De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 12 augustus 2021 houdende afwijkende organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 23 augustus 2021.
De gemeenteraad keurt de notulen goed.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 augustus 2020 houdende goedkeuring van de schoolreglementen van het gemeentelijk secundair onderwijs;
Overwegende dat de schoolraad en het ABOC van 10 juni 2021 een positief advies hebben gegeven om de schoolreglementen van de gemeentelijke technische tuinbouwschool en de gemeentelijke technische en beroepsschool aan te passen voor het schooljaar 2021-2022,
Overwegende dat de wijzigingen nodig zijn om conform te zijn met de desbetreffende onderwijsdecreten en de goede werking in de school te bevorderen;
De voorgelegde teksten van de schoolreglementen van de gemeentelijke technische tuinbouwschool en de gemeentelijke technische en beroepsschool goed te keuren.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27 , 27bis, §1, 3° en §4, 37, §2, 12°, 37, §3,17°, 29 , 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
Gelet op het overleg binnen de schoolraad van 7 juni 2021 in Ten Bos en 8 juni 2021 in De Plataan;
Gelet op het protocol binnen het ABOC van 10 juni 2021;
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure;
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen;
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Artikel 1
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 augustus 2020 wordt opgeheven;
Artikel 2
Het hierbij gevoegde schoolreglement en infobrochure wordt goedgekeurd;
Artikel 3
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 15 juli 2005, artikelen 42 en 43;
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15 sexies;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het protocol van 10 juni 2021 van het ABOC;
Overwegende dat een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur;
Overwegende dat alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn;
Overwegende dat het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs voldoende ruimte laten om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur:
Overwegen dat het bestaande arbeidsreglement werd herwerkt naar inhoud (geactualiseerd);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen
op te heffen.
Artikel 2
Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder het gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen
goed te keuren.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit en van het herwerkte arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisscholen
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 24 juni 2021 houdende goedkeuring tijdelijk politiereglement op het sluitingsuur van de cafés te Merchtem-centrum tijdens de kermis van 13 tot en met 22 augustus 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 29 juli 2021 houdende intrekking burgemeestersbesluit d.d. 24 juni 2021 - Goedkeuring tijdelijk politiereglement op het sluitingsuur van de cafés te Merchtem-centrum tijdens de kermis vanaf 13 tot en met 22 augustus 2021.
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 29 juli 2021 houdende goedkeuring tijdelijk politiereglement op het sluitingsuur van de cafés te Merchtem-centrum tijdens de kermis van 13 tot en met 22 augustus 2021 - aanpassing na overlegcomité d.d. 19 juli 2021.
Het jaarverslag van de informatieveiligheid (toestand april 2021) wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad. Het jaarverslag informatieveiligheid beschrijft de uitgevoerde maatregelen met betrekking tot informatieveiligheid en biedt dan ook inzicht in de uitvoering van het informatieveiligheidsplan. Daarnaast geeft het jaarverslag ook een overzicht van de werkzaamheden van de functionaris voor de gegevensbescherming (DPO). Uit de dagdagelijkse werking stelt de dienst informatiebeheer vast dat er een groeiende bewustwording is inzake informatieveiligheid bij het personeel. Zo stelden de diensten meer vragen over de thematiek en werden er veel meer pogingen tot hacking en phishing gemeld.
Ter kennis genomen.
Ter kennis genomen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 8 april 2021 van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, waarbij de rekening 2020 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 39.164,69 euro en een investeringsresultaat van 237.222,03 euro;
Overwegende dat de nodige bewijsstukken bij de rekening zijn gevoegd;
Overwegende dat en er op volgende uitgaveposten krediet overschrijdingen werden vastgesteld:
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad O.L.Vrouw ter Noodt Merchtem, voor het dienstjaar 2020, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 28 februari 2021 van de kerkraad O.L.Vrouw Onbevlekt Peizegem, waarbij de rekening 2020 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 18.680,18 euro en een investeringsresultaat van 0 euro;
Overwegende dat de nodige bewijsstukken bij de rekening zijn gevoegd en er geen budgetposten werden overschreden;
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad O.L. Vrouw Onbevlekt Peizegem, voor het dienstjaar 2020, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 13 april 2021 van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, waarbij de rekening 2020 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 11.969,39 euro en een investeringsresultaat van 120.090,34 euro;
Overwegende dat en er op volgende uitgaveposten krediet overschrijdingen werden vastgesteld:
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad Sint Jan Baptist Ossel, voor het dienstjaar 2020, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikelen 54 en 55;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006, gewijzigd op 27 juni 2008, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale kerkbesturen van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 39 tot en met artikel 44;
Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de beslissing van 3 februari 2021 van de kerkraad St.-Antonius Bollebeek, waarbij de rekening 2020 van de kerkraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat de jaarrekening sluit met een exploitatieresultaat van 4.580,03 euro en een investeringsresultaat van 0,02 euro;
Overwegende dat de nodige bewijsstukken bij de rekening zijn gevoegd;
Artikel 1
De jaarrekening van de kerkraad St.-Antonius Bollebeek, voor het dienstjaar 2020, wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Gelet op de notulen van het college d.d. 5 augustus 2021, houdende vaststelling meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem;
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 10 augustus 2021, houdende goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem;
Gelet op de notulen van de commissie Financiën - Algemene Zaken d.d. 10 augustus 2021, houdende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem;
Dit betreft voornamelijk wijzigingen in het budget 2021 en 2022;
Artikel 1
De meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem, zoals bijgevoegd als bijlage, wordt goedgekeurd voor het gedeelte Gemeente Merchtem.
Artikel 2
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
Gelet op de notulen van het vast bureau d.d. 5 augustus 2021, houdende vaststelling meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem
Gelet op de notulen van het managementteam d.d. 10 augustus 2021, houdende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem;
Gelet op de notulen van de commissie financiën dd. 10 augustus 2021, houdende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem;
Gelet op de notulen van de raad d.d. 23 augustus 2021, houdende goedkeuring meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem voor het onderdeel OCMW Merchtem;
Dit betreft voornamelijk wijzigingen in het budget 2021 en 2022;
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van de beslissing van de raad inzake de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem voor het onderdeel OCMW Merchtem;
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de meerjarenplanaanpassing 2 2020-2025 Gemeente en OCMW Merchtem voor het onderdeel OCMW Merchtem, goed.
Artikel 3
Deze beslissing wordt aan de toezichthoudende overheid verzonden.
Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 26, § 1, 1° a (limiet van € 85.000,00 exclusief btw niet bereikt);
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstellen bedrijfsrevisor voor het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem” een bijzonder bestek met nr. TD/OD/BEDRIJFSREVISOR.AGB/2013/34 werd opgesteld door de dienst Infrastructuur;
Gelet op het besluit van het Directiecomité AGB Merchtem van 6 september 2013 betreffende de goedkeuring van de aannemingsvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, en de aan te schrijven gespecialiseerde ondernemingen voor de prijsvraag;
Gelet op het besluit van het Directiecomité AGB Merchtem van 8 november 2013 houdende gunning van de opdracht economisch meest voordelige regelmatige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van € 7.350,00 excl. btw of € 8.893,50 incl. 21% btw;
Gezien het mandaat liep vanaf 2014 tot de eerste gemeenteraad van 2017, en over de boekjaren 2013, 2014 en 2015;
Gezien het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem vanaf 2014 eveneens de BBC diende te volgen en dat hierdoor het boekhoudpakket wijzigde van Exact naar Foxboek;
Gezien hoger vermelde bedrijfsrevisor Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, ondertussen o.a. ook al de auditwerkzaamheden over boekjaar 2016 heeft verricht;
Gezien hieromtrent door het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem op 15 september 2017 een aangetekend schrijven aan bedrijfsrevisor Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, werd verstuurd met de volgende vraag :
Gelet op het mailbericht van 25 september 2017 van de gespecialiseerde onderneming Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, met volgende mededeling:
“Wat ons betreft, kan de opdracht voor het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem – waarvoor het mandaat liep vanaf 2014 tot de eerste gemeenteraad van 2017, en over de boekjaren 2013, 2014 en 2015 - verlengd worden voor een periode van 3 jaar (boekjaren 2016-2017-2018) en dit aan dezelfde voorwaarden als voorheen.
De periode van drie jaar is een wettelijk opgelegde periode”;
Gelet op het feit dat de geplande samenwerking tussen het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem en de hoger vermelde bedrijfsrevisor Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, tot op heden vlot en zonder problemen is verlopen;
Gezien de hoger vermelde bedrijfsrevisor Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, akkoord gaat met de verlenging van de opdracht tot het einde van het boekjaar 2021;
Gezien het aangewezen is om de hogervermelde opdracht te verlengen voor de periode tot het einde van het boekjaar 2021;
Gezien het - hoewel in het Decreet Lokaal Bestuur, dat in werking is getreden op 1 januari 2019, in tegenstelling tot het Gemeentedecreet geen gewag meer wordt gemaakt van commissarissen - aangewezen is op grond van het voorzorgsprincipe dat de gemeente een revisorale controle oplegt aan het AGB en dat de gemeenteraad de erkende commissaris aanstelt (met andere woorden dient de werkwijze van onder het Gemeentedecreet te worden aangehouden);
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het budget 2021 van het AGB Merchtem;
Artikel 1
De opdracht “Aanstellen bedrijfsrevisor voor het Autonoom Gemeentebedrijf Merchtem” welke door het Directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf van 8 november 2013 werd gegund aan de gespecialiseerde onderneming Ravert, Stevens & Co, Hendrik Van Dievoetlaan 1 te 1860 Meise, wordt verlengd tot het einde van het boekjaar 2021, en dit aan dezelfde voorwaarden en zonder verdere verplichtingen;
Artikel 2
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de aannemingsvoorwaarden vastgelegd in het bijzonder bestek met nr. TD/OD/BEDRIJFSREVISOR.AGB/2013/34.
Gelet op het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzonderheid artikel 48, betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht, en latere wijzigingen;
Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Riobra op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd;
Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren:
Aangezien de gemeente Merchtem de volgende werken wenst uit te voeren:
Aangezien partijen van oordeel zijn dat, in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang worden samengevoegd en de gemeente Merchtem aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de vermelde opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur op te treden;
Gelet op het bijgaand ontwerp van "Samenwerkingsovereenkomst";
Gezien er voldoende kredieten voorzien zijn in het gemeentebudget;
De bijgaande "Samenwerkingsovereenkomst Leirekensroute vanaf Dries tot Steenhuffelstraat" tussen Fluvius System Operator, Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle en de gemeente Merchtem goed te keuren.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet d.d. 16 juli 2015 tot invoering van een kilometerheffing voor het wegengebruik door zware vrachtwagens en alle wijzigingen;
Overwegende dat de bevoegde minister per 1 april 2016 een kilometerheffing heeft ingevoerd voor vrachtwagens + 3,5 ton;
Overwegende dat de kilometerheffing het principe "de gebruiker betaalt" hanteert;
Overwegende dat de gemeente Merchtem evenwel vaststelt dat het sluipverkeer door deze maatregel enkel maar is toegenomen, dat de gemeentelijke wegeninfrastructuur nog meer wordt bezwaard door vrachtvervoer die deze heffingsmaatregel tracht te omzeilen;
Overwegende dat de gemeente voorstander is van een fiscaliteit waarbij de kosten voor gebruik van de weginfrastructuur variabel ten laste worden gelegd van de gebruiker, dat de kilometerheffing niettemin ingrijpende gevolgen heeft, zeker in gemeenten met centra gelegen langsheen een gewestweg;
Overwegende echter dat de invoering van een kilometerheffing niet mag leiden tot een verschuiving van de verkeersstromen naar lokale parallelwegen met aantasting van de woonkwaliteit en verkeersveiligheid als gevolg;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 26 februari 2018 houdende goedkeuring motie kilometerheffing vrachtwagens + 3,5 ton;
Gelet op het schrijven van de gemeente d.d. 6 maart 2018 t.a.v. voormalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts met de vraag de genomen maatregel te evalueren;
Gelet op het schrijven van het Kabinet van de Vlaamse minister van Mobiliteit d.d. 9 mei 2018 met melding van bijkomende analyses op het vrachtverkeer;
Artikel 1
De gemeentes Merchtem, Opwijk, Meise en Wemmel vragen dat de bevoegde minister de genomen maatregel dringend evalueert, meer bepaald de gevolgen op de gemeentelijke wegeninfrastructuur en dat de bevoegde minister de lokale besturen hierbij van nabij betrekt. In een antwoord per brief (d.d. 9 mei 2018), die verstuurd werd als antwoord op de unaniem goedgekeurde motie door de gemeenteraad van Merchtem op 26 februari 2018, werd gesteld dat de OBU-data daartoe ging onderzocht worden. Graag kenden wij de resultaten van dit onderzoek en zouden wij willen vragen om, indien nog niet gebeurd, het traject te onderzoeken waarbij vrachtwagens vanuit Dendermonde niet de N47 vervolgen richting Asse maar afslaan op de N211 richting Droeshout (Opwijk), richting Merchtem en zo hun weg vervolgen via Meise of Wemmel naar de Ring of de A12.
Artikel 2
De heffing ook in te voeren op de gewestwegen welke de gemeente Merchtem doorkruisen.
Artikel 3
De motie wordt overgemaakt aan de Vlaamse minister bevoegd voor mobiliteit, de minister bevoegd voor de Vlaamse rand, de provinciegouverneur, de VVSG en de aangrenzende gemeentes.
Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016, betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
Wet op het politieambt ( 5/08/1992);
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Wet tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera's (21/03/2007);
Ministeriële omzendbrief over de wet van 21/03/2017 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (10/12/2009);
Ministeriële omzendbrief over de wijziging van de omzendbrief van 10/12/2009 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s (13/05/2011);
Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt (10/02/2008);
Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s ( 02/07/2008);
Art. 42 §3 van het Gemeentedecreet of art. 40 §3 Decreet lokaal bestuur (vanaf 01/01/2019);
De gemeente beschikt sinds 2021 over een operationeel cameranetwerk bestaande uit overzichtscamera's en ANPR camera's;
De gemeente is de verwerkingsverantwoordelijke;
Voor dit netwerk werd een positief advies afgeleverd door de korpschef (11/08/2021);
De gemeenteraad geeft de opdracht om een DPIA uit te voeren (dit is een analyse om privacy risico's van de gegevensverwerking in kaart te brengen);
In 2019, 2020 en 2021 besliste de gemeente om bovenstaande camera's aan te kopen. Voor het gebruik van deze camera’s is het noodzakelijk dat een aangepast reglement wordt goedgekeurd;
De overzichtscamera’s zijn een middel om:
Cameratoezicht werkt ontradend en afschrikkend;
Cameratoezicht verhoogt de efficiëntie en leidt tot een meer gerichte inzet van middelen (vb. mankracht);
Opgeslagen beelden kunnen verwerkt / opgeslagen worden voor de opsporing en vervolging van criminaliteit;
De ANPR camera’s met nummerplaatherkenning zullen ingezet worden in het kader van verkeersveiligheid. De camera’s zullen bijdragen tot het beter naleven van de verkeersregels en ze zullen de verkeersveiligheid verhogen. Deze zijn ook een middel om overtreders te sanctioneren;
De tijdelijke vaste bewakingscamera's in niet-besloten plaatsen kunnen worden verplaatst op het volledige grondgebied van de gemeente Merchtem;
Artikel 1. Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2. Doel van de verwerking van beelden
De verwerking van beelden omvat volgende doelstelling:
Artikel 3. Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van beelden
§1. De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over passanten van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
§2. De bewakingscamera’s kunnen worden geplaatst op locaties waar mogelijke misdrijven op de openbare ruimte worden vastgesteld of verwacht.
§3. Er wordt op toegezien dat de bewakingscamera's niet specifiek gericht worden op een plaats waarvoor de verwerkingsverantwoordelijke niet zelf de gegevens verwerkt, tenzij hij daarvoor expliciet de toestemming heeft van de verwerkingsverantwoordelijke van de betrokken plaats.
Artikel 4. Soorten van gegevens, wijze van verkrijging
§1. De verwerking van beelden van de bewakingscamera’s bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn.
§2. De in het eerste lid bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van camera’s in de openbare ruimte die eveneens in real time kunnen opgevolgd worden en/of waarvan de opnames nadien kunnen worden geraadpleegd (indien de opname nog beschikbaar is - maximaal 1 maand, tenzij gebruikt als bewijs)
§3. Bewakingscamera's mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.
Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s is verboden.
Artikel 5. Het beheer, de bewerking en de verwerking van beelden
§1. De verwerkingsverantwoordelijke van de beelden is de gemeente Merchtem.
§2. De gemeente neemt passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen voor de opslag en het transport van de beelden, waar onder toegangsrechtenbeheer.
§3. De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen.
§4. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.
Artikel 6. Toegang tot de beelden
§1. De Beelden worden bewaard op de servers van de leverancier (ANPR) of op de servers van de gemeente (overzichtscamera’s). De gemeente sluit met de leverancier volgens de principes van de AVG een verwerkingsovereenkomst af.
§2. Rechtstreeks toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden de hiertoe gemachtigde personen onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke:
- diensthoofd mobiliteit gemeente Merchtem
- gemeenschapswachten gemeente Merchtem
- diensthoofd ICT gemeente Merchtem
Ook de verwerkers van de beelden hebben toegang tot de beelden: G4S, Politie en Haviland. Met deze partijen werd een verwerkersovereenkomst afgesloten. Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
§3. De gemeente waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
§4. In het geval van een onderzoek naar overlast, kan de verwerker de verkregen gegevens enkel doorgeven aan de politie of aan Haviland voor het opmaken van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving.
Artikel 7. Gebruik digitale opname door de politie
§1. De politie kan de gemachtigde personen verzoeken om een kopie van de digitale opname door te geven enkel indien zich een incident heeft voorgedaan dat valt onder de cameradoestellingen. Dit gebeurt op eenvoudig verzoek ter plaatse of via mail, en met toepassing van passende beveiligingsmaatregelen.
§2. De politie beperkt zich bij het bekijken van en zoeken naar de opname tot de beelden die betrekking hebben op het aan de orde zijnde gebeurtenis.
De politie kan fotoafdrukken van de digitale opname laten maken ten behoeve van een opsporingsonderzoek. De politie kan werkkopieën van de opname maken voor eigen gebruik.
Artikel 8. Verbanden met andere persoonsregistraties
§1. De verwerking van beelden heeft in principe geen verbanden met andere persoonsregistraties.
§2. De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.
Artikel 9. Verstrekking aan gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
§1. Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden.
§2. Enkel in het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie of een inbreuk op de milieuwetgeving kunnen gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeenschapswacht-vaststellers.
Artikel 10. Verwijdering en vernietiging van gegevens
§1. De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 1 maand, tenzij als bewijs.
§2. Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor opsporingsonderzoek van de politie en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond.
§3. Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Artikel 11. Informatieplicht
De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen/de toegang tot de plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen.
CAMERABEWAKING
Wet 21/03/2007
Verantwoordelijke: Gemeentebestuur Merchtem
Nieuwstraat 1 – 1785 Merchtem
E-mail: privacy@merchtem.be
Artikel 12. Inzagerecht
Iedere gefilmde persoon heeft een recht van toegang en recht op kopij tot de beelden.
Hij richt daartoe een gemotiveerd verzoek aan de verwerkingsverantwoordelijke conform artikel 12 van de Camerawet van 21/03/2007, zoals gewijzigd in 2018. Het verzoek dient voldoende details te bevatten over de plaats, de datum en het tijdstip waarop beelden vermoedelijk werden gemaakt. Het verzoek wordt ingediend bij gemeentebestuur Merchtem, Nieuwstraat 1 – 1785 Merchtem, e-mail: privacy@merchtem.be
Artikel 13. Goedkeuring en inwerkingtreding
De gemeenteraad geeft een positief advies bij de aanvraag van de verwerkingsverantwoordelijke en keurt het reglement goed. Dit reglement treedt in werking op 24 augustus 2021.
Artikel 14. Bekendmaking
Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig art. 285 van het decreet Lokaal bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 zoals gewijzigd;
Gelet op artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de Algemene Politieverordening d.d. 24 oktober 2016;
Gelet op de omzendbrief OMG 2020/0 2020/1 van de Vlaamse Regering d.d. 18 december 2020 betreffende aanlevering door burgers van verpakt asbestcement op recyclageparken uitgebaat door lokaal bestuur en het asbestveilige beheer ervan ter plaatse;
Gelet op de vraag van het politiecollege tot aanpassing van de Algemene Politieverordening m.b.t. het gebruik van lachgas;
Gezien onder Hoofdstuk II Afdeling 5 een bijkomend artikel 26 zal worden toegevoegd houdende:
"Op het gemeentelijk recyclagepark mag hechtgebonden asbesthoudend materiaal enkel aangevoerd worden indien het volledig is verpakt in transparante folie of zakken. De bezoeker zal zich onthouden van elke handeling die kan leiden tot het verspreiden van asbesthoudende partikels."
Gezien onder Hoofdstuk III Afdeling 6 een bijkomend artikel 60bis zal worden toegevoegd houdende:
"§1. Het is verboden om schadelijke middelen zoals lachgas te verhandelen of te bezitten indien de handel of het bezit gericht is op het oneigenlijk gebruik van het middel met als doel het bekomen van een roeseffect.
§2. Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in titel X van deze verordening, kan de politie bij inbreuken op §1 van dit artikel de schadelijke middelen in beslag nemen."
Gezien vanaf artikel 25 de nummering van de artikels zal worden aangepast conform deze wijzigingen;
Artikel 1
De Algemene Politieverordening aan dit besluit gehecht wordt goedgekeurd.
Als bijlage antwoord gouverneur aan klager i.v.m. klacht tegen sluipverkeer als gevolg van de wegenwerken Windberg (Wemmel) en dit conform artikel 332 §1 derde lid en artikel 333, tweede lid decreet lokaal bestuur.
Ter kennis genomen.
Gelet op boek 6, artikel 6.27 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen op 1 januari 2021, tot het geven van de mogelijkheid aan steden en gemeenten om een eigen toewijzingsbeleid te voeren voor het toekennen van sociale huurwoningen.
Gelet op de goedkeuring van het toewijzingsbeleid op het College van Burgemeester en Schepenen dd. 22.04.2021.
De Interlokale vereniging “Noord-West Brabant” werd op 01/01/2020 opgesplitst in “Woonwinkel KLM” (omvattende de gemeenten Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel en Meise) en een “Woonwinkel West-Brabant” (omvattende de gemeenten Asse, Merchtem, Opwijk en Dilbeek)
De gemeente Merchtem is op 1 januari 2020 toegetreden tot de Woonwinkel West-Brabant.
De Interlokale vereniging “Woonwinkel WEST-BRABANT” nam het initiatief, om op vraag van de gemeente Dilbeek, de mogelijkheden ter verdere optimalisatie van het bestaande lokaal toewijzingsreglement te onderzoeken, het bestaande lokaal toewijzingsreglement te herzien en, in samenspraak met alle relevante actoren, te wijzigen voor alle gemeenten die deel uitmaken van de Interlokale vereniging.
Tijdens het woonoverleg dd. 15/05/2020 werd door de gemeente Dilbeek gesteld dat personen die door omstandigheden slechts enkele jaren buiten de gemeente hebben gewoond, te weinig voorrang krijgen met huidig reglement. Volgend voorstel werd vervolgens uitgewerkt en goedgekeurd door het CBS van Dilbeek dd. 21/09/2020. Er wordt achtereenvolgens voorrang gegeven aan kandidaten:
Het tweede lid uit de eerste regel van dit voorstel is voor de SHM’s, Providentia en Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting, niet uitvoerbaar omwille van beperkingen in de software.
Tijdens een overleg dd. 08/03/2021 wordt samen met SHM Providentia en SHM Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting een ander voorstel weerhouden. Er wordt achtereenvolgens voorrang gegeven aan:
Artikel 1
Het lokaal toewijzingsreglement wordt bij deze beslissing gevoegd en maakt er volledig deel van uit;
Artikel 2
Het lokaal toewijzingsreglement reglement wordt goedgekeurd.
Gelet op artikel 40 en 41 uit het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen dat sinds 1 september 2019 van kracht is;
Overwegende dat het decreet gemeentewegen tot doel heeft om een geïntegreerde benadering en uniforme regelgeving vast te stellen om gemeentewegen aan te leggen, te verplaatsen, te wijzigen of op te heffen;
Gelet op de volgende krachtlijnen uit het decreet:
Overwegende dat de gemeenteraad tijdens haar zitting van 20 augustus 2021 het projectvoorstel voor toegankelijk groen in de Groene Rand - Belevingsnatuur in Brussegem goedkeurde;
Gelet dat in het kader van dit project subsidies werden aangevraagd en verkregen via het Agentschap Natuur en Bos;
Overwegende dat een van de belangrijkste elementen binnen dit project toegankelijke natuur is. Door het in eer herstellen van de historische voetweg wordt de bereikbaarheid van het bos verhoogd;
Het bos zal recreatief verbonden worden met het Wandelnetwerk Brabantse Kouters. De bestaande weg tussen het perceel en de Brusselsesteenweg wordt behouden, de voetweg met nr. 69 zal opnieuw hersteld worden vanop het perceel tot aan de Romeinsebaan en de twee zullen verbonden worden met een wandelweg door het bos (zie plan);
Overwegende dat buurtweg nr. 69 deels hersteld dient te worden vanop het perceel tot aan de Romeinsebaan, en dit over een breedte van 1,65 m conform de Atlas der Buurtwegen. Er dient eveneens een trap in het talud langs de Romeinsebaan voorzien te worden, om de toegankelijkheid te verzekeren;
De gemeenteraad besluit voetweg nr. 69, gelegen binnen het goedgekeurde VSGB project Belevingsnatuur in Brussegem, tegen 1 januari 2023 te herstellen en opnieuw open te stellen vanop het perceel tot aan de Romeinsebaan, en dit over een breedte van 1,65 m.
Gelet op de grondwet, inzonderheid artikel 173;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20 oktober 2008 betreffende de hervorming van het afvalbeleid;
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2021 betreffende het aanbieden van asbestverpakkingsmateriaal;
Overwegende het college van burgemeester en schepenen beslist heeft op 28 januari 2021 om in te stappen in het pilootproject van Intradura om een verpakkings- en beschermkit aan te bieden aan onze inwoners;
Overwegende de gemeente op deze manier bijdraagt aan de specifieke doelstellingen van het lokaal bestuur om op een veilige manier asbestafval te verwerken;
Overwegende dat Intradura een nieuwe dienstverlening aanbiedt waarbij de inwoners worden begeleid en geïnformeerd over het veilig verwijderen van asbestmaterialen;
Overwegende dat Intradura in het najaar van 2021 van start zal gaan met de nieuwe dienstverlening;
Overwegende dat Intradura het volledige proces (administratie, levering, afvoer) op zich neemt;
Overwegende dat per locatie: maximum 2 grote plaatzakken voor golfplaten, maximum 3 bigbags voor leien en maximum 2 containers mogen worden geleverd;
Overwegende dat per aanvrager 2 PBM-kits worden meegegeven;
Gelet dat 10% van de kosten, die niet door subsidie gedekt worden, door de gemeente zullen gedragen worden;
Artikel 1
In de loop van het najaar 2021 zal asbest goedkoop huis-aan-huis worden opgehaald, dit voorlopig met een max. termijn van 3 jaar (tot de subsidiegelden zijn uitgeput);
Artikel 2
Tijdens de periode bedoeld in artikel 1, zal volgende dienstverlening door Intradura worden verleend aan de inwoners:
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de aanvrager en te betalen aan Intradura;
Artikel 4
De gemeente betaalt 10% van de kosten, die niet worden gedekt door subsidie, aan Intradura;
Artikel 5
Dit reglement wordt op de gemeentelijke website bekendgemaakt;
Artikel 6
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.
Op 4 juni 2021 werd het Lokaal Energie- en Klimaatpact goedgekeurd door de Vlaamse regering;
Overwegende dat het de bedoeling is dat Vlaanderen en lokale besturen via dit project de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie-en klimaatbeleid waar te maken;
Overwegende dat steden en gemeenten het dichtst bij de burgers en lokale stakeholders staan en de meeste impact hebben om concrete lokale projecten tot uitvoering te laten komen;
Overwegende dat de Vlaamse overheid over de mogelijkheden beschikt om algemene maatregelen die de transitie kunnen versnellen in kaart te brengen en te stimuleren;
Overwegende dat wij ons als lokaal bestuur engageren om:
Overwegende dat de Vlaamse regering zich engageert om:
Artikel 1
De raad neemt kennis van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse regering dat toegevoegd is als bijlage;
Artikel 2
De raad besluit het Lokaal Energie en Klimaatpact van en met de Vlaamse regering mee te ondertekenen.
Gelet op het Decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017; inzonderheid artikel 41 en 304;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikel 1.3.3;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19/05/2000, gewijzigd op 5/6/2009, tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening;
Gelet op de gemeenteraad van 28 januari 2019 aangaande de vaststelling van het aantal leden, aanduiding van de maatschappelijke geledingen, vaststelling van het aantal deskundigen en vaststelling van de vertegenwoordigers van de politieke fracties;
Gelet op de collegebeslissing van 14 maart 2019 aangaande de voordracht van de voorzitter en ondervoorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris, voordracht van de deskundigen en leden van de maatschappelijke geledingen, voorstel vaststelling van de presentiegelden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 maart 2019 aangaande de goedkeuring van de voordracht van het college van 14 maart 2019 houdende de benoeming van de voorzitter en de ondervoorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris, benoeming van de deskundigen en de leden van de maatschappelijke geledingen, vaststelling van de presentiegelden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 26 augustus 2019 aangaande de goedkeuring van het huishoudelijk reglement GECORO;
Gelet op het feit dat de GECORO dient te beschikken over een huishoudelijk reglement en dat dit unaniem werd goedgekeurd door de aanwezige leden van de GECORO tijdens de vergadering van 25 juni 2019;
Gelet dat een aanpassing van het reglement van de GECORO aangewezen was, artikel 28 werd toegevoegd;
Gelet dat deze aanpassing werd goedgekeurd door de aanwezige leden van de GECORO tijdens de vergadering van 6 juli 2021;
De gemeenteraad keurt het huishoudelijke reglement van de GECORO, als bijlage, goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gezien de percelen grond gelegen tussen Terlinden en Langevelde, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie E, nrs. 193, 199F, 199G en 194B, eigendom zijn van Dirk Van Regenmortel en Christa Van Mulders;
Gezien de gemeente deze percelen grond wenst te verwerven met het oog om deze te bebossen;
Gezien de eigenaars van bovenvermelde percelen grond bereid zijn deze aan de gemeente te verkopen;
Gelet op het schattingsverslag opgemaakt door Marc Geerts op 11 juni 2021;
Gezien de eigenaars akkoord zijn om deze percelen grond aan de gemeente te verkopen voor de totale prijs van € 183.894,00 en de eigenaars hiervoor een eenzijdige verkoopbelofte ondertekenden;
Gezien er voldoende kredieten zijn;
Gezien het vereiste visum werd afgeleverd door de financieel directeur;
Artikel 1
De raad keurt de aankoop goed van vier aaneengesloten percelen grond gelegen tussen Terlinden en Langevelde, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie E, nrs. 193, 199F, 199G en 194B, met een totale oppervlakte van 3ha 06a 49ca, eigendom van Dirk Van Regenmortel en Christa Van Mulders, tegen de totale prijs van 183.894,00 euro;
Artikel 2
De ontwerpakte zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de raad.
Gelet op de bepalingen opgenomen in het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 houdende goedkeuring aankoop van twee percelen grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nrs. 670 T 4 P0001 en 671 H P0000;
Gelet op het ontwerp van akte opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de aankoop van een perceel grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld kadastraal gekend als sectie H, nummer 670 T 4 P0001;
Gelet op het visum afgeleverd door Kris Droesbeke, financieel directeur;
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door notaris Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de aankoop van een perceel grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld, kadastraal gekend als sectie H, nummer 670 T 4 P0001, wordt goedgekeurd.
Gelet op de bepalingen opgenomen in het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 houdende goedkeuring aankoop van twee percelen grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, nrs. 670 T 4 P0000 en 671 H P0000;
Gelet op het ontwerp van akte opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de aankoop van een perceel grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld kadastraal gekend als sectie H, nummer 671 H P0000;
Gelet op het visum afgeleverd door Kris Droesbeke, financieel directeur;
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door notaris Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem, voor de aankoop van een perceel grond gelegen ter hoogte van Kapelleveld, kadastraal gekend als sectie H, nummer 671 H P0000, wordt goedgekeurd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, zoals gewijzigd;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2021 houdende goedkeuring van aankoop woning gelegen Bogaerdstraat 1, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, perceelnummer 139 R P0000;
Gelet op het ontwerp van akte opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de aankoop van een woning gelegen Bogaerdstraat 1, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, perceelnummer 139 R P0000;
Gelet op het visum afgeleverd door Kris Droesbeke, financieel directeur;
De bijgevoegde ontwerpakte, opgemaakt door Steven Podevyn/Robbe Tack, notarissen te Merchtem voor de aankoop van een woning gelegen Bogaerdstraat 1, kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H, perceelnummer 139 R P0000, wordt goedgekeurd.
PRO Merchtem vraagt dat de bewoners van Merchtem hun oude huisvuilzakken kunnen blijven gebruiken zolang ze deze nog in het bezit hebben. Is dit niet mogelijk, dan vragen we dat de oude huisvuilzakken kunnen omgeruild worden door de nieuwe uniforme zakken van Intradura. Indien het intergemeentelijk afvalbeleid naar meer eenheid wil, mag er ook eenheid zijn in het tegemoetkomen naar de burgers. Wat in andere gemeenten kan, moet ook mogelijk zijn in Merchtem.
Ter kennis genomen.
Dat het voorwoord van een tijdschrift begeleid wordt door een foto, is een normale zaak. Toch stelt PRO Merchtem vast dat het gemeentelijk infoblad door het schepencollege wordt gebruikt om zichzelf in de kijker te zetten. De burgemeester, bijvoorbeeld, prijkt op niet minder dan 6 foto's. Schepenen Casier en Luypaert tellen we op 4 foto's. Op de laatste pagina, "@GemeenteMerchtem", roept men verenigingen en individuen op om foto's in te zenden. Bij gebrek aan input plaatst men er 3 foto's waar het college het meest in beeld komt. Dit kan niet de bedoeling zijn. PRO Merchtem wil dat er een protocol wordt opgesteld, zodat de neutraliteit van het blad kan bewaard blijven.
t er een protocol
Ter kennis genomen.
Het verslag van het schepencollege van 29 juli 2021 stelt dat het August de Boeckarchief zal overgemaakt worden aan het Studiecentrum Vlaamse Muziek. Ook zou het museum overgemaakt worden aan het SVM indien het zou ophouden te bestaan.
De passage van het museum wekt enige verbazing omdat het vorige schepencollege heel wat belastinggeld besteedde aan de inhoud en inrichting van het museum. PRO Merchtem vraagt zich af of er advies werd gevraagd rond deze beslissingen, zij het aan de heemkundige kring, aan de cultuurraad of zelfs aan de gemeenteraad. Indien niet, is dit wel op zijn plaats omdat het hier gaat over het erfgoed van de bekendste Merchtemnaar aller tijden.
Ter kennis genomen.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audiovisueel zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 augustus 2021.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audiovisueel zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 augustus 2021.
Ter kennis genomen.
Het debat omtrent de behandeling van de variapunten wordt vermeld in het audiovisueel zittingsverslag van de gemeenteraad d.d. 23 augustus 2021.
Ter kennis genomen.
Namens de gemeenteraad,
Namens Gemeenteraad,
Chris Van den Bossche
Algemeen directeur
Walter Teugels
Voorzitter gemeenteraad