van gemeentelijk restafval(bedrijfsafval) periodiek en tijdelijke opdrachten";
Artikel 2
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 266 en 267;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen), en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de uitgave voor de opdracht “STUDIEOPDRACHT: NIEUWBOUW GBS DE PLATAAN” wordt geraamd op 1.126.805,00 euro exclusief btw of 1.363.434,05 euro inclusief 21% btw;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 3 augustus 2023 houdende: goedkeuring gunning opdracht ‘Studieopdracht "Nieuwbouw GBS De Plataan” aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de gunningscriteria), zijnde TM ZAMPONE-ARK, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek, tegen een ereloonpercentage van 9,4%;
Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 11 januari 2024 houdende goedkeuring definitief voorontwerp voor de opdracht “Studieopdracht nieuwbouw GBS De Plataan”, opgemaakt door het studiebureau/architectenbureau, TM ZAMPONE-ARK, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek. De raming bedraagt 13.287.365,16 euro excl. btw en erelonen of 14.084.607,07 euro incl. btw;
Gelet op het feit dat er nog enkele aanpassingen gebeurden aan het definitief voorontwerp;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “NIeuwbouw GBS De Plataan” een bijzonder bestek met nr. 10560-AANN werd opgesteld door het studiebureau/architectenbureau TM ZAMPONE-ARK, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 13.287.365,16 euro (totale bouwkost exclusief btw en inclusief opties);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure (Europese publicatie);
Overwegende dat de uitgaven voor deze opdracht voorzien zijn in het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek met nr. 10560-AANN en de raming ten bedrage van 13.287.255,07 euro (totale bouwkost exclusief btw en inclusief opties), voor de opdracht “Nieuwbouw De Plataan”, opgesteld door het studiebureau/architectenbureau TM ZAMPONE-ARK, De Bergen 27 te 1700 Dilbeek. De aannemingsvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten;
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure (Europese publicatie);
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op Europees niveau.
Artikel 4
Indien de opdracht “Nieuwbouw De Plataan” waarvoor de raming paste binnen het meerjarenplan, bij raadpleging van de mededinging het voorziene krediet blijkt te overschrijden, zal de nodige verhoging van het betrokken krediet ter goedkeuring worden voorgelegd bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Gelet op decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op de goedkeuring van de gemeenteraad op 24 oktober 2022 om de openbare verlichting in het zendgebied ZG5-21 te doven op weekdagen tussen 23 uur en 5 uur zodoende energie te besparen;
Gelet Fluvius éénzijdig het brandprogramma wijzigde naar het doven op weekdagen (uitgezonderd vrijdag) van 24 uur tot 5 uur;
Gelet op het feit dat zendgebieden gemeentegrens overschrijdend zijn;
Gelet op de vraag van gemeente Opwijk aan Fluvius om terug te schakelen naar het oude brandprogramma van voor de energiecrisis, zijnde het niet doven van de openbare verlichting tijdens de nacht;
Gelet op de resultaten van het rapport “licht als dienst” waar de evolutie van het jaarverbruik significant daalde evenals de bijhorende dalende CO2 uitstoot, dit sinds het aanpassen van het brandprogramma naar aanleiding van de gemeenteraadsbeslissing van 24 oktober 2022;
De gemeenteraad gaat akkoord om het brandprogramma van de openbare verlichting te behouden zoals deze momenteel van kracht is, zijnde het doven van de openbare verlichting op weekdagen van 24 uur tot 5 uur (met uitzondering van vrijdagnacht).
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het metings- en verdelingsplan opgemaakt door Stefan Ravijts, landmeter-expert, op 3 oktober 2021;
Gelet op het feit dat de gemeente deze strook wenst in te lijven om reden van openbaar nut;
Gelet op de omgevingsvergunning voor het verkavelen van een perceel naar twee loten, een lot voor een open eengezinswoning en het andere lot wordt uit de verkaveling gesloten, voor Molenbaan zn. (OMV_2019143823-VK 768), afgeleverd op 1 oktober 2020 aan Stefan Ravijts, waarbij werd opgelegd dat de strook grond tussen de huidige en de gewenste rooilijn gratis aan de gemeente dient afgestaan te worden;
Gelet op het ontwerp van akte van gratis grondafstand opgemaakt door Steven Podevyn, notaris te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de Molenbaan zn., kadastraal gekend als sectie A, deel van nummer 0454AP0000, met een oppervlakte van elf centiare (11 ca);
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door Steven Podevyn, notaris te Merchtem, voor de gratis grondafstand van een strook grond gelegen ter hoogte van de Molenbaan zn., kadastraal gekend als sectie A, deel van nummer 0454AP0000, met een oppervlakte van elf centiare (11 ca), wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gezien het perceel grond gelegen ter hoogte van Dendermondestraat zn., kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 405N eigendom is van de gemeente Merchtem;
Gelet op het proces-verbaal van meting opgemaakt door Marc Geert, landmeter-expert op 13 juni 2024;
Gelet op het feit dat de school Sint-Donatus Secundair reeds gedurende geruime tijd een deel van het voorschreven onroerend goed in gebruik heeft;
Gelet op het feit dat de school recent een omgevingsvergunning heeft verkregen, waarbij uit het brandpreventieverslag blijkt dat er een doorgang moet zijn, waarbij de minimum vrije breedte 4 meter moet bedragen;
Gelet op de vraag van de school aan de gemeente om een deel van voorschreven onroerend goed te verkopen;
Gelet op het schattingsverslag opgemaakt door Marc Geerts, landmeter-expert op 13 juni 2024 waarbij de verkoopwaarde van voorschreven onroerend goed geschat werd op 8.800,00 euro;
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om een deel van het perceel grond gelegen Dendermondestraat zn., kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 405N, met een oppervlakte van 1 a 60 ca te verkopen aan Sint-Donatus Secundair voor de totale prijs van 8.800,00 euro;
Artikel 2
Notarissen Podevyn-Tack zullen gelast worden met het opmaken van de ontwerpakte waarna deze ter goedkeuring zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 juni 2024 houdende goedkeuring uitoefening recht van voorkoop op een perceel gelegen Dries zn., kadastraal gekend als afdeling 1 - sectie C - nr. 0040N;
Gelet op de ontwerpakte opgemaakt door notarissen Robbe Tack en Steven Podevyn, te Merchtem met tussenkomst van notaris Frederik Hantson, notaris te Gooik voor de aankoop van een perceel grond gelegen Dries zn., kadastraal gekend als afdeling 1 - sectie C - nr. 0040N, met een oppervlakte van 11 a 90 ca voor de prijs van 16.500,00 euro;
Gelet op het visum afgeleverd door Kris Droesbeke, financieel directeur;
De raad keurt de ontwerpakte goed voor de aankoop van een perceel grond gelegen Dries zn., kadastraal gekend als afdeling 1 - sectie C - nr. 0040N, met een oppervlakte van 11 a 90 ca voor de prijs van 16.500,00 euro.
Op het college van 8 augustus werd een punt besproken over de volkstuintjes. Er kwamen reeds verschillende meldingen binnen van gebruikers dat er regelmatig groenten worden gestolen en veel ongewenste bezoekers komen. De gebruikers stellen voor om een poort te hangen met cijferslot. Het college ging echter niet in op de vraag. PRO Merchtem stelt voor om alsnog in te gaan op de vraag van de gebruikers.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 26 augustus 2024.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audio zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 26 augustus 2024.
De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2024 om 21:05.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad