De voorzitter opent de zitting op 18/06/2024 om 20:19.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 217, 218 en 219;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 juni 2019 houdende goedkeuring kader organisatiebeheersing, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 juni 2019 houdende goedkeuring kader organisatiebeheersing, zoals gewijzigd;
Gelet op het document "Rapportering over de organisatiebeheersing" opgemaakt door de algemeen directeur, als bijlage bij dit besluit;
Overwegende de bespreking in het MAT van 30 mei 2024;
Overwegende de bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2024;
Kennis te nemen van het document "Rapportering over de organisatiebeheersing" als bijlage bij dit besluit, opgemaakt door de algemeen directeur.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 november 2019 houdende het gemeentelijk reglement ambulante handel;
Overwegende dat volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;
Overwegende dat op voorstel van het college van burgemeester en schepenen er aanpassingen dienen te gebeuren aan dit reglement;
AFDELING 1: ORGANISATIE VAN AMBULANTE ACTIVITEITEN OP DE OPENBARE MARKTEN
Artikel 1 - Gegevens van openbare markten (wet art. 8 §2)
De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
a/ De wekelijkse markt wordt gehouden op woensdagvoormiddag van 6u00 tot 14u00 in volgende straten: Krekelendries - Markt - Nieuwstraat - Korte Ridderstraat - Varkensmarkt - Bogaerdstraat;
b/ De jaarlijkse jaarmarkten
De markten die op een feestdag vallen worden eventueel door het college van burgemeester en schepenen verschoven of afgelast. Het college van burgemeester en schepenen heeft het recht één of meer markten tijdelijk te verplaatsen, te schorsen of de aanvangs- en sluitingsuren te wijzigen, telkens wanneer bijzondere omstandigheden en/of het respecteren van de veiligheid en/of de volksgezondheid dit vereisen.
De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.
PLAN VAN DE STANDPLAATSEN: zie bijlage
Afdeling 1.1 - Toewijzing standplaatsen
Artikel 2 - Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen;
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
1° de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's;
2° bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De gemeente of de concessionaris kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.
De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.
Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot 2. (wet art. 8)
2.1 - Inrichting standplaats
Vaste abonnementhouders dienen hun plaats in te nemen ten vroegste vanaf 6u00 en ten laatste een half uur voor de aanvang van de markt zijnde 7u30. Indien dit, omwille van overmacht, niet lukt, dienen zij de marktleider telefonisch (052 89 10 99) of via mail (snelloket.cn@merchtem.be) te verwittigen.
Bij afwezigheid kan de standplaats door de marktleider worden toegewezen aan een losse standhouder.
Onder geen beding mogen extra meters t.o.v. de in het abonnement vastgelegde meters ingenomen worden. Uitzonderlijk kan dit door de marktleider worden toegestaan indien dit in het voordeel is van het totale marktbeeld.
Stoepborden aan kramen mogen de doorgang voor de bezoekers niet belemmeren en dienen dus binnen de grenzen van het kraam te worden geplaatst.
Een standplaats man niet vóór 12u30 verlaten worden tenzij hiervoor uitdrukkelijk toelating werd gevraagd aan de marktleider.
De marktkramers moeten bij het verlaten van de markt hun standplaats opruimen. Alle afval en verpakking dient meegenomen te worden en er mag niets in de riool gestort worden. Het achterlaten van afval op de markt wordt beschouwd als sluikstorten. Indien het afval niet wordt meegenomen is de gemeente genoodzaakt dit te beboeten.
De opkuis van de markt gebeurt vanaf 13u00.
Om 14u00 moeten alle kramen van de markt verwijderd zijn.
Artikel 3 - Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
Artikel 4 - Toewijzingsregels losse plaatsen (KB art 27)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt en, in voorkomend geval, op basis van de gevraagde standplaats en specialisatie. Wanneer de volgorde van aankomst op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting. De persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt moet bij de toewijzing van de losse standplaats aanwezig zijn.
De toewijzing van losse standplaatsen kan gebeuren met voorafgaande inschrijvingen. Kandidaturen kunnen ingediend worden via mail (snelloket.cn@merchtem.be) of telefonisch (052 89 10 99) en dit ten laatste op dinsdagavond om 19u.
De toevallige marktkramers melden zich ten laatste 30 minuten vóór het aanvangsuur van de markt aan de ingang van het gemeentehuis - Nieuwstraat 1, zijnde 7u30.
Alle kandidaturen worden in een openbaar register bijgehouden.
Artikel 5 - Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markten
5.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement (KB art. 28 & 30)
Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt, vrijkomt, gaat de gemeente of de concessionaris na of er een geschikte kandidaat is in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht via de website (www.merchtem.be) en/of via de lokale pers.
De kandidaturen kunnen ingediend worden:
5.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.
Deze kandidaturen worden geklasseerd:
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
Uiterlijk op 15 december van het aflopende dienstjaar moeten de kandidaten opgenomen in het register spontaan hun kandidatuur herbevestigen om in het register van het volgende dienstjaar opgenomen te blijven.
5.3. Volgorde van toekenning standplaatsen op basis van register (KB art 29 en 31)
Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan, de kandidaturen als volgt geklasseerd worden in het register van kandidaturen:
De kandidaturen worden binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie en tenslotte volgens datum chronologisch geordend.
Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:
5.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen per abonnement (KB art. 33)
De toewijzing van de standplaats wordt bekend gemaakt aan de aanvrager:
5.5. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34)
Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat:
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.
Afdeling. 1.2 - Abonnementen
Artikel 6 - Periodiciteit van abonnement (KB art. 32 en 37)
De abonnementen worden toegekend voor de duur van 3 maanden.
Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 7 en 8 van dit marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame drager tegen ontvangstbewijs door het gemeentebestuur of de concessionaris in de gevallen bepaald in artikel 9 van dit marktreglement.
Een seizoensgebonden activiteit (art. 37 KB) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.
Artikel 7 - Opschorting abonnement (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voorkomen.
Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).
Bij regelmatig terugkerende opschortingsaanvragen, die een negatief effect hebben op de organisatie van de markt, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de houder van het abonnement een andere standplaats toe te wijzen.
De abonnementhouder mag maximaal 15 marktdagen per dienstjaar afwezig zijn. Bij meer afwezigheden kan het college van burgemeester en schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.
Bij meer dan vier opeenvolgende afwezigheden, zonder enige verwittiging aan de marktleider of de afdeling interne zaken - snelloket/onthaal, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.
Afwezigheden wegens verlof worden 2 weken op voorhand doorgegeven aan de marktleider.
Artikel 8 - Afstand van het abonnement (KB art. 32)
De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefenen kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.
De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:
Het abonnement zal door het college van burgemeester en schepenen of door de concessionaris geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.
Artikel 10 - Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2)
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement. Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.
Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.
In geval van absolute noodzakelijkheid kan van deze termijnen afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.
Artikel 11 - Inname standplaatsen (KB art. 26)
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
De personen vermeld in 2. tot 5. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.
Artikel 12 - Overdracht standplaats (KB art. 35)
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat:
Afdeling. 2.1 - Plaatsen op het openbaar domein waar de ambulante activiteit mag plaatsvinden zijn vooraf bepaald
Artikel 14 - Voorafgaande machtiging (KB art. 38)
Op volgende plaatsen is de uitoefening van ambulante activiteiten toegelaten na een voorafgaande machtiging van de gemeente:
De bezettingsmodaliteiten kunnen op eenvoudige vraag bekomen worden bij de gemeente.
15.1. Aanvraag machtiging
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere van de vermelde plaatsen in artikel 14 om ambulante activiteiten uit te oefenen moet voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 van dit reglement en is onderworpen aan een voorafgaande machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente.
De aanvrager dient ook te vermelden op welke specifieke plaats(-en) hij ambulante activiteiten wenst uit te oefenen.
15.2. Beslissing machtiging (KB art. 42)
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 17 - Toewijzingsregels losse standplaatsen (art. 42 §2)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 18 - Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikel 5 tot en met 9 van dit reglement).
Artikel 19 - Toepassingsgebied (KB art. 38)
Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare markten om ambulante activiteiten uit te oefenen, moet dit voorafgaand aanvragen bij de gemeente.
Artikel 20 - Voorafgaande machtiging
20.1. Aanvraag machtiging
Om een standplaats in te nemen zoals vermeld in artikel 19 moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging moet voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd worden bij de gemeente op de dienst economie.
20.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld:
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
Artikel 21 - Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen
De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. artikel 2) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. artikel 11) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.
Artikel 22 - Toewijzingsregels losse standplaatsen (KB art. 43 §2)
De toewijzing van losse plaatsen gebeurt volgens de chronologische volgorde van aanvragen en desgevallend in functie van de gevraagde plaats en specialisatie.
Wanneer twee of meerdere aanvragen voor standplaatsen gelijktijdig ingediend worden, gebeurt de toewijzing via loting.
Artikel 23 - Toewijzingsregels en bepalingen abonnement
Hier gelden dezelfde regels als voor de openbare markten (cf. artikelen 5 tot en met 9 van dit reglement). Voorwaarden inzake melding van vacature (artikel 5.1 van dit reglement) geldt niet.
Afdeling 2.3. - Ambulante activiteit op rondtrekkende wijze
Artikel 24 - Toepassingsgebied (wet art. 4 en 9)
Bij een ambulante activiteit op rondtrekkende wijze verplaatst de handelaar zich langs een traject (al dan niet vooraf bepaald), waarbij een verkooppunt telkens voor een korte stoptijd wordt ingenomen. De stoptijd beperkt zich tot de duur van de directe transactie(s), waarna het traject onmiddellijk verdergezet wordt. De ambulante handelaar dient deze ambulante activiteit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.
Artikel 25 - Voorafgaande machtiging
25.1. Aanvraag machtiging (KB art. 43, gewijzigd door BVR)
Om een ambulante activiteit op de openbare weg uit te oefenen, zoals vermeld in artikel 24, moet voldaan zijn aan de voorwaarden vermeld in artikel 2 en dient men te beschikken over een machtiging. Deze machtiging dient voorafgaand aan het uitoefenen van de ambulante activiteit aangevraagd te worden bij de gemeente bij de afdeling interne zaken - snelloket/onthaal.
25.2. Beslissing machtiging
In geval van positieve beslissing verkrijgt de aanvrager een machtiging met daarin vermeld :
De gevraagde machtiging kan geweigerd worden omwille van één of meerdere van onderstaande redenen:
De gemeente zal deze reden(-en) objectief en grondig motiveren in zijn kennisgeving van de negatieve beslissing aan de aanvrager en verwijst tevens naar rechtsmiddelen inzake beroep.
AFDELING 3: VERKOPEN VAN PRODUCTEN OF DIENSTEN MET NIET-COMMERCIEEL KARAKTER
Artikel 26 - Specifieke voorwaarden voor verkopen met niet-commercieel karakter (KB art. 7, gewijzigd door BVR)
Onder producten of diensten met een niet-commercieel karakter wordt verstaan:
1° de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
2° de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
3° de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.
Met occasioneel wordt bedoeld: maximum drie keer per jaar;
Voor deze ambulante activiteiten moet voorafgaand een toelating gevraagd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
AFDELING 4: AANVULLENDE BEPALINGEN
Artikel 27 - Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)
De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.
Artikel 28 - In werking treden van gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024 en voorgaand gemeentelijk reglement van 25 november 2019 wordt opgeheven.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, artikel 186;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen d.d. 15 december 2008, 27 april 2009, 20 december 2010, 19 december 2012, 30 september 2013, 14 december 2015, 29 mei 2017, 26 maart 2018, 17 december 2018, 29 november 2019, 29 november 2021 en 19 december 2023 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling van het gemeente - en OCMW personeel;
Gelet op het gunstig advies van 30 mei 2024 door het managementteam m.b.t. de aanpassingen van de rechtspositieregeling van het gemeente - en OCMW personeel;
Gelet op de notulen van het onderhandelingscomité van 6 mei 2024;
Gelet op het niet akkoord van ACOD met het protocol;
Gelet op het stilzwijgend akkoord met het protocol van ACV en VSOA;
De aanpassingen aan de rechtspositieregeling als bijlage bij dit besluit voor de personeelsleden van het OCMW en de gemeente Merchtem worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de latere wijzigingen;
Gelet op het bestaande personeelsbehoefteplan voor het statutair en contractueel personeel de laatste maal gewijzigd bij raadsbeslissing van 19 juni 2023;
Overwegende dat de personeelsformatie dient bijgestuurd te worden;
Gelet op het syndicaal overleg d.d. 6 mei 2024;
Artikel 1
De personeelsformatie als volgt goed te keuren:
1 algemeen directeur - statutair
1 financieel directeur - statutair
1 beleidsmedewerker - A4a/A4b - statutair/contractueel
Financiële dienst
1 financieel deskundige - B1/B3 - statutair/contractueel
2 boekhouder - B1/B3 - statutair/contractueel
4 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
AFDELING INTERNE ZAKEN
1 afdelingshoofd - A4a/A4b - statutair/contractueel
Algemeen beleid
1 diensthoofd algemeen beleid - A1/A3 - statutair/contractueel
Secretariaat/personeel
1 deskundige personeel - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair (uitdovend)
2 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
1 administratief assistent - D1/D4 - statutair/contractueel
Vrije tijd
Jeugd/onderwijs
1 deskundige kinderopvang en speelpleinwerking - B1/B3 - statutair/contractueel
1 deskundige jeugd - B1/B3 - statutair/contractueel
1 deskundige jeugdhuizen en jongerencultuur - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - contractueel (uitdovend)
5 toezichtsters - D1/D4- statutair/contractueel
POB
1 deskundige (bibliothecaris) statutair/contractueel
5 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
1 bibliotheek assistent - C1/C5 - statutair (uitdovend)
Sport
1 deskundige sport - B1/B3 - statutair/contractueel
Cultuur/feestelijkheden
1 deskundige cultuur - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Snelloket/onthaal
1 administratief hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair (uitdovend)
4 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
1 administratief assistent - D1/D4 - statutair (uitdovend)
Informatiebeheer
1 diensthoofd - A1/A3 - statutair/contractueel
2 deskundige ICT - B4/B5 - statutair/contractueel
4 deskundige - B1/B3 - contractueel/statutair (2 uitdovend)
2 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel (waarvan 1 uitdovend)
Dienst logistiek (poets)
8 technisch assistenten - D1/D4 - statutair/contractueel
Dienst uitvoering
1 diensthoofd - B4/B5 of A1a/A3a - statutair/contractueel
1 technisch hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair (uitdovend)
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Openbare wegenis
1 technisch medewerker - C1/C5 - statutair/contactueel
4 ploegbaas - D5 - statutair/contractueel
4 ploegbaas - D4/D5 - statutair/contractueel (uitdovend)
13 technisch assistent - D1/D4 - statutair/contractueel
Gebouwen
1 technisch medewerker - C1/C5 - statutair/contactueel
4 ploegbaas - D5 - statutair/contractueel
4 ploegbaas - D4/D5 - statutair/contractueel (uitdovend)
13 technisch assistent - D1/D4 - statutair/contractueel
Groen
1 technisch medewerker - C1/C5 - statutair/contactueel
4 ploegbaas - D5 - statutair/contractueel
4 ploegbaas - D4/D5 - statutair/contractueel (uitdovend)
13 technisch assistent - D1/D4 - statutair/contractueel
1 technisch beambte - E1/E3 - contractueel
Facilitaire middelen
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contactueel
0,5 logistiek assistent (toezicht sporthal/sportcomplex) - D1/D4 - statutair/contractueel
Interne preventie /veiligheidsbeleid
1 deskundige veiligheid preventie en welzijn op het werk - B4/B5 - statutair/contractueel
AFDELING BURGER EN WELZIJN
1 afdelingshoofd - A4a/A4b - statutair/contractueel
Snelloket/onthaal
3 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Sociale dienst
1 diensthoofd - B4/B5 - statutair
7 maatschappelijk werker - B1/B3 - statutair
Burgerzaken en integratie
1 diensthoofd - B4/B5 - statutair/contractueel
3 deskundige - B1/B3 - statutair/contractueel
2 administratief hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair/contractueel (waarvan 1 uitdovend)
2 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Zorg
1 diensthoofd - A1a/A3a - statutair (uitdovend)
Woonzorgcentrum
1 directeur - A1a/A3a - statutair/contractueel (uitdovend)
1 directeur - IFIC 19 - statutair/contractueel
Onthaal/Sociale dienst
1 maatschappelijk werker - IFIC 14 - statutair
1 administratief hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Animatie
1 dienstverantwoordelijke animatie - IFIC 14 - statutair/contractueel
1 animator - C1/C5 / IFIC 12 - statutair/contractueel
Bewonerszorg
3 hoofdverpleegkundige - IFIC 17 - statutair/contractueel
14 verpleegkundige - BV1-BV3 / C3-C4 / IFIC 14 / IFIC 14B - statutair/contractueel
32 verzorgende - C1/C2 / IFIC 11bis - statutair/contractueel
1 logistiek assistent - D1/D4 / IFIC 8 - contractueel (uitdovend)
0,5 referentiepersoon dementie - IFIC 15 of 16 - statutair/contractueel
Paramedisch
1,5 kinesitherapeut - IFIC 15 - statutair/contractueel
1 dienstverantwoordelijke ergotherapie - IFIC 16 - statutair/contractueel
1 ergotherapeut - BV1/BvV3 / IFIC 14 - statutair/contractueel
1 medisch pedicure - IFIC 12 - statutair/contractueel
0,5 reactivering (kine of ergo?) - IFIC 14 of 15 - statutair/contractueel
Logistiek
Keuken/cafetaria/warme maaltijden
1 chefkok - IFIC 14 - statutair/contractueel
3 hulpkok - C1/C5 - statutair/contractueel
8 keukenhulp - D1/D4 / IFIC 4 - statutair/contractueel
1 medewerker cafetaria - D1/D4 / IFIC 5 - statutair/contractueel
Huishoudelijke dienst
1 huishoudelijk verantwoordelijke/voorwerker - D1/D4 / IFIC 8 - statutair/contractueel
10 technisch assistent - D1/D4 / IFIC 4 - statutair / contractueel
2 medewerker wasserij - D1/D4 / IFIC 5 - statutair/contractueel
Assistentiewoningen & geïntegreerd breed onthaal
3 technisch assistent - D1/D4 - contractueel (uitdovend)
AFDELING GRONDGEBIEDZAKEN
1 afdelingshoofd - A4a/A4b - statutair/contractueel
Openbaar domein
1 hoofdcontroleur der werken - B4/B5 - statutair/contractueel
2 deskundige - B1/B3 - statutair/contractueel
2 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Centrale aankoopdienst
1 diensthoofd - A1a/A3a - statutair/contractueel
1 aankoopdeskundige - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Mobiliteit en externe veiligheid
1 diensthoofd - B4/B5 - statutair/contractueel
1 deskundige mobiliteit - B1/B3 - statutair/contractueel (uitdovend)
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
3 administratief medewerker (gemeenschapswacht) - C1/C5 - statutair/contractueel
AFDELING OMGEVING
1 omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening (afdelingshoofd) - A4a/A4b - statutair/contractueel
Omgeving
1 omgevingsambtenaar RO - A1a/A3a - statutair/contractueel (uitdovend)
1 deskundige RO - B1/B3 -statutair/contractueel
1 deskundige / GIS coördinator - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Milieu en duurzaamheid
1 omgevingsambtenaar milieu/duurzaambeid - B4/B5 - statutair/contractueel
1 administratief medewerker - C1/C5 - statutair/contractueel
Patrimonium
1 deskundige - B1/B3 - statutair/contractueel
1 administratief hoofdmedewerker - C4/C5 - statutair (uitdovend)
Artikel 2
Goedkeuring van het bijgevoegde organogram met ingang van 1 juli 2024.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d.27 november 2023 waarbij een stationeervergunning aan Michaël De Neve werd gegeven voor het plaatsen van een foodtruck op de parking van de Dendermondestraat vanaf januari 2024, elke eerste en derde week van de maand, telkens op vrijdagavond van 17u tot 23u;
Gelet op de aanvraag van Michaël De Neve om wekelijks met zijn foodtruck op de parking Dendermondestraat te staan;
Gelet op de beslissing van het college d.d. 6 juni 2024 om dit toe te staan;
Gezien het schepencollege een jaarlijkse vergoeding van 500,00 euro vooropstelt;
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de stationeervergunning van Michaël De Neve goed met betrekking tot het plaatsen van een foodtruck op de parking Dendermondestraat, telkens op vrijdagavond van 17u tot 23u;
Artikel 2
De stationeervergoeding wordt verleend tegen een jaarlijkse vergoeding van 500,00 euro;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende de gemeente een afgevaardigde dient aan te duiden voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening;
Gelet op het aangetekend schrijven d.d. 13 mei 2024 van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening met de oproep voor de algemene vergadering van 26 juni 2024 met volgende agendapunten:
Artikel 1
Dhr. David De Valck, schepen, wonende Stoofstraat 59 te 1785 Merchtem aan te duiden als gemeentelijk vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 26 juni 2024;
Artikel 2
De agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren;
Artikel 3
Afschrift van dit besluit over te maken aan de Gemeentelijke Holding NV in vereffening, Kunstlaan 56 B4C te 1000 Brussel of via e-mail: avgh@quinz.be.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de statuten van VVSG;
Gelet dat burgemeester Maarten Mast in gemeenteraadszitting d.d. 30 mei 2022 werd aangeduid als effectief lid ter vervanging van raadslid Nathalie Hellinckx;
Gelet dat raadslid Ludwig De Mesmaeker in gemeenteraadszitting d.d. 25 februari 2019 werd aangeduid als plaatsvervangend lid voor de Algemene Vergadering;
Gelet op het schrijven d.d. 27 mei 2024 van VVSG om deel te nemen aan de Algemene Vergadering die doorgaat op donderdag 27 juni 2024 via video-conference met volgende agendapunten:
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van VVSG die doorgaat op donderdag 27 juni 2024;
Artikel 2
Burgemeester Maarten Mast, wonende Nieuwelaan 1 te 1785 Merchtem, af te vaardigen als effectief lid voor de Algemene Vergadering van VVSG die doorgaat op 27 juni 2024 via video-conference;
Artikel 3
En afschrift van deze beslissing over te maken aan de algemeen directeur van de VVSG, Kris Snijkers, kris.snijkers@vvsg.be.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 juni 2024, houdende de vaststelling van de jaarrekening 2023;
Gelet op de notulen van de commissie Financiën - Algemene Zaken d.d. 11 juni 2024, houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 30 mei 2024, houdende het advies over de jaarrekening 2023;
Artikel 1
De jaarrekening 2023 voor het deel van de gemeente wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC);
Gelet op de notulen van het vast bureau d.d. 6 juni 2024, houdende de vaststelling van de jaarrekening 2023;
Gelet op de notulen van de commissie Financiën - Algemene Zaken d.d. 11 juni 2024, houdende de goedkeuring van de jaarrekening 2023;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 30 mei 2024, houdende het advies over de jaarrekening 2023;
Artikel 1
De jaarrekening 2023 voor het deel van het OCMW wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van Merchtem van 26 maart 2007 houdende goedkeuring aanleg van een bufferbekken ter hoogte van de Amelvonnesbeek;
Gezien het College van Burgemeester en Schepenen van Wemmel op 1 september 2022 twee projecten heeft goedgekeurd, met betrekking tot de subsidieoproep 'Waterlandschappen - Klimaatrobuuste Groene Noordrand’ op het grondgebied van de gemeente Wemmel;
Gezien het volgende projecten betreft:
Gezien de Vlaamse regering op 9 december 2022 de ingediende dossiers heeft goedgekeurd en een subsidie in het kader van de "Vlaamse Relanceplan Vlaamse Veerkracht - Blue Deal" heeft goedgekeurd ten bedrage van 368.000,00 euro;
Gezien volgens het Ministerieel Besluit tot toekenning van de subsidies de werken dienen uitgevoerd te worden voor maart 2026;
Gezien het College van Burgemeester en Schepenen van Wemmel op 9 maart 2023 aan de gemeentelijke rioolbeheerder Farys de opdracht geeft om het dossier verder uit te werken;
Gezien na het doorlopen van de betreffende overheidsopdracht Farys het studiebureau Taelemans uit Grimbergen heeft aangesteld als ontwerper;
Gezien de gemeente Wemmel bouwheer is in dit project;
Gezien de gemeente Wemmel alle kosten draagt en ook de subsidies zal ontvangen;
Gezien het voornamelijk overstromingsgevaar op het domein van de gemeente Wemmel is gelegen (Leeuwerikenlaan);
Gezien RLBK de partij is die de omgevingsvergunning zal indienen op het Omgevingsloket, omdat zowel de gemeente Wemmel als Merchtem niet geplaatst zijn omdat de Amelvonnesbeek op de grens tussen de beide gemeenten loopt en dus voor de helft op ieders grondgebied loopt;
Gezien het een bestaand dossier betreft, dat terug werd opgerakeld in het kader van de "Blue Deal"-subsidies;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van Wemmel van 25 april 2024 houdende goedkeuring :
Gezien de gemeente Merchtem zijn goedkeuring dient te geven alvorens RLBK een aanvraag voor een vergunning voor stedenbouwkundige handelingen op het Omgevingsloket kan indienen;
Gezien de gemeente Wemmel alle kosten draagt en ook de subsidies zal ontvangen;
Artikel 1
De gemeente Merchtem geeft goedkeuring aan het aanbestedingsdossier "Waterlandschap 2.0 - Buffering op Amelvonnesbeek, de raming (386.312,16 euro inclusief 21% btw) en de wijze van gunning (openbare procedure);
Artikel 2
De gemeente Wemmel zal voor dit dossier alle kosten dragen en ook de subsidies ontvangen.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gezien het bestuur en nieuwe site met verschillende culturele en jeugd-doeleinden wil laten uitwerken;
Gezien als locatie hiervoor wordt geopteerd voor de gebouwen gelegen in de:
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstelling architect cultuur- en jeugdsite.” een selectieleidraad werd opgesteld door de Aankoopdienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 206.611,57 exclusief btw of 250.000,00 inclusief 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Overwegende dat deze raming de limieten van de nationale bekendmaking niet overschrijdt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het meerjarenplan;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de bijgaande selectieleidraad, de selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en aan de raming voor de opdracht “Aanstelling architect cultuur- en jeugdsite", opgesteld door de Aankoopdienst. De raming bedraagt 206.611,57 exclusief btw of 250.000,00 inclusief 21% btw;
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling;
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gezien Aquafin in het kader van haar opdracht het project T220002 – ‘Aansluiting Mansteen’ wenst te realiseren, zijn alle betrokken partijen geconsulteerd naar interfererende initiatieven;
Aangezien de gemeente Merchtem het GIP-project B224130 wenst te realiseren voor wat betreft het gemeentelijk aandeel hierin met betrekking tot een gedeelte van wegherstel en wegverfraaiing;
Aangezien rioolbeheerder Fluvius het GIP-project B224130 wenst te realiseren, met voor de gemeente Merchtem :
• Aanleg van een gescheiden stelsel voor groene clusters in Weyenberg (huisnr 7,8, 8a,9 en 10);
• Sleufherstel wat betreft de bovenbouw;
Gezien alle partijen van oordeel zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en het project conform een vooropgestelde timing dient gerealiseerd te worden.
Overwegende dat de kredieten voor deze opdracht worden voorzien in de meerjarenplanning van het desbetreffende jaar;
Artikel 1
Gemeente Merchtem verklaart dat op basis van een overleg tussen de mogelijk betrokken partijen een geïntegreerd projectplan werd opgemaakt. Dit geïntegreerd projectplan is gevoegd als bijlage en maakt integraal deel uit van de engagementsverklaring.
In het geïntegreerd projectplan zijn volgende elementen opgenomen:
Artikel 2
Gemeente Merchtem engageert zich om het project conform het geïntegreerd projectplan te realiseren en het vastgelegde tijdspad te helpen realiseren en hiervoor tijdig alle beslissingen te nemen en de nodige procedures tijdig op te starten en te doorlopen.
Gemeente Merchtem engageert zich ook om tijdig de nodige acties te nemen om de nodige budgetten te voorzien binnen de gestelde raming en timing.
Een partij die zich bij de start van het project niet engageert om te participeren, kan enkel nog maar toetreden tot het project indien alle partijen hiermee akkoord gaan en de later toetredende partij zich houdt aan het vastgelegde tijdspad. Bovendien gaat deze door het later intreden impliciet akkoord met alle in het project genomen beslissingen en engagementen.
Als bijlage is, ter kennisgeving, een afschrift terug te vinden van het schrijven van gedeputeerde Nevens Bart van de provincie Vlaams-Brabant waarin wordt meegedeeld dat het klimaatactieplan van de gemeente Merchtem werd goedgekeurd door de EU.
De raad neemt kennis van het schrijven van gedeputeerde Nevens Bart van de provincie Vlaams-Brabant waarin wordt meegedeeld dat het klimaatactieplan van de gemeente Merchtem werd goedgekeurd door de EU.
Gelet op de goedkeuring door de gemeenteraad van het projectvoorstel en financieringsplan voor toegankelijk groen 2023 - Langevelde-Terlinden d.d. 25 september 2023;
Gelet op het Ministerieel besluit d.d. 23 december 2023 tot toekenning van een projectsubsidie aan de gemeente Merchtem voor het uitvoeren van groenprojecten in het kader van de projectoproep Groenen Rand "Langevelde-Terlinden"
Overwegende dat aan de gemeente Merchtem voor uitvoering van dit project een subsidie van 208.922,00 euro werd toegewezen;
Overwegende dat de gemeente dit project zal realiseren in samenwerking met het Regionaal Landschap Brabantse Kouters;
Overwegende dat het aangewezen is om een projectovereenkomst te ondertekenen tussen de gemeente en het Regionaal Landschap Brabantse Kouters;
De gemeenteraad beslist de projectovereenkomst (toegevoegd als bijlage) tussen het Regionaal Landschap Brabantse Kouters en de gemeente Merchtem, betreffende Belevingsnatuur Langevelde-Terlinden, goed te keuren en te ondertekenen.
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder artikel 21§1,2°;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2023 tot goedkeuring van de Algemene politieverordening;
Overwegende de noodzaak om de personeelsleden van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura aan te stellen als gemeentelijke vaststeller administratieve sancties, met het oog op sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van de gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn;
Overwegende dat deze vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden;
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intradura wordt aangesteld als vaststeller, waarbij de personeelsleden, aangeduid door de directeur van Intradura, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Merchtem voor de overtredingen op de algemene politieverordening meer bepaald Hoofdstuk II Openbare netheid en gezondheid, artikel 6,7,8, 9 en Hoofdstuk VI Dieren, artikel 113.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en zijn latere wijzigingen;
Gezien de gemeente eigenaar is van het gebouw gelegen August de Boeckstraat 60-62, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 385C4 en van het gebouw en parking gelegen Dendermondestraat 31, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 385P4;
Gezien de gemeente een erfpacht heeft toegekend aan het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem op het gebouw en parking gelegen Dendermondestraat 31, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 385P4;
Gelet op de gebruiksovereenkomst, afgesloten tussen de gemeente Merchtem en de Fietsbieb Merchtem voor het gebruiken van een lokaal gelegen Gasthuisstraat nr. 3, op 3 januari 2020;
Gezien deze locatie binnenkort niet meer beschikbaar zal zijn en er uitgekeken werd naar een nieuwe aangepaste locatie;
Gezien bovenvermelde locatie geschikt werd gevonden en er samen afspraken werden gemaakt i.v.m. het gebruik van de verschillende lokalen, zoals aangeduid op het plan als bijlage en vermeld in de overeenkomst;
Gezien Fietsbieb Merchtem deze nieuwe locatie wenst te gebruiken voor het verder uitbaten van Fietsbieb Merchtem;
Gelet op de goedgekeurde gebruiksovereenkomst van 25 maart 2024;
Gezien Beweging vzw verzocht om nog een aantal wijzigingen aan te brengen aan het ontwerp van overeenkomst;
Gelet op de aangepaste overeenkomst;
Artikel 1
Een deel van het gebouw gelegen August de Boeckstraat 60-62, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 385C4 en een garage en een gedeelte van de parking gelegen Dendermondestraat 31, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nr. 385P4, zoals beschreven in de aangepaste overeenkomst en aangeduid op het plan, wordt ter beschikking gesteld van Fietsbieb Merchtem;
Artikel 2
Het goed wordt ter beschikking gesteld aan de voorwaarden vastgelegd in de overeenkomst;
Artikel 3
Het ontwerp van de aangepaste gebruiksovereenkomst wordt goedgekeurd.
Gelet op het uittreksel uit de notulen van de burgemeester d.d. 28 mei 2024 houdende het opleggen van veiligheidsmaatregelen op de voormalige site Maalderij Meskens op basis van art. 135 van de nieuwe gemeentewet;
Overwegende dat dit besluit dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad;
De raad bekrachtigt de beslissing van de burgemeester d.d. 28 mei 2024 houdende de veiligheidsmaatregelen op de voormalige site Maalderij Meskens op basis van art. 135 van de nieuwe gemeentewet.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2018, artikel 40 en 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gezien dit perceel, gelegen Dries zn., kadastraal gekend als Afdeling 1 - Sectie C - Nr. 0040 N, met een oppervlakte van 11 a 90 ca, als voorkooprecht werd aangeboden op 3 juni 2024 voor de prijs van 16.500,00 euro via het e-voorkooploket van de Vlaamse Landmaatschappij;
Overwegende dat het recht van voorkoop werd besproken in zitting van het college van burgemeester en schepenen d.d. 6 juni 2024 en dit gunstig werd geadviseerd;
Overwegende dat het recht van voorkoop binnen een termijn van twee maanden moet worden uitgeoefend;
Gelet op de ligging in groengebied volgens het gewestplan;
Gelet op de grootte van het perceel, zijnde 11 a 90 ca;
Gelet op de verkoopsprijs, zijnde 16.500,00 euro;
Gezien de gemeente dit perceel wenst aan te kopen, omwille van het potentieel om een beperkte groenvoorziening in de buurt te ontwikkelen. De bestemming groengebied volgens het gewestplan biedt de planologische mogelijkheden hiervoor. Groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijke milieu. Deze mogelijkheden zouden bij een concreet project eerst nog ruimtelijk getoetst moeten worden. Het perceel biedt eventueel ook mogelijkheden voor een laagdynamische inrichting met speelinrichtingen en/of rustelementen;
Gezien dit perceel wordt aangeboden voor de prijs van 16.500,00 euro;
Artikel 1
De raad besluit het recht van voorkoop uit te oefenen op het perceel gelegen Dries zn., kadastraal gekend als Afdeling 1 - Sectie C - Nr. 0040 N, met een oppervlakte van 11 a 90 ca, voor de prijs van 16.500,00 euro;
Artikel 2
De gemeente zal via het e-voorkooploket het voorkooprecht uitoefenen op bovenvermeld goed tegen de hierboven vermelde prijs;
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen zal het dossier voor verdere afhandeling doorgeven aan de notaris;
Artikel 4
De ontwerpakte zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De voorzitter sluit de zitting op 18/06/2024 om 21:23.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad